HFD-dom begränsar egna arbetsgivares köp av tjänster

Högsta förvaltningsdomstolen (HFD) har i Mål 2860–2868–24 slagit fast att en egen arbetsgivare inte hade rätt till skäliga kostnader för assistansersättning då hen köpt alltför omfattande tjänster från ett företag utan IVO-tillstånd.
Hade köpt alltför omfattande tjänster av bolaget
Den assistansberättigade hade anställt sina assistenter men hade samtidigt ett uppdragsavtal med ett företag som saknade tillstånd att bedriva personlig assistans. Avtalet innebar att företaget tog emot och förvaltade assistansersättningen samt skötte bland annat löne- och personaladministration, redovisning, schemaläggning, tidrapportering myndighetskontakter, juridisk rådgivning, fakturering av utförd assistans, rekrytering av personliga assistenter, rådgivning kring arbetsmiljö och HR-stöd.
Sågs inte som assistans i egen regi
HFD ansåg att detta inte var assistans i egen regi utan yrkesmässig verksamhet, vilket kräver tillstånd från IVO, även om den assistansberättigade formellt var arbetsgivare.
Tillåtet köpa vissa tjänster, tex lönehantering
Samtidigt klargör domen att det är tillåtet att köpa vissa begränsade administrativa tjänster, exempelvis lönehantering, fakturering och juridisk rådgivning, men avtalen får inte vara för omfattande.
"Se över avtalet innan Försäkringskassan gör nedslag"
I en artikel på Hejaolika säger Anna Barsk Holmbom rådgivare i företaget ABH-utbildning att det fortfarande är oklart exakt var gränsen går för vilka tjänster man kan köpa in som egen arbetsgivare. Samtidigt varnar hon de som är egna arbetsgivare.
– Oavsett skälet bör alla egna arbetsgivare som anlitar någon för hjälp med administration se över avtalet med administratören innan Försäkringskassan gör nedslag, säger Anna Barsk Holmbom till Hejaolika.