Lyssna

Jämförelse av 18 personlig assistans anordnare i Västernorrlands län med kontor i länet

Anordnarens namn och hemsida

AB ENKV Assistans
enkv.se


Active Life Assistans Swe AB
activelifeassistans.se


Akria Personlig Assistans AB
personligassistans.akria.se


Carelli Assistans AB
carelli.se


DML Assistans
dmlassistans.se


Frösunda Personlig Assistans AB
personligassistans.se


God Assistans i Norr AB
godassistans.se


Helsa Omsorg Norden AB
helsaab.se


Humana
humana.se


Höga Kusten Personlig Assistans AB
hkassistans.se


Inkludera Assistans AB
inkluderaassistans.se


Kompis Assistans
kompisassistans.se


Kura Omsorg i Sverige AB
kuraomsorg.se


Lottas Omsorg AB
lottasomsorg.se


Molnet Personlig Assistans AB
molnetassistans.se


SAAND Assistans AB
saandassistans.se


STIL
stil.se


Viola Assistans AB
violaassistans.se
Telefon 010-383 00 00  060 - 61 29 60 eller 070 - 335 00 28  010-26 566 00  0770-17 60 30  070-6637926  010-130 40 00  090-70 60 60  090 - 206 08 80  019-760 86 00  0612-121 19 eller 070-563 69 19  010-146 88 60  0771-40 45 25  019-6032290  072– 1413330 eller 070 –2260989  010 - 161 90 00  073-998 18 20  08-506 221 50  0709 687 711 
Besöksadress Gudmundvägen 2,
182 69 Djursholm 
Storgatan 15, 3tr
852 31 Sundsvall
 
Slottsgatan 69
602 22 Norrköping ..  
Pirgatan 6
374 35 Karlshamn ..  
Storgatan 1
852 31 Sundsvall 
Druveforsvägen 32,
504 33 Borås ..  
Huvudkontor, God Assistans i Norr
Anbudsgatan 1
931 57 Skellefteå
Tel: 090-70 60 60 ..  
Västra Esplanaden 2
903 26 UMEÅ 
Fabriksgatan 22, 5tr
701 43 Örebro ..  
Skolgatan 10 C
891 33 Örnsköldsvik ..  
Ångermannalandsgatan 12 A
891 35 Örnsköldsvik ..  
Borganäsvägen 46,
784 33 Borlänge ..  
Aspholmsvägen 12A
702 27 Örebro ..  
Industrivägen 2
901 30 Umeå ..  
Kungsvägen 18
856 40 Sundsvall 
HUVUDKONTOR
Platensgatan 25,
582 20 Linköping ..  
Storforsplan 36, 10tr
123 47 Farsta ..  
Skepparevägen 2
151 38 Södertälje 
Verksamhetstyp Anordnaren är ett företag.  Anordnaren är ett företag.  Anordnaren är ett företag.  Anordnaren är ett företag.  Anordnaren är ett företag.  Anordnaren är ett företag.  Anordnaren är ett företag.  Anordnaren är ett företag.  Anordnaren är ett företag.  Anordnaren är ett företag.  Anordnaren är ett företag.  Anordnaren drivs som ett kooperativ. Anordnaren verkar utan vinstintresse eller är SVB-bolag.   Anordnaren är ett företag.  Anordnaren är ett företag.  Anordnaren är ett företag.  Anordnaren är ett företag.  Anordnaren drivs som ett kooperativ. Anordnaren verkar utan vinstintresse eller är SVB-bolag.   Anordnaren är ett företag. 
Etableringsår2002 2009 2019 2012 2013 1994 2016 2013 2001 2010 2015 1995 2007 2016 2012 2015 1984 2006
Antal assistenter326 assistenter ? ? 450 assistenter (250 årsanställda assistenter) 45 assistenter 3500 assistenter 700 assistenter (500 årsanställda assistenter) 120 assistenter (65 årsanställda assistenter) 10000 assistenter (4500 årsanställda assistenter) ? 270 assistenter 700 assistenter (345 årsanställda assistenter) 1100 assistenter (720 årsanställda assistenter) ? 120 assistenter 1100 assistenter 1100 assistenter (608 årsanställda assistenter) 40 assistenter (30 årsanställda assistenter)
Antal kunder119 kunder ? ? 90 kunder 11 kunder 900 kunder 130 kunder 20 kunder 1900 kunder ? 40 kunder 85 kunder 215 kunder ? 19 kunder 250 kunder 159 kunder 7 kunder
Antal administrativ personal14 personal, 2 med assistans personal, 0 med assistans personal, 0 med assistans 12,5 personal, 0 med assistans 3 personal, 0 med assistans 110 personal, 5 med assistans 10 personal, 0 med assistans 4 personal, 0 med assistans 300 personal, 2 med assistans personal, 0 med assistans 13 personal, 1 med assistans 19 personal, 1 med assistans 35 personal, 1 med assistans personal, 0 med assistans 3 personal, 0 med assistans 19 personal, 3 med assistans 26 personal, 7 med assistans 2 personal, 0 med assistans
Bindnings- och uppsägningstidenBindningstid 4 veckor, uppsägningstid 4 veckor
Läs standardavtal
    uppsägningstid 0-12 veckor Bindningstid 4 veckor, uppsägningstid 4 veckor Bindningstid 8 veckor, uppsägningstid 8 veckor Bindningstid 4 veckor, uppsägningstid 4 veckor
Läs standardavtal
Bindningstid 8 veckor, uppsägningstid 8 veckor
Läs standardavtal
Ingen bindningstid, uppsägningstid 4 veckor   Ingen bindningstid, uppsägningstid 8 veckor Bindningstid 12 veckor, uppsägningstid 12 veckor Ingen bindningstid, uppsägningstid 12 veckor Ingen bindningstid, uppsägningstid 12 veckor Bindningstid 4 veckor, uppsägningstid 4 veckor Ingen bindningstid, uppsägningstid 12 veckor Ingen bindningstid, uppsägningstid 4 veckor Ingen bindningstid, uppsägningstid 4 veckor
Arbetsledning av assistenternaBåde kund och/eller anordnare bestämmer assistenternas arbetsuppgifter     Både kund och/eller anordnare bestämmer assistenternas arbetsuppgifter Både kund och/eller anordnare bestämmer assistenternas arbetsuppgifter Både kund och/eller anordnare bestämmer assistenternas arbetsuppgifter Både kund och/eller anordnare bestämmer assistenternas arbetsuppgifter Både kund och/eller anordnare bestämmer assistenternas arbetsuppgifter Både kund och/eller anordnare bestämmer assistenternas arbetsuppgifter   Både kund och/eller anordnare bestämmer assistenternas arbetsuppgifter Både kund och/eller anordnare bestämmer assistenternas arbetsuppgifter Både kund och/eller anordnare bestämmer assistenternas arbetsuppgifter Både kund och/eller anordnare bestämmer assistenternas arbetsuppgifter Både kund och/eller anordnare bestämmer assistenternas arbetsuppgifter Både kund och/eller anordnare bestämmer assistenternas arbetsuppgifter Kund/medlem eller av kund/medlem utsedd person bestämmer assistenternas arbetsuppgifter Både kund och/eller anordnare bestämmer assistenternas arbetsuppgifter
Garantiperson (medarbetsledare)Medarbetsledare om kunden vill     Medarbetsledare om kunden vill Medarbetsledare om kunden vill Medarbetsledare om kunden vill Medarbetsledare om kunden vill Medarbetsledare om kunden vill Medarbetsledare om kunden vill   Medarbetsledare om kunden vill Medarbetsledare om kunden vill Medarbetsledare om kunden vill   Medarbetsledare om kunden vill Medarbetsledare om kunden vill Medarbetsledare om kunden vill Medarbetsledare om kunden vill
Hur läggs arbetsscheman för assistenter?Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans     Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans   Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans Kund/medlem kan göra gör arbetsscheman om han/hon vill Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans Kund/medlem gör arbetsscheman för assistenterna Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans
Assistentpool med vikarierAssistentpool finns     Assistentpool finns Assistentpool finns   Assistentpool finns Assistentpool finns Assistentpool finns       Assistentpool finns   Assistentpool finns     Assistentpool finns
Rekrytering av assistenter - vem skriver annons och gör intervjuAnordnaren och kund/medlem rekryterar tillsammans.
Platsannonser: 44
   Platsannonser: 10 Anordnaren och kund/medlem rekryterar tillsammans.
Platsannonser: 12
Anordnaren och kund/medlem rekryterar tillsammans Anordnaren och kund/medlem rekryterar tillsammans.
Platsannonser: 91
Anordnaren och kund/medlem rekryterar tillsammans.
Platsannonser: 1
Anordnaren och kund/medlem rekryterar tillsammans.
Platsannonser: 2
Anordnaren och kund/medlem rekryterar tillsammans.
Platsannonser: 193
 Platsannonser: 1 Anordnaren och kund/medlem rekryterar tillsammans.
Platsannonser: 36
Anordnaren och kund/medlem rekryterar tillsammans.
Platsannonser: 23
Anordnaren och kund/medlem rekryterar tillsammans.
Platsannonser: 59
Anordnaren och kund/medlem rekryterar tillsammans.
Platsannonser: 2
Kund/medlem kan rekrytera assistenterna om han/hon vill.
Platsannonser: 6
Anordnaren och kund/medlem rekryterar tillsammans.
Platsannonser: 62
Kund/medlem rekryterar assistenterna.
Platsannonser: 40
Anordnaren och kund/medlem rekryterar tillsammans
Utdrag ur belastningsregistret vid rekryteringen?Utdrag ur belastningsregistret krävs även vid anställning av assistenter till kunder över 18 år     Utdrag ur belastningsregistret krävs även vid anställning av assistenter till kunder över 18 år Utdrag ur belastningsregistret krävs även vid anställning av assistenter till kunder över 18 år   Utdrag ur belastningsregistret krävs även vid anställning av assistenter till kunder över 18 år Utdrag ur belastningsregistret krävs även vid anställning av assistenter till kunder över 18 år     Utdrag ur belastningsregistret krävs även vid anställning av assistenter till kunder över 18 år Utdrag ur belastningsregistret krävs även vid anställning av assistenter till kunder över 18 år Utdrag ur belastningsregistret krävs även vid anställning av assistenter till kunder över 18 år Utdrag ur belastningsregistret krävs även vid anställning av assistenter till kunder över 18 år Utdrag ur belastningsregistret krävs även vid anställning av assistenter till kunder över 18 år Utdrag ur belastningsregistret krävs även vid anställning av assistenter till kunder över 18 år   Utdrag ur belastningsregistret krävs även vid anställning av assistenter till kunder över 18 år
Vem väljer de assistenter som anställs?Kunden väljer assistenter tillsammans med anordnaren     Kunden väljer assistenter tillsammans med anordnaren Kunden väljer assistenter tillsammans med anordnaren Kunden väljer själv assistenter Kunden väljer själv assistenter Kunden väljer själv assistenter Kunden väljer själv assistenter   Kunden väljer själv assistenter Kunden väljer själv assistenter Kunden väljer själv assistenter Kunden väljer själv assistenter Kunden väljer själv assistenter Kunden väljer själv assistenter Kunden väljer själv assistenter Kunden väljer själv assistenter
Har kund/medlem ett avgörande inflytande över vilka utbildningar assistenterna ska få?Kunden bestämmer utbildningar     Kunden bestämmer utbildningar Kunden bestämmer utbildningar   Kunden bestämmer utbildningar Kunden bestämmer utbildningar Kunden bestämmer utbildningar   Kunden bestämmer utbildningar Kunden bestämmer utbildningar Kunden bestämmer utbildningar Kunden bestämmer utbildningar Kunden bestämmer utbildningar Kunden bestämmer utbildningar Kunden bestämmer utbildningar Kunden bestämmer utbildningar
Vilket kollektivavtal tillämpas?Vårdföretagarna/Almega-Kommunal  Fremia-Kommunal    Vårdföretagarna/Almega-Kommunal  Fremia-Kommunal  Vårdföretagarna/Almega-Kommunal  Vårdföretagarna/Almega-Kommunal  Vårdföretagarna/Almega-Kommunal  Vårdföretagarna/Almega-Kommunal    Vårdföretagarna/Almega-Kommunal  Vårdföretagarna/Almega-Kommunal  Vårdföretagarna/Almega-Kommunal  Vårdföretagarna/Almega-Kommunal  Fremia-Kommunal  Vårdföretagarna/Almega-Kommunal  Fremia-Kommunal  Fremia-Kommunal 
Genomsnittlig grundtimlön (exklusiv semester-ersättning/lön, exkl OB)159:00 kr/tim, minimitimlön 129:00 kr/tim     155:00 kr/tim, minimitimlön 130:00 kr/tim 155:00 kr/tim, minimitimlön 140:00 kr/tim   145:00 kr/tim, minimitimlön 129:00 kr/tim 151:00 kr/tim, minimitimlön 129:00 kr/tim 147:00 kr/tim, minimitimlön 117:00 kr/tim   145:00 kr/tim, minimitimlön 121:00 kr/tim 140:00 kr/tim, minimitimlön 127:00 kr/tim 147:00 kr/tim, minimitimlön 127:00 kr/tim 142:09 kr/tim, minimitimlön 110:00 kr/tim 145:00 kr/tim, minimitimlön 128:11 kr/tim 156:00 kr/tim, minimitimlön 129:00 kr/tim 151:50 kr/tim, minimitimlön 136:00 kr/tim 179:00 kr/tim, minimitimlön 150:00 kr/tim
Tillämpar anordnaren individuell lönesättning?Individuell lönesättning     Individuell lönesättning Individuell lönesättning Individuell lönesättning Individuell lönesättning Individuell lönesättning Individuell lönesättning   Individuell lönesättning Individuell lönesättning Individuell lönesättning Individuell lönesättning Individuell lönesättning Individuell lönesättning Individuell lönesättning Individuell lönesättning
Kan kunden påverka assistenternas lönesättning?Kunden kan påverka assistenternas lön     Kunden kan påverka assistenternas lön Kunden kan påverka assistenternas lön   Kunden kan påverka assistenternas lön Kunden kan påverka assistenternas lön Kunden kan påverka assistenternas lön   Kunden kan påverka assistenternas lön Kunden kan påverka assistenternas lön Kunden kan påverka assistenternas lön   Kunden kan påverka assistenternas lön Kunden kan påverka assistenternas lön Kunden kan påverka assistenternas lön Kunden kan påverka assistenternas lön
Betalas assistans vid sjukhusvistelse om inte försäkrings­kassan beviljat detta?Företaget hjälper kund att ansöka om beslut rörande assistans vid sjukhusvistelse.     Ja, enligt kollektivavtal Nej Ja, vid akut sjukhusvistelse. Sker i enlighet med kollektivavtal. ja, enligt gällande kollektivavtal Ja, enl kollektivavtal ja, enligt kollektivavtal   Ja Ja och vi betalar ut lön i åtta veckor längre än FK eller kommunen. För att garantera att samma assistenter kan vara kvar efter sjukhusvistelse. Enligt kollektivavtal ja, enligt kollektivavtal. ja, enligt kollektivavtal enligt kollektivavtal Ja ja
Har varje kund/medlem en egen budget som denne är med och påverkar och där det avsätts ett visst belopp till anordnarens kostnader för administration m.m.? Kunden har insyn i sin budget och budgetuppföljning. Ja egen budget där beloppet till anordnarens administration är 34:26 kr/tim - 44:54 kr/tim (per assistanstimme). - - Ja egen budget där beloppet till anordnarens administration är 23:98 kr/tim - 41:11 kr/tim (per assistanstimme).. Beloppet är förhandlingsbart. Ja egen budget där beloppet till anordnarens administration är 27:41 kr/tim - 34:26 kr/tim (per assistanstimme). - Ja egen budget där beloppet till anordnarens administration är 41:11 kr/tim (per assistanstimme). Ja egen budget där beloppet till anordnarens administration är 30:00 kr/tim - 49:00 kr/tim (per assistanstimme).. Beloppet är förhandlingsbart. Ja egen budget. Beloppet är förhandlingsbart. - Ja egen budget där beloppet till anordnarens administration är 41:11 kr/tim - 47:96 kr/tim (per assistanstimme).. Beloppet är förhandlingsbart. Ja egen budget där beloppet till anordnarens administration är 41:11 kr/tim - 40:00 kr/tim (per assistanstimme). Ja egen budget. Beloppet är förhandlingsbart. - Ja egen budget där beloppet till anordnarens administration är 10:00 kr/tim - 40:00 kr/tim (per assistanstimme).. Beloppet är förhandlingsbart. Ja egen budget där beloppet till anordnarens administration är 34:26 kr/tim - 41:11 kr/tim (per assistanstimme).. Beloppet är förhandlingsbart. Ja egen budget där beloppet till anordnarens administration är 27:41 kr/tim (per assistanstimme). Ja egen budget där beloppet till anordnarens administration är 30:83 kr/tim - 41:11 kr/tim (per assistanstimme).. Beloppet är förhandlingsbart.
Assistansomkostnader

Läs artikel om skatteverkets syn på sparade pengar för assistansomkostnader
10:28 kr/tim - 44:54 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
  • Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader hos anordnaren.
  • Begränsningar för sparade medel till assistansomkostnader i budgeten: Kunder hos ENKV Assistans har 100% insyn & delaktighet i assistansekonomin. Som kunden har du insyn i hur assistansmedlen fördelats under året. En rapport generas via AiAi varje kvartal. Brukarens behov och önskemål styr hur pengarna skall fördelas.

    Företagets inställning är att assistansersättningen kommer från ett beslut som är personligt grundat och skall därför behandlas precis så, personligt.
    8:00 kr/tim - 11:00 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
  • Kunden eller assistenten får ersättning i efterhand.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader sparas inte åt kund för framtida assistansomkostnader.
6:85 kr/tim - 8:57 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
  • Kunden får pengar i förskott varje månad till handkassa eller till bankkonto som kund disponerar.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader hos anordnaren.
  • Begränsningar för sparade medel till assistansomkostnader i budgeten: Alla kunder har sina pengar sparade och som kan nyttjas under kommande året.
1:00 kr/tim - 15:00 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
  • Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader hos anordnaren.
  • Begränsningar för sparade medel till assistansomkostnader i budgeten: Frösunda utgår alltid från kundens behov och gällande regelverk.
4:00 kr/tim - 16:00 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
  • Kunden får ersättning i efterhand.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader hos anordnaren.
  • Begränsningar för sparade medel till assistansomkostnader i budgeten: Inga begränsningar men assistansersättningen ska gå till det den är avsedd för, dvs. till verksamheten runt vår kund. Vi rekommenderar en buffert för att täcka oförutsedda kostnader.
4:00 kr/tim - 8:00 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
  • Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader hos anordnaren.
  • Begränsningar för sparade medel till assistansomkostnader i budgeten: Nej, enligt överenskommelse med kund om särskilda behov finns.
5:00 kr/tim - 15:00 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
  • Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader hos anordnaren.
  • Begränsningar för sparade medel till assistansomkostnader i budgeten: Kunden kan spara assistansomkostnader i minst 2 år.
  6:85 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
  • Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader sparas inte åt kund för framtida assistansomkostnader.
3:25 kr/tim - 10:00 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
  • Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader sparas inte åt kund för framtida assistansomkostnader.
3:00 kr/tim - 15:00 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
  • Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader hos anordnaren.
  • Begränsningar för sparade medel till assistansomkostnader i budgeten: Antal kr/tim som avsätts till assistansomkostnader är individuellt och bestäms i samråd med den assistansberättigade.
5:00 kr/tim - 6:00 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
  • Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader hos anordnaren.
3:00 kr/tim - 15:00 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
  • Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader hos anordnaren.
3:43 kr/tim - 10:28 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
  • Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader hos anordnaren.
  • Begränsningar för sparade medel till assistansomkostnader i budgeten: Genom en dialog kommer vi överens kring detta.
  • Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader hos anordnaren.
  • Begränsningar för sparade medel till assistansomkostnader i budgeten: Alla pengar som blir kvar efter administrations- och lönekostnader fördelas efter dina behov. Det finns inga begränsningar i antal år eller belopp som pengar får sparas. Från och med 1 januari 2016 ska alla medlemmar ha en buffert i sitt projekt.

    STIL kan i särskilda fall göra en överenskommelse med dig där STIL finansierar din assistans i en övergångsperiod efter byte av anordnare.

    Om en tidigare medlem återvänder till STIL så finns medlemmens medel kvar på projektet.
5:00 kr/tim - 10:00 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
  • Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader sparas inte åt kund för framtida assistansomkostnader.
Följande tjänster ingår i anordnarens assistansIngår:
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkrings­kassan
  • juridisk rådgivning
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • redovisning av hur kundens assistans­ersättning använts
  • personalannonsering
  • akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag
  • möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt
  • ersättning till kund/medlem för el-förbrukning, vatten mm relaterat till assistenter
  • ersättning till kund/medlem för assistentrum vid assistans/väntetid på natten
  • Företaget hjälper till med rådgivning samt inköp av arbetstekniska hjälpmedel (www.hjalpmedelsbolaget.com) Företaget erbjuder förbrukningsmaterial via webbshop där du som kund inte behöver ligga ute med pengarna (www.enkvshop.com) Företaget erbjuder arbetskläder via webbshop som godkänns av uppdragsgivaren eller utsedd arbetsledare. Företaget samarbetar med advokat. Företaget kan erbjuda tjänstebil till personliga assistenter.
Ingår:
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
 Ingår:
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkrings­kassan
  • juridisk rådgivning
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • redovisning av hur kundens assistans­ersättning använts
  • personalannonsering
  • akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag
  • möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt
  • ersättning till kund/medlem för assistentrum vid assistans/väntetid på natten
Ingår:
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkrings­kassan
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • redovisning av hur kundens assistans­ersättning använts
  • personalannonsering
  • akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag
  • möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt
  • ersättning till kund/medlem för assistentrum vid assistans/väntetid på natten
  • Ett assistansbolag med stor tillgänglighet och nära till beslut. Informationskanal med digital plattform för assistenterna som bidrar till bättre arbetsmiljö, samt närmare kontakt till arbetsgrupp och arbetsledning.
Ingår:
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkrings­kassan
  • juridisk rådgivning
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • personalannonsering
  • möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt
  • Svar, stöd och hjälp dygnet runt. Vår centrala bemanningsfunktion är alltid tillgänglig för dig, dina närstående och dina assistenter. - Kompetensutveckling av assistenter - Introduktionsutbildning för alla assistenter samt vår webbaserad utbildningsplattform, Frösundaportalen, som erbjuder relevanta utbildningar för dina assistenter. - Lokala kundaktiviteter - Möjlighet att privat köpa fler assistanstimmar
Ingår:
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkrings­kassan
  • juridisk rådgivning
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • redovisning av hur kundens assistans­ersättning använts
  • personalannonsering
  • akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag
  • möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt
  • ersättning till kund/medlem för el-förbrukning, vatten mm relaterat till assistenter
  • ersättning till kund/medlem för assistentrum vid assistans/väntetid på natten
  • Medarbetar- och lönesamtal, personalmöten, juridisk rådgivning via God Juridik till kunder och medarbetare, kund- och personalaktiviteter, gratis deltagande till loppet Glädjeruset, möjlighet till medlemskap i God Assistans IF (God Assistans egen idrottsförening).
Ingår:
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkrings­kassan
  • juridisk rådgivning
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • redovisning av hur kundens assistans­ersättning använts
  • personalannonsering
  • akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag
  • möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt
  • ersättning till kund/medlem för el-förbrukning, vatten mm relaterat till assistenter
  • ersättning till kund/medlem för assistentrum vid assistans/väntetid på natten
  • Kundaktiviteter, medarbetarsamtal och lönesamtal, APT och personalmöten, dygnet runt jour och kris verksamhet. Individuell anpassning av assistansen och assistentutbildningar efter kunds behov, kvalitetssäkring.
Ingår:
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkrings­kassan
  • juridisk rådgivning
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • redovisning av hur kundens assistans­ersättning använts
  • personalannonsering
  • akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag
  • möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt
  • ersättning till kund/medlem för assistentrum vid assistans/väntetid på natten
  • Som kund har du juridisk experthjälp genom en egen jurist via Humana Assistans. Du får också tillgång till Humana Academy, vår unika kombination av utbildningar fysiskt och webbaserade. Dessutom träffar och evenemang med samarbetspartners. Humana arbetar även aktivt som remissinstans och är även påverkansaktör mot myndigheter och politiker.
 Ingår:
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkrings­kassan
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • redovisning av hur kundens assistans­ersättning använts
  • personalannonsering
  • möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt
Ingår:
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkrings­kassan
  • juridisk rådgivning
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • redovisning av hur kundens assistans­ersättning använts
  • personalannonsering
  • möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt
  • ersättning till kund/medlem för el-förbrukning, vatten mm relaterat till assistenter
  • ersättning till kund/medlem för assistentrum vid assistans/väntetid på natten
  • Möjlighet för företrädare alt kunder att bli medlem och därigenom få möjlighet att påverka Kompis väg framåt.
Ingår:
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkrings­kassan
  • juridisk rådgivning
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • redovisning av hur kundens assistans­ersättning använts
  • personalannonsering
  • akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag
  • möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt
  • ersättning till kund/medlem för assistentrum vid assistans/väntetid på natten
  • Som kund hos oss får du ett eget team bestående av en egen personlig uppdragschef, en löneassistent som tar hand om assistentgruppens lönehantering, en egen jurist och en informatör. Vi har 24h jour 7 dagar/vecka med vår egen personal som svarar på jouren.
Ingår:
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkrings­kassan
  • juridisk rådgivning
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • redovisning av hur kundens assistans­ersättning använts
  • personalannonsering
  • akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag
  • Lottas Omsorg har 24-timmars jour där du alltid kan nå arbetsledningen.
Ingår:
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkrings­kassan
  • juridisk rådgivning
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • redovisning av hur kundens assistans­ersättning använts
  • personalannonsering
  • akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag
  • möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt
  • ersättning till kund/medlem för el-förbrukning, vatten mm relaterat till assistenter
  • ersättning till kund/medlem för assistentrum vid assistans/väntetid på natten
  • Jourtelefon dygnet runt, året om
Ingår:
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkrings­kassan
  • juridisk rådgivning
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • redovisning av hur kundens assistans­ersättning använts
  • personalannonsering
  • ersättning till kund/medlem för assistentrum vid assistans/väntetid på natten
  • Engagerade och lättillgängliga uppdragschefer
Ingår:
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkrings­kassan
  • juridisk rådgivning
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • redovisning av hur kundens assistans­ersättning använts
  • personalannonsering
  • akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag
  • möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt
  • ersättning till kund/medlem för el-förbrukning, vatten mm relaterat till assistenter
  • ersättning till kund/medlem för assistentrum vid assistans/väntetid på natten
  • Kurser, föreläsningar, jourtelefon, peer support, samhälls- och nyhetsbevakning, opinionsbildning och politisk påverkan.
Ingår:
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkrings­kassan
  • juridisk rådgivning
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • redovisning av hur kundens assistans­ersättning använts
  • personalannonsering
  • akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag
I assistansen ingår ej   Ingår ej:
  • ersättning till kund/medlem för el-förbrukning, vatten mm relaterat till assistenter ingår ej
Ingår ej:
  • juridisk rådgivning ingår ej
Ingår ej:
  • arbetsledar- och vidare­utbildning för kunden ingår ej
  • redovisning av hur kundens assistans­ersättning använts ingår ej
    Ingår ej:
  • akutvikarier via assistent­pool eller bemannings­företag ingår ej
  • ersättning till kund/medlem för el-förbrukning, vatten mm relaterat till assistenter ingår ej
Ingår ej:
  • akutvikarier via assistent­pool eller bemannings­företag ingår ej
      
Specialisering eller styrka med anordnarens egna ord (om inte annat anges)* 90% av administrativ personal som kan funktionsnedsättning utifrån egna erfarenheter. Som assistansberättigade, anhöriga eller assistenter.
* 100% insyn och delaktighet i assistansekonomin.
* Lång erfarenhet av branschen vård och omsorg.
* Strukturerad och återkommande uppföljning av assistansuppdraget.
    Carelli Assistans är ett privat, familjärt företag inom personlig assistans med verksamhet över hela Sverige. Vi anordnar assistans till barn, ungdomar och vuxna med funktionsnedsättning som är i behov av personlig assistans. Vår värdegrund är ett etiskt agerande för en individuell och trygg assistans. Tillsammans kan vi uträtta mycket, vi kan göra skillnad. DML Assistans är ett icke-vinstdrivande bolag centralt i Sundsvall.Vår filosofi om att vara icke-vinstdrivande kommer från grunden om hur DML Assistans startade år 2013.Vi var två mammor som hade söner med diagnoser inom autismspektrat och ville ge dem chansen till det bästa möjliga livet.Vi valde då att starta detta bolag med kunden i fokus och som ska kunna vara självbestämmande över sin egna livssituation.Därav skräddarsyr vi den personliga assistansen helt utifrån kundens önskan och behov.Vi utgår alltid utifrån de grundläggande motiven som ligger bakom rättigheten till personlig assistans... Frösunda Personlig Assistans är ett av landets ledande assistansbolag.Med över 95% kundnöjdhet erbjuder vi en väl fungerande personlig assistans som skapar livskvalitet för dig.Är du nyfiken på hur vi kan göra din assistans bättre? Välkommen att höra av dig med dina frågor och funderingar.- Livskvalitet för dig
Frösunda anordnar personlig assistans oavsett hur gammal du är, var i Sverige du bor, vilket språk du talar, vilken diagnos du har eller hur ditt hjälpbehov ser ut.Vi erbjuder assistans baserat på beslut från kommuner eller Försäkringskassan...
God Assistans i Norr har kunder från Kiruna i norr till Falun.Vi har huvudkontor i Skellefteå och lokalkontor i Luleå, Piteå, Umeå och Sundsvall.Vi hjälper dig med ansökningsprocessen och att samordna din assistans.Vi är ett kompetent team som brinner för att göra skillnad Vår vision är inte att bli störst, utan bäst.God Assistans – vårt löfte.Vi tycker att en god assistans är:
- Omtanke för varje individ.- Öppenhet och inflytande för dig som kund.- Kompetenta och engagerade assistenter.- Enkel och flexibel administration...
Vi vet att alla människor är unika och att livet är ett pussel där många bitar måste falla på plats.Vi vet också att livet är föränderligt och att livspusslet ständigt byter skepnad genom livet.Hos oss arbetar engagerad personal med en genuin drivkraft för att alla människor har rätt till ett bra liv.Därför arbetar vi med närhet och flexibilitet i kontinuerlig dialog med både dig som kund och dina assistenter.Vi tror på samverkan, tillgänglighet och allas lika värde.Vi är kvalitetsdeklarerade enligt Vårdföretagarnas standard, har transparensredovisning samt hög kreditvärdighet, AAA... Humana är Sveriges största företag inom personlig assistans.Humana har egna jurister som ingår i tjänsten och hjälper dig till rätt beslut.Tack vare vår storlek har vi välutbildad personal på alla tjänster för att kunna ge hög service.Varför ska du välja Humana?
- Vi har unika möjligheter att rekrytera och bemanna
- Du får tillgång till landets största juristkår
- Dina assistenter får utbildning och bra villkor
- Vi arbetar efter vår värdegrund, engagemang, glädje och ansvar.Med storlek följer också resurser...
  Inkludera Assistans vill vara med och verka för en hållbar LSS-reform.Hållbarhet gäller inte bara luften vi andas, bilarna vi kör eller energislagen vi nyttjar.Hållbarhet är så mycket mer och omfattar oss alla.Vi vill verka för hållbar omsorg, för hållbara arbetsplatser och villkor och för en hållbar och ansvarsfull välfärd där privata och kommunala aktörer agerar tillsammans med myndigheter mot ett gemensamt mål.För oss på Inkludera assistans är det målet tydligt.Bevara och utveckla frihetsreformen LSS och samtidigt möjliggöra för var och en att leva ett liv som andra, utifrån sina förutsättningar... -Du bestämmer alltid över din assistans
-Du vet alltid vem som jobbar hos dig
-Vi har längre uppsägningstider för personliga assistenter än vad kollektivavtalet ger.
-Vid sjukhusvistelse betalar vi assistenternas löner i två månader längre än Försäkringskassan eller kommunen beviljar ersättning.
-För dina personliga assistenter erbjuder vi utbildning och villkor i branschens framkant
-Allt överskott återinvesteras i verksamheten
Vi erbjuder ett individuellt anpassat upplägg där du som kund är med och utformar assistansen.
Våra erfarna jurister hjälper Dig som behöver professionellt stöd i din ansökan/omprövning.
  Molnet Assistans verksamhet kännetecknas av flexibla lösningar med hög kvalitet, tillgänglighet och stort engagemang för både kunder och assistenter.Genom att ständigt sätta kunden i centrum arbetar vi för att ge den bästa assistansen.Vår gedigna erfarenhet från fältet har sett den vardag kunderna upplever.Vi förstår bättre än många att det inte bara handlar om assistans utan även om att höja livskvaliteten.Genom Molnet Personlig Assistans får du inte bara assistans, du får även någon som jobbar för att förgylla din vardag... Vi har bred erfarenhet av olika funktionsvariationer. Genom vår administrativa personal har vi bra erfarenhet av tillgänglighetsfrågor, etiska dilemman, arbetsrehabilitering, NPF-frågor.

Våra uppdragsansvariga har mångårig erfarenhet från andra assistansbolag och vi har därmed haft förmånen kunna att ta godbitarna och samla de bästa erfarenheterna till oss på SAAND.

SAAND är stolta sponsorer för såväl boccia, bordtennis, racerunning som rullstolsrugby.
STIL är ett icke vinstdrivande kooperativ i Independent Living-rörelsen.Vårt mål är att du själv ska bestämma över ditt liv.Din personliga assistans ska göra det möjligt för dig att leva ditt liv på det sätt som du vill.Vi kallar det självbestämmande.I STIL är du arbetsledare för dina personliga assistenter.Du är inte brukare av STILs personliga assistans eller kund i ett assistansbolag.Du är huvudperson i ditt liv.I STIL är du också huvudperson i din personliga assistans.Du behöver inte kunna allt för att bli arbetsledare i STIL... Skräddarsyr assistansen efter brukarens behov. Trygghet, tillit och engagemang är våra ledord.
Tjänster för egna arbetsgivare?Ja     Nej Nej Nej Nej Nej Nej   Nej nej Nej     Nej Nej Ja
Transparensindex (0-100)100 av 100 10 av 100   73 av 100 83 av 100 70 av 100 97 av 100 100 av 100 67 av 100 3 av 100 73 av 100 78 av 100 70 av 100 47 av 100 87 av 100 83 av 100 81 av 100 83 av 100
Källa och senaste uppdateringAmy Zell, 2025-01-15  , 2009-07-08  Micaela Wigander Brahn, 2023-11-15  Anneli Åström, 2024-11-14  Ann-Cathrine Wikholm, 2025-02-27  Jessica Green, 2025-03-12  Ann-Marie Stolberg, VD, 2024-10-23  Joakim Viklund, 2025-05-28  Erik Wahlgren, 2023-09-05  Annica Lindblom Hellström, 2012-02-10  Daniel Lindkvist, 2024-09-30  Anki Rick, 2024-03-05  Jonas Uhlin, VD, 2024-04-18  Charlotta Forsberg, 2022-02-09  Mikael Olsson, 2024-06-13  Mattias Karlsson, 2025-05-07  Katarina Bergwall, verksamhetsledare, 2025-02-14  Bayazid Assali, 2025-02-10 
Utskriftsversion utskriftsversion: AB ENKV Assistans utskriftsversion: Active Life Assistans Swe AB utskriftsversion: Akria Personlig Assistans AB utskriftsversion: Carelli Assistans AB utskriftsversion: DML Assistans utskriftsversion: Frösunda Personlig Assistans AB utskriftsversion: God Assistans i Norr AB utskriftsversion: Helsa Omsorg Norden AB utskriftsversion: Humana utskriftsversion: Höga Kusten Personlig Assistans AB utskriftsversion: Inkludera Assistans AB utskriftsversion: Kompis Assistans utskriftsversion: Kura Omsorg i Sverige AB utskriftsversion: Lottas Omsorg AB utskriftsversion: Molnet Personlig Assistans AB utskriftsversion: SAAND Assistans AB utskriftsversion: STIL utskriftsversion: Viola Assistans AB

Vi vill uppmärksamma på att uppgifterna i anordnarens profil är lämnade av anordnaren själv och att de när som helst kan ändra sina uppgifter. Vi kan inte garantera att uppgifterna är korrekta.

Skicka sidan till: