Vi har infört tre nya frågor till anordnarna i vår jämförelsetjänst. Vi har även förtydligat ansvarsförhållanden mellan anordnare och assistansanvändare vid tex anställning av assistenter och assistenters arbetsuppgifter.
Förändringarna görs för att ge bättre kvalitet till användarna och för anpassa frågorna till förändringar i tex lagstiftning. Vår jämförelsetjänst riktar sig till assistansanvändare, anhöriga, assistenter och biståndshandläggare. Läs mer..
Nya frågor i “Ingår följande tjänster i anordnarens assistans?”
Finns möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt? Ja/inget svar/nej
Ges ersättning till kund/medlem för el-förbrukning, vatten mm relaterat till assistenter? Ja/inget svar/nej
Ges ersättning till kund/medlem för assistentrum vid assistans/väntetid på natten? Ja/inget svar/nej
Förtydligande om anordnarens roll som arbetsgivare
Texten Läs om ansvar.. är inlagd vid vissa frågor för attförtydliga att anordnaren som arbetsgivare har ett yttersta ansvar, även när assistansanvändaren själv väljer sina assistenter. Anordnaren kan som arbetsgivare säga nej till en anställning eller en arbetsuppgift. Assistansanvändare kan alltid välja en annan anordnare eller själv bli arbetsgivare för sina assistenter.
Nytt svarsalternativ i “Vem väljer de assistenter som anställs”
I frågan Vem väljer de assistenter som anställs? finns det nya svarsalternativet: “Kunden väljer bland assistenter som anordnaren rekryterar”