Det sägs inget bestämt om brukarorganisationer eller andra intresseorganisationer/myndigheter m.m ska delta som tex experter i utredningen. Istället blir det upp till utredaren att avgöra detta.
Syftet med uppdraget är att skapa en långsiktigt hållbar ekonomisk utveckling av insatsen personlig assistans.
Förstärkt kvalitet, träffsäkerhet, helhetssyn och mångfald i de stödinsatser som LSS omfattar ska finansieras med besparingar inom assistansersättningen.
Med hänsyn till kraftiga kostnadsökningar inom assistansersättningen behöver även ytterligare besparingar göras.
Lagstiftningen ska främja jämlikhet i levnadsvillkor och full delaktighet i samhällslivet.
Utredningen ska undersöka hur teknik och hjälpmedel kan bidra till att uppfylla lagstiftningens mål och analysera hur lagstiftningen kan bidra till att underlätta möjligheterna till studier och arbete.
Det delade huvudmannaskapet mellan stat och kommun behöver ses över.
Begrepp som "goda levnadsvillkor" och "leva som andra" behöver definieras.
Personkretsarna ska ses över, med en analys av hur de påverkat kostnadsutvecklingen.
Det ska utredas vilka insatser som eventuellt kan läggas till, kompletteras eller tas bort i LSS.
Assistansersättningen ska utredas tex vad gäller kostnadskontroll, bedömningar, vårdnadshavares ansvar, förslag på hur insatsen kan begränsas när det gäller antal användare och/eller antal timmar, närmare precisera övriga personliga behov samt ge förslag på konstruktionen av assistansersättningen.
Utredaren ska analysera de privata anordnarnas roll i kostnadsutvecklingen och i bedömningen av assistansberättigades behov. Förslag ska ges på att juridiskt begränsa anordnares inflytande vid ansökningar av assistans.
Utredningen ska ge förslag som omöjliggör för anordnare att kunna välja vilka assistansberättigade de vill ha som kunder.