Lyssna

Jämförelse av 13 personlig assistans anordnare i Dalarnas län med kontor i länet

Anordnarens namn och hemsida

Akria Personlig Assistans AB
personligassistans.akria.se


Assistans Unionen Ekonomisk Förening
assistansunionen.se


Enigheten Personlig Assistans AB
enigheten.se


Frösunda Personlig Assistans AB
personligassistans.se


Humana
humana.se


Inkludera Assistans AB
inkluderaassistans.se


Kompis Assistans
kompisassistans.se


Libra Assistans AB
libraassistans.se


Omtanken Assistans i Norden AB
omtankenassistans.se


Shamsen omsorg AB
shamsen.se


Stugknuten ekonomisk förening
stugknuten.se


Viola Assistans AB
violaassistans.se


Vi Omsorg i Sverige AB
viomsorg.se
Telefon 010-26 566 00  0725720556  0243-229622  010-130 40 00  019-760 86 00  010-146 88 60  0771-40 45 25  023 - 70 31 70  023-66 33 100  0103030430  0243-21 99 55  0709 687 711  010-207 16 50 
Besöksadress Slottsgatan 69
602 22 Norrköping ..  
Rutån 22
786 92 Dala Järna 
Häradsvägen 22
784 34 Borlänge 
Druveforsvägen 32,
504 33 Borås ..  
Fabriksgatan 22, 5tr
701 43 Örebro ..  
Ångermannalandsgatan 12 A
891 35 Örnsköldsvik ..  
Borganäsvägen 46,
784 33 Borlänge ..  
Magasinsgatan 9
791 37 Falun ..  
Verkstadsvägen 21 A
791 45 Falun 
Solskensgatan 1
785 60 Djurås 
Sturegatan 1
784 31 Borlänge
 
Skepparevägen 2
151 38 Södertälje 
Fridhemsgatan 9,
792 30 Mora ..  
Verksamhetstyp Anordnaren är ett företag.  Anordnaren drivs som ett kooperativ. Anordnaren verkar utan vinstintresse eller är SVB-bolag.   Anordnaren är ett företag.  Anordnaren är ett företag.  Anordnaren är ett företag.  Anordnaren är ett företag.  Anordnaren drivs som ett kooperativ. Anordnaren verkar utan vinstintresse eller är SVB-bolag.   Anordnaren är ett företag.  Anordnaren är ett företag.  Anordnaren är ett företag.  Anordnaren drivs som ett kooperativ. Anordnaren verkar utan vinstintresse eller är SVB-bolag.   Anordnaren är ett företag.  Anordnaren är ett företag. 
Etableringsår2019 2009 2005 1994 2001 2015 1995 2006 1997 2006 1996 2006 1995
Antal assistenter? 50 assistenter (28 årsanställda assistenter) 140 assistenter 3500 assistenter 10000 assistenter (4500 årsanställda assistenter) 270 assistenter 700 assistenter (345 årsanställda assistenter) 550 assistenter 400 assistenter 350 assistenter (190 årsanställda assistenter) 330 assistenter (165 årsanställda assistenter) 40 assistenter (30 årsanställda assistenter) 350 assistenter
Antal kunder? 5 kunder 27 kunder 900 kunder 1900 kunder 40 kunder 85 kunder 93 kunder 63 kunder 70 kunder 41 kunder 7 kunder 70 kunder
Antal administrativ personal personal, 0 med assistans 2 personal, 0 med assistans 3 personal, 0 med assistans 110 personal, 5 med assistans 300 personal, 2 med assistans 13 personal, 1 med assistans 19 personal, 1 med assistans 15 personal, 1 med assistans 9 personal, 0 med assistans 11 personal, 0 med assistans 5 personal, 0 med assistans 2 personal, 0 med assistans 10 personal, 0 med assistans
Bindnings- och uppsägningstiden  uppsägningstid 12 veckor uppsägningstid 8 veckor Bindningstid 8 veckor, uppsägningstid 8 veckor Ingen bindningstid, uppsägningstid 4 veckor Ingen bindningstid, uppsägningstid 8 veckor Bindningstid 12 veckor, uppsägningstid 12 veckor uppsägningstid 5 veckor Bindningstid 4 veckor, uppsägningstid 4 veckor Ingen bindningstid, uppsägningstid 12 veckor Bindningstid 4 veckor, uppsägningstid 4 veckor Ingen bindningstid, uppsägningstid 4 veckor uppsägningstid 5-15 veckor
Arbetsledning av assistenterna  Kund/medlem eller av kund/medlem utsedd person bestämmer assistenternas arbetsuppgifter Både kund och/eller anordnare bestämmer assistenternas arbetsuppgifter Både kund och/eller anordnare bestämmer assistenternas arbetsuppgifter Både kund och/eller anordnare bestämmer assistenternas arbetsuppgifter Både kund och/eller anordnare bestämmer assistenternas arbetsuppgifter Både kund och/eller anordnare bestämmer assistenternas arbetsuppgifter Både kund och/eller anordnare bestämmer assistenternas arbetsuppgifter Både kund och/eller anordnare bestämmer assistenternas arbetsuppgifter Både kund och/eller anordnare bestämmer assistenternas arbetsuppgifter Både kund och/eller anordnare bestämmer assistenternas arbetsuppgifter Både kund och/eller anordnare bestämmer assistenternas arbetsuppgifter Både kund och/eller anordnare bestämmer assistenternas arbetsuppgifter
Garantiperson (medarbetsledare)  Medarbetsledare om kunden vill Medarbetsledare om kunden vill Medarbetsledare om kunden vill Medarbetsledare om kunden vill Medarbetsledare om kunden vill Medarbetsledare om kunden vill Medarbetsledare om kunden vill Medarbetsledare om kunden vill Medarbetsledare om kunden vill   Medarbetsledare om kunden vill Medarbetsledare om kunden vill
Hur läggs arbetsscheman för assistenter?  Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans
Assistentpool med vikarier    Assistentpool finns   Assistentpool finns     Assistentpool finns   Assistentpool finns Assistentpool finns Assistentpool finns Assistentpool finns
Rekrytering av assistenter - vem skriver annons och gör intervju Platsannonser: 11 Anordnaren och kund/medlem rekryterar tillsammans.
Platsannonser: 3
Anordnaren och kund/medlem rekryterar tillsammans Anordnaren och kund/medlem rekryterar tillsammans.
Platsannonser: 114
Anordnaren och kund/medlem rekryterar tillsammans.
Platsannonser: 201
Anordnaren och kund/medlem rekryterar tillsammans.
Platsannonser: 28
Anordnaren och kund/medlem rekryterar tillsammans.
Platsannonser: 48
Anordnaren och kund/medlem rekryterar tillsammans.
Platsannonser: 78
Anordnaren och kund/medlem rekryterar tillsammans Anordnaren och kund/medlem rekryterar tillsammans.
Platsannonser: 5
Anordnaren och kund/medlem rekryterar tillsammans.
Platsannonser: 1
Anordnaren och kund/medlem rekryterar tillsammans Anordnaren och kund/medlem rekryterar tillsammans.
Platsannonser: 13
Utdrag ur belastningsregistret vid rekryteringen?  Utdrag ur belastningsregistret krävs även vid anställning av assistenter till kunder över 18 år Utdrag ur belastningsregistret krävs även vid anställning av assistenter till kunder över 18 år     Utdrag ur belastningsregistret krävs även vid anställning av assistenter till kunder över 18 år Utdrag ur belastningsregistret krävs även vid anställning av assistenter till kunder över 18 år   Utdrag ur belastningsregistret krävs även vid anställning av assistenter till kunder över 18 år Utdrag ur belastningsregistret krävs även vid anställning av assistenter till kunder över 18 år Utdrag ur belastningsregistret krävs även vid anställning av assistenter till kunder över 18 år Utdrag ur belastningsregistret krävs även vid anställning av assistenter till kunder över 18 år  
Vem väljer de assistenter som anställs?  Kunden väljer själv assistenter Kunden väljer själv assistenter Kunden väljer själv assistenter Kunden väljer själv assistenter Kunden väljer själv assistenter Kunden väljer själv assistenter Kunden väljer assistenter tillsammans med anordnaren Kunden väljer själv assistenter Kunden väljer själv assistenter Kunden väljer själv assistenter Kunden väljer själv assistenter Kunden väljer assistenter tillsammans med anordnaren
Har kund/medlem ett avgörande inflytande över vilka utbildningar assistenterna ska få?  Kunden bestämmer utbildningar Kunden bestämmer utbildningar   Kunden bestämmer utbildningar Kunden bestämmer utbildningar Kunden bestämmer utbildningar Kunden bestämmer utbildningar Kunden bestämmer utbildningar Kunden bestämmer utbildningar Kunden bestämmer utbildningar Kunden bestämmer utbildningar Kunden bestämmer utbildningar
Vilket kollektivavtal tillämpas?  Fremia-Kommunal  Fremia-Kommunal  Vårdföretagarna/Almega-Kommunal  Vårdföretagarna/Almega-Kommunal  Vårdföretagarna/Almega-Kommunal  Vårdföretagarna/Almega-Kommunal  Fremia-Kommunal  Fremia-Kommunal  Vårdföretagarna/Almega-Kommunal  Fremia-Kommunal  Fremia-Kommunal  Vårdföretagarna/Almega-Kommunal 
Genomsnittlig grundtimlön (exklusiv semester-ersättning/lön, exkl OB)  163:00 kr/tim, minimitimlön 150:00 kr/tim 147:00 kr/tim, minimitimlön 114:07 kr/tim   147:00 kr/tim, minimitimlön 117:00 kr/tim 145:00 kr/tim, minimitimlön 121:00 kr/tim 140:00 kr/tim, minimitimlön 127:00 kr/tim 150:00 kr/tim, minimitimlön 124:00 kr/tim 148:00 kr/tim, minimitimlön 120:00 kr/tim 129:00 kr/tim, minimitimlön 129:00 kr/tim 173:65 kr/tim, minimitimlön 167:88 kr/tim 179:00 kr/tim, minimitimlön 150:00 kr/tim 147:00 kr/tim, minimitimlön 135:00 kr/tim
Tillämpar anordnaren individuell lönesättning?  Individuell lönesättning Individuell lönesättning Individuell lönesättning Individuell lönesättning Individuell lönesättning Individuell lönesättning Individuell lönesättning Individuell lönesättning Individuell lönesättning   Individuell lönesättning Individuell lönesättning
Kan kunden påverka assistenternas lönesättning?  Kunden kan påverka assistenternas lön Kunden kan påverka assistenternas lön   Kunden kan påverka assistenternas lön Kunden kan påverka assistenternas lön Kunden kan påverka assistenternas lön     Kunden kan påverka assistenternas lön   Kunden kan påverka assistenternas lön Kunden kan påverka assistenternas lön
Betalas assistans vid sjukhusvistelse om inte försäkrings­kassan beviljat detta?  Ja, 14 dagar ja i 14 dagar. Ja, vid akut sjukhusvistelse. Sker i enlighet med kollektivavtal. ja, enligt kollektivavtal Ja Ja och vi betalar ut lön i åtta veckor längre än FK eller kommunen. För att garantera att samma assistenter kan vara kvar efter sjukhusvistelse. ja i form av uppsägningslön   Ja, under de första två veckorna Ja, upp till 14 dagar ja Ja
Har varje kund/medlem en egen budget som denne är med och påverkar och där det avsätts ett visst belopp till anordnarens kostnader för administration m.m.? Kunden har insyn i sin budget och budgetuppföljning.- Ja egen budget där beloppet till anordnarens administration är 27:00 kr/tim (per assistanstimme). Ja egen budget där beloppet till anordnarens administration är 23:47 kr/tim - 25:00 kr/tim (per assistanstimme). - Ja egen budget. Beloppet är förhandlingsbart. Ja egen budget där beloppet till anordnarens administration är 41:11 kr/tim - 47:96 kr/tim (per assistanstimme).. Beloppet är förhandlingsbart. Ja egen budget där beloppet till anordnarens administration är 41:11 kr/tim - 40:00 kr/tim (per assistanstimme). Ja egen budget där beloppet till anordnarens administration är 22:00 kr/tim - 26:00 kr/tim (per assistanstimme). Ja egen budget. Beloppet är förhandlingsbart. Ja egen budget där beloppet till anordnarens administration är 27:40 kr/tim (per assistanstimme).. Beloppet är förhandlingsbart. - Ja egen budget där beloppet till anordnarens administration är 30:83 kr/tim - 41:11 kr/tim (per assistanstimme).. Beloppet är förhandlingsbart. Ja egen budget. Beloppet är förhandlingsbart.
Assistansomkostnader

Läs artikel om skatteverkets syn på sparade pengar för assistansomkostnader
  8:00 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
  • Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader hos anordnaren.
  • Begränsningar för sparade medel till assistansomkostnader i budgeten: Man kan som mest spara 50% av årets assistansomkostnader till året därpå.
3:00 kr/tim - 8:00 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
  • Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader hos anordnaren.
1:00 kr/tim - 15:00 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
  • Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader hos anordnaren.
  • Begränsningar för sparade medel till assistansomkostnader i budgeten: Frösunda utgår alltid från kundens behov och gällande regelverk.
5:00 kr/tim - 15:00 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
  • Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader hos anordnaren.
  • Begränsningar för sparade medel till assistansomkostnader i budgeten: Kunden kan spara assistansomkostnader i minst 2 år.
6:85 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
  • Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader sparas inte åt kund för framtida assistansomkostnader.
3:25 kr/tim - 10:00 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
  • Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader sparas inte åt kund för framtida assistansomkostnader.
6:00 kr/tim - 8:00 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
  • Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader sparas inte åt kund för framtida assistansomkostnader.
  • Begränsningar för sparade medel till assistansomkostnader i budgeten: Upp till 20 000:- kan sparas för särskilt ändamål men skall nyttjas nästkommande år.
3:00 kr/tim - 30:00 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
  • Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader sparas inte åt kund för framtida assistansomkostnader.
6:85 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
  • Kunden eller assistenten får ersättning i efterhand.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader hos anordnaren.
  • Begränsningar för sparade medel till assistansomkostnader i budgeten: Kunderna förbrukar alltid assistansomkostnadspengar under samma år.
2:50 kr/tim - 5:50 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
  • Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader sparas inte åt kund för framtida assistansomkostnader.
5:00 kr/tim - 10:00 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
  • Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader sparas inte åt kund för framtida assistansomkostnader.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader hos anordnaren.
Följande tjänster ingår i anordnarens assistans Ingår:
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkrings­kassan
  • juridisk rådgivning
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • redovisning av hur kundens assistans­ersättning använts
  • personalannonsering
  • ersättning till kund/medlem för el-förbrukning, vatten mm relaterat till assistenter
  • ersättning till kund/medlem för assistentrum vid assistans/väntetid på natten
Ingår:
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkrings­kassan
  • juridisk rådgivning
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • redovisning av hur kundens assistans­ersättning använts
  • personalannonsering
  • akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag
  • Arbetskläder, gemensamma föreläsningar, julklapp, biokvällar, påskägg, resor mm
Ingår:
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkrings­kassan
  • juridisk rådgivning
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • personalannonsering
  • möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt
  • Svar, stöd och hjälp dygnet runt. Vår centrala bemanningsfunktion är alltid tillgänglig för dig, dina närstående och dina assistenter. - Kompetensutveckling av assistenter - Introduktionsutbildning för alla assistenter samt vår webbaserad utbildningsplattform, Frösundaportalen, som erbjuder relevanta utbildningar för dina assistenter. - Lokala kundaktiviteter - Möjlighet att privat köpa fler assistanstimmar
Ingår:
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkrings­kassan
  • juridisk rådgivning
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • redovisning av hur kundens assistans­ersättning använts
  • personalannonsering
  • akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag
  • möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt
  • ersättning till kund/medlem för assistentrum vid assistans/väntetid på natten
  • Som kund har du juridisk experthjälp genom en egen jurist via Humana Assistans. Du får också tillgång till Humana Academy, vår unika kombination av utbildningar fysiskt och webbaserade. Dessutom träffar och evenemang med samarbetspartners. Humana arbetar även aktivt som remissinstans och är även påverkansaktör mot myndigheter och politiker.
Ingår:
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkrings­kassan
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • redovisning av hur kundens assistans­ersättning använts
  • personalannonsering
  • möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt
Ingår:
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkrings­kassan
  • juridisk rådgivning
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • redovisning av hur kundens assistans­ersättning använts
  • personalannonsering
  • möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt
  • ersättning till kund/medlem för el-förbrukning, vatten mm relaterat till assistenter
  • ersättning till kund/medlem för assistentrum vid assistans/väntetid på natten
  • Möjlighet för företrädare alt kunder att bli medlem och därigenom få möjlighet att påverka Kompis väg framåt.
Ingår:
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkrings­kassan
  • juridisk rådgivning
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • redovisning av hur kundens assistans­ersättning använts
  • personalannonsering
  • akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag
  • möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt
  • ersättning till kund/medlem för el-förbrukning, vatten mm relaterat till assistenter
  • ersättning till kund/medlem för assistentrum vid assistans/väntetid på natten
  • Jourtelefon service 24h/dygn
Ingår:
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkrings­kassan
  • juridisk rådgivning
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • redovisning av hur kundens assistans­ersättning använts
  • personalannonsering
  • Alla ska bli sedda med omtanke! Familjekänsla-Trygghet-Glädje
Ingår:
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkrings­kassan
  • juridisk rådgivning
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • redovisning av hur kundens assistans­ersättning använts
  • personalannonsering
  • akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag
  • möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt
  • ersättning till kund/medlem för el-förbrukning, vatten mm relaterat till assistenter
  • ersättning till kund/medlem för assistentrum vid assistans/väntetid på natten
  • Kunderna har tillgång till assistansanordnarens lokaler och bilar vid behov. Kunder erbjuds även att delta i aktiviteter som anordnas av Shamsen Omsorg AB.
Ingår:
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkrings­kassan
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • redovisning av hur kundens assistans­ersättning använts
  • personalannonsering
  • Jourtelefon hos arbetsledning finns dygnet runt. Arbetsledning ordnar med eventuella vikarier. Uppdragscheferna är arbetsledare. Inga arbetsledare behövs i grupperna.
Ingår:
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkrings­kassan
  • juridisk rådgivning
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • redovisning av hur kundens assistans­ersättning använts
  • personalannonsering
  • akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag
Ingår:
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkrings­kassan
  • juridisk rådgivning
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • redovisning av hur kundens assistans­ersättning använts
  • personalannonsering
  • akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag
  • möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt
  • ersättning till kund/medlem för el-förbrukning, vatten mm relaterat till assistenter
  • ersättning till kund/medlem för assistentrum vid assistans/väntetid på natten
  • Förmånskort med rabatter hos samarbetspartners för kunder och personal
I assistansen ingår ej Ingår ej:
  • akutvikarier via assistent­pool eller bemannings­företag ingår ej
  • möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt ingår ej
 Ingår ej:
  • arbetsledar- och vidare­utbildning för kunden ingår ej
  • redovisning av hur kundens assistans­ersättning använts ingår ej
 Ingår ej:
  • akutvikarier via assistent­pool eller bemannings­företag ingår ej
  • ersättning till kund/medlem för el-förbrukning, vatten mm relaterat till assistenter ingår ej
Ingår ej:
  • akutvikarier via assistent­pool eller bemannings­företag ingår ej
   Ingår ej:
  • juridisk rådgivning ingår ej
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor ingår ej
  • arbetsledar- och vidare­utbildning för kunden ingår ej
  • akutvikarier via assistent­pool eller bemannings­företag ingår ej
  • ersättning till kund/medlem för el-förbrukning, vatten mm relaterat till assistenter ingår ej
  • ersättning till kund/medlem för assistentrum vid assistans/väntetid på natten ingår ej
  
Specialisering eller styrka med anordnarens egna ord (om inte annat anges)  Närhet till kunder och anställda. Extern arbetsledning.   Frösunda Personlig Assistans är ett av landets ledande assistansbolag.Med över 95% kundnöjdhet erbjuder vi en väl fungerande personlig assistans som skapar livskvalitet för dig.Är du nyfiken på hur vi kan göra din assistans bättre? Välkommen att höra av dig med dina frågor och funderingar.- Livskvalitet för dig
Frösunda anordnar personlig assistans oavsett hur gammal du är, var i Sverige du bor, vilket språk du talar, vilken diagnos du har eller hur ditt hjälpbehov ser ut.Vi erbjuder assistans baserat på beslut från kommuner eller Försäkringskassan...
Humana är Sveriges största företag inom personlig assistans.Humana har egna jurister som ingår i tjänsten och hjälper dig till rätt beslut.Tack vare vår storlek har vi välutbildad personal på alla tjänster för att kunna ge hög service.Varför ska du välja Humana?
- Vi har unika möjligheter att rekrytera och bemanna
- Du får tillgång till landets största juristkår
- Dina assistenter får utbildning och bra villkor
- Vi arbetar efter vår värdegrund, engagemang, glädje och ansvar.Med storlek följer också resurser...
Inkludera Assistans vill vara med och verka för en hållbar LSS-reform.Hållbarhet gäller inte bara luften vi andas, bilarna vi kör eller energislagen vi nyttjar.Hållbarhet är så mycket mer och omfattar oss alla.Vi vill verka för hållbar omsorg, för hållbara arbetsplatser och villkor och för en hållbar och ansvarsfull välfärd där privata och kommunala aktörer agerar tillsammans med myndigheter mot ett gemensamt mål.För oss på Inkludera assistans är det målet tydligt.Bevara och utveckla frihetsreformen LSS och samtidigt möjliggöra för var och en att leva ett liv som andra, utifrån sina förutsättningar... -Du bestämmer alltid över din assistans
-Du vet alltid vem som jobbar hos dig
-Vi har längre uppsägningstider för personliga assistenter än vad kollektivavtalet ger.
-Vid sjukhusvistelse betalar vi assistenternas löner i två månader längre än Försäkringskassan eller kommunen beviljar ersättning.
-För dina personliga assistenter erbjuder vi utbildning och villkor i branschens framkant
-Allt överskott återinvesteras i verksamheten
Libra Assistans AB vill vara den mest attraktiva assistansanordnaren för assistansanvändare och personliga assistenter i Dalarna med omnejd.
Närhet, service och en familjär anda är några av nyckelorden i verksamheten.
Inom Omtanken Assistans vill vi efter devisen:
ALLA SKA BLI SEDDA MED OMTANKE!
Våra värdeord är: Familjekänsla – Trygghet – Glädje
Vår ambition är att genom praktisk handling, ge kunder och medarbetare, en familjekänsla, trygghet och glädje – varje dag!
Omtanken Assistans verkar för att människor bemöts på ett respektfullt sätt oavsett funktionsnedsättning, kulturell bakgrund och socioekonomiska förutsättningar.Omtanken Assistans vill göra skillnad i vardagen för kunderna som upplever den stora glädjen att tillhöra vår familj...
Shamsen omsorg AB är ett flerspråkigt assistansbolag.Vi har assistenter som bland annat kan prata arabiska och somaliska.Vi erbjuder två olika tjänster utifrån vad kunden behöver hjälp med.Det innebär att kunderna kan välja att enbart få hjälp med det administrativa arbetet eller låta oss sköta allt som rör deras personliga assistans.Vi utformar assistansen efter varje kunds individuella behov och önskemål.Våra assistenter har arbetat länge hos oss och vi har en fast vikariepool vilket bidrar till trygghet och kontinuitet både för kunder och anställda... Som ekonomisk förening där såväl kunder som assistenter är fullvärdiga delägare, bygger vår verksamhet mycket på social samvaro och byggandet av sociala nätverk mellan delägarna.Vi ställer mötesplatser till förfogande för våra egna aktiviteter och även för delägarnas egna aktiviteter.Vi verkar endast lokalt i Dalarna, eftersom vi vill ha nära kontakt med såväl kunder som personal.Vi tycker att hälsa och friskvård är viktigt och ställer därför enklare träningslokal/motionshall till förfogande för brukare och assistenter... Skräddarsyr assistansen efter brukarens behov. Trygghet, tillit och engagemang är våra ledord. Vi Omsorg är ett av Sveriges äldsta assistansbolag. Hemma i Dalarna är vi bland de som har flest kunder och medarbetare. Fler än 350 personliga assistenter står redo att hjälpa dig! Vi finns i hela länet med omnejd och har kontor i Mora och Borlänge. Du når oss på 010-207 16 50
Tjänster för egna arbetsgivare?  Nej   Nej Nej Nej nej JA, tidsredovisning, lönekörning och bokföring Nej Ja Nej Ja nej
Transparensindex (0-100)  81 av 100 57 av 100 70 av 100 67 av 100 73 av 100 78 av 100 73 av 100 77 av 100 83 av 100 78 av 100 83 av 100 70 av 100
Källa och senaste uppdateringMicaela Wigander Brahn, 2023-11-15  Lars Forsberg, 2025-01-17  Mats Elfvendahl, 2023-03-08  Jessica Green, 2025-03-12  Erik Wahlgren, 2023-09-05  Daniel Lindkvist, 2024-09-30  Anki Rick, 2024-03-05  Roberth Klarquist, 2023-10-09  Sofie Åkesson, 2024-07-08  Nagla Negm El Din, 2025-02-06  Annica Dalberg, 2024-11-28  Bayazid Assali, 2025-02-10  Patrik Forsmark, 2025-05-06 
Utskriftsversion utskriftsversion: Akria Personlig Assistans AB utskriftsversion: Assistans Unionen Ekonomisk Förening utskriftsversion: Enigheten Personlig Assistans AB utskriftsversion: Frösunda Personlig Assistans AB utskriftsversion: Humana utskriftsversion: Inkludera Assistans AB utskriftsversion: Kompis Assistans utskriftsversion: Libra Assistans AB utskriftsversion: Omtanken Assistans i Norden AB utskriftsversion: Shamsen omsorg AB utskriftsversion: Stugknuten ekonomisk förening utskriftsversion: Viola Assistans AB utskriftsversion: Vi Omsorg i Sverige AB

Vi vill uppmärksamma på att uppgifterna i anordnarens profil är lämnade av anordnaren själv och att de när som helst kan ändra sina uppgifter. Vi kan inte garantera att uppgifterna är korrekta.

Skicka sidan till: