Lyssna

Jessica Smaaland - "Konfrontera den sökande med några tänkta arbetssituationer"

Var tydlig med vad du vill ha och konfrontera den arbetssökande med några tänkta arbetssituationer. Det tycker assistansanvändaren Jessica Smaaland är viktigt vid rekrytering av ny personal.

Jessica Smaaland har assistans dygnet runt, och har valt att ha arbetspass på 24 timmar i taget. En heltid hos henne är mellan 6-7 dygn per månad. Hon anlitar ett privat företag som arbetsgivare men är själv arbetsledare för sina assistenter och sköter själv rekryteringen.

Annonseringen efter en ny assistent

För att kunna sålla ut många som möjligt på ett tidigt stadium är Jessica Smaaland noga med att beskriva vem hon är och vem hon vill ha i annonsen i Arbetsförmedlingens Platsbank,
- Jag berättar bland annat om vem jag är, vad arbetet innebär, vilka arbetstiderna är och vilka krav jag har på den sökande.
I Jessica Smaalands fall ska den sökande exempelvis vara kvinna, ha körkort, inte ha ryggbesvär, kunna arbeta dygnspass och vara flexibel med arbetstiderna eftersom Jessica Smaaland reser mycket. Ett problem med ha annons i Platsbanken är enligt Jessica Smaaland att assistentyrket där sorteras under Hälso/sjukvård tillsammans med vårdbiträden. Det blir missvisande eftersom arbetet hos Jessica Smaaland mer liknar ett serviceyrke.
- Det är ju inte mycket sjukvård i att dammsuga en lägenhet, bläddra i en pärm eller följa med mig när jag går ut och shoppar.

Vad man tittar efter i ansökningarna

Jessica Smaaland tycker att det ofta går att se vilka som verkligen är intresserade av arbetet och vilka som blivit uppmanade av arbetsförmedlingen att söka. Hon aktar sig för sökande som säger att de ser fram emot att ha roligt tillsammans.
- Jag söker ju inte efter en kompis utan efter en assistent. Sedan aktar jag mig även för den som uttrycker en vilja att vårda och ta hand om mig, därför att jag inte tror att de skulle trivas, arbetet styrs ju av vad jag tycker är viktigt och inte av vad assistenten tycker är viktigt.
Vilka egenskaper letar du efter?
- Det är bra om personen är trygg i sig själva och inte behöver bekräftelse, eftersom yrkesrollen är tillbakadragen. Människor jag möter talar med mig och inte med assistenten, vilket kan vara jobbigt för personer som har ett stort behov av att synas.
Assistenten ska också vara öppen för att pröva nya saker säger Jessica Smaaland, och de måste kunna göra saker på ett annat sätt än vad de är vana vid. Därför aktar hon sig för någon som säger sig veta hur assistentarbete är.
- En del kan säga att det vet hur det är att arbeta natt som assistent eftersom de gjort det tidigare, men ingen kan mina nattrutiner även om de jobbat natt hos någon annan.

Hur man gör vid intervjun

När det blir aktuellt för intervju vill Jessica Smaaland ha med sig någon anställd på assistansföretaget eller en assistent som arbetat länge, som hon kan diskutera med efteråt. Hon vill även göra intervjun på en neutral plats, exempelvis på ett café eller på assistansföretagets kontor.
- Min erfarenhet är att folk tar arbetet mindre seriöst om intervjun är hemma i lägenheten.
Hur gör du med referenser?
- Jag frågar alltid efter referenser, men måste erkänna att jag inte alltid ringer och kollar upp dem.
När Jessica Smaaland bedömer den hon intervjuar har hon lång mall med frågor men hon går också på magkänsla.
- Jag gå mycket på känslan, och ser vilken personlig kontakt jag får. Som avslutning brukar jag beskriva situationer och fråga hur de skulle agera.
Vilka situationer kan det vara?
- Hur assistenten gör om vi är i en affär, och expediten tilltalar assistenten istället för mig. Eller vad de gör om permobilen går sönder när jag och assistenten är ute på stan. Vad de svarar säger mycket om hur de ser på sin yrkesroll och på min roll som arbetsledare.

Några dagars introduktion underlättar

Jessica Smaaland brukar ha tre introduktionspass innan hon definitivt bestämmer sig för om den sökande får börja arbeta.
- Det är viktigt att redan vid intervjun säga att både jag och assistenten har introduktionen på oss för att känna efter om det fungerar. Det händer att både jag och den sökande drar sig ur under introduktionen.

När man snabbt behöver få tag i en ny assistent

Det är inte alltid det finns så mycket tid när en ny assistent ska rekryteras, någon kanske helt plötsligt säger upp sig. Ett sätt att gardera sig mot detta är att ha ett antal inhoppare som kan rycka in tillfälligt men det finns även andra sätt att gardera sig menar Jessica Smaaland.
- För det första har mina assistenter en månads uppsägningstid. Sedan har jag flera assistenter som arbetar deltid, de har ofta möjlighet att arbeta lite mer när det behövs. Vid akuta situationer har det dock hänt att Jessica Smaaland behövt rekrytera en ny assistent via kontakter.
- Ibland när det varit kris har någon assistents kompis börjat arbeta. Ibland fungerar det men det blir extra jobbigt om det inte fungerar, eftersom det blir pinsamt att säga att "du det fungerade inte så bra med din kompis".
Hur gör du när det inte fungerar?
- Jag tar tag i det i ett tidigt skede, det är viktigt att inte dra ut på det. För att gardera mig ytterligare har jag alltid sex månaders provanställning, det är inte alltid man kan se hur det kommer att fungera ens vid introduktionen efter intervjun, säger Jessica Smaaland.

Jessica Smaaland intervjuades av Kenneth Westberg 2008-01-24


Få Assistanskolls artiklar i din brevlåda! Prenumerera på nyhetsbrevet..

Skicka sidan till: