läs skrivbordsversionen istället
Kollektivavtalen ger numera möjlighet till undantag från ATL vid resor, där både dygns- och veckovila kan skjutas upp. Detta förutsätter enligt Joakim Oscarsson, ombudsman på Kommunal, att arbetsgivare och assistenter före en resa noga går igenom och kommer överens om vad som gäller. Det bör också föras en dialog med det lokala facket som även kan hjälpa assistenten med råd.
- Ledigheten ska normalt förläggas i anslutning till nästkommande veckovila/veckoslut. Vid längre resor ska ledigheten läggas direkt efter avslutad resa.
Hur långa begränsningsperioder kan man ha att fördela arbetstiden i?
- Det kan se olika ut beroende på vilket kollektivavtal som gäller och lokala förhandlingar. Ofta är den sex månader och då får arbetstiden under varje sjudagarsperiod får vara högst 48 timmar i genomsnitt i begränsningsperioden.
Det finns idag en större frihet att lägga upp arbetstiden när den assistansberättigade reser, vilket liknar det som gällde innan EG-direktivet om "arbetstidens förläggning i vissa avseenden" började gälla 1 januari 2007. Detta ger ett stort ansvar för arbetsgivaren och facket behöver bevaka assistenternas rättigheter säger Joakim Oscarsson. Innan resan görs behöver alla vara överens om vad som gälla och ha ett skriftligt avtal.
- Som assistent kanske du tänker att det är jättemysigt att åka två veckor till solen, men sedan kanske det visar sig att du delar rum med brukaren och den andra assistenten och du förväntas arbeta dygnet runt. Anpassningen av boendet måste kollas upp innan, jag hörde nyligen om två assistenter som följde med som assistenter till Teneriffa, där det var en jättebrant backe på hundra meter till hotellet som de varje dag fick dra rullstolen uppför.
Vårdföretagarna sade i en intervju att det ska finnas en skriftlig överenskommelse om villkoren innan man åker iväg, Joakim Oscarsson håller med.
-Det är jättebra att de poängterar det, risken är att det annars uppstår problem ute på resan. Det bör föras en dialog med det lokala facket som också kan stötta assistenten i förhandlingarna om resevillkoren med arbetsgivaren.
Saker som behöver vara klara innan man reser är enligt Joakim Oscarsson exempelvis om man har varsitt rum eller sover i samma rum, om boendet och badrummet är anpassat så det går bra att arbeta med lyfthjälpmedel, vilken hjälp ges på flygplatsen och hur transporterna fungerar vid resmålet.
- Arbetstiderna ska vara fastställda innan man åker, om assistenten exempelvis kommer att få en ledig dag där han/hon kan göra något på egen hand.
Sedan ska det vara klart hur man gör med traktamenten enligt Joakim Oscarsson.
- Vissa arbetsgivare följer Skatteverkets rekommendationer, men det kan också förekomma att man får med sig en handkassa, där betalningar för mat under resan tas från handkassan, detta ska vara klart och uppgjort innan resan, säger Joakim Oscarsson.
Vidare läsning
Göran Fredriksson, Vårdföretagarna - "Kollektivavtalet medger stora undantag från ATL vid resor"
Artiklar på Assistanskoll: skriv till Kenneth, telefon: 070-859 15 44 eller 08-506 22 181. (telefonsvarare finns)
Assistansanordnarnas profiler: skriv till Algren, telefon: 08-506 22 177. (telefonsvarare finns)
Om cookies och personuppgifter på Assistanskoll
Assistanskoll är en tjänst av
Independent Living Institute
Storforsplan 36, 10 tr
123 47 Farsta
Tel. 08-506 22 177.