Assistanskoll » Blanketter för tillstånds- och anmälningsplikt klara
Blanketter för tillstånds- och anmälningsplikt klara
På Socialstyrelsens webbplats finns det nu ansökningsblanketter och information om hur assistansanordnare ska söka tillstånd för att bedriva personlig assistans och hur egna arbetsgivare som ska anmäla sin verksamhet. Ansökningstiden är från 1 januari - 1 april 2011.
Kristina Söderborg, ansvarig för tillståndsprövningen har intervjuats på Assistanskoll om tillståndsprövningen.
Se intervju: Socialstyrelsens tillståndsenhet, Kristina Söderborg - "Enbart egna arbetsgivare undantas från tillståndsplikten" ,
Artiklar med samma tema: (75)
Den 1 januari 2011 blev personlig assistans tillståndspliktig och föremål för tillsyn. Assistansanordnare ska uppfylla vissa tillståndskrav. Egna anordnare ska anmäla sin verksamhet. Sedan 1 juni 2013 har Inspektionen för vård och omsorg (IVO) hand om tillståndsgivning och tillsyn.
IVOs tillståndslista uppdaterad
, 2024-10-25
Nordica Assistans fick rätt i efterhand , 2024-09-17
Patrik Silverudd, Vårdföretagarna – ”Vi vill ha tillståndsplikt för egna arbetsgivare” , 2024-07-08
Se vilka anordnare som har tillstånd från IVO
, 2024-07-01
Sophie Karlsson, ordförande, IfA – ”Om ett administrativt bolag är oseriöst kan det gå riktigt illa” , 2024-05-29
Joakim Runnerström, jurist, Alberum AB – ”Egna arbetsgivare kan köpa tjänster på samma sätt som en tandläkarklinik” , 2024-05-27
Humana kräver skadestånd från staten , 2024-05-27
Dom i Kammarrätten om bolag som säljer tjänster till egna arbetsgivare , 2024-05-14
Adam Grabavac, CJ Advokatbyrå – ”Egna arbetsgivare måste kunna köpa administrativa tjänster på samma sätt som alla andra arbetsgivare” , 2024-04-24
Henrik Petrén, Fremia – ”Egna arbetsgivare har ett mycket stort eget ansvar” , 2024-04-10
Blanketter för tillstånds- och anmälningsplikt klara
, 2010-12-29
Flera artiklar i TEMA - Tillståndsplikt och tillsyn inom assistans ...