läs skrivbordsversionen istället
Reportage i P1-Kaliber om assistansföretag
I "Jakten på assistanspengarna" kritiseras oseriös marknadsföring hos assistansföretag. Metoder som tas upp är att ringa direkt hem till funktionshindrade för att värva dessa eller att skänka pengar och resor till den som blir kund eller värvar en kund.
I programmet intervjuas assistansberättigade, företrädare för assistansföretag och assistansbranschen, tjänstemän på Försäkringskassan med flera.
SR P1- Kaliber - "Jakten på assistanspengarna"
Tidigare intervjuer på Assistanskoll
Åsa, - "Min dotter kändes som en handelsvara"
Staffan Olsson, - "Att lämna ut kontaktuppgifter är ett allvarligt sekretessbrott"
Erika - "Assistansföretaget använde ett foto på mig och mitt barn i sin marknadsföring"
Göran Fredriksson, Vårdföretagarna - "marknadsföring bör hanteras med oerhört gott omdöme"
Artiklar med samma tema: (13)
Assistanskoll granskar avtal mellan assistansanordnare och assistansanvändare, exemplevis uppsägnings/bindningstid, men även tveksamma marknadsföringsmetoder hos assistansanordnare, som telefonförsäljning av personlig assistans till assistansberättigade.
Birgitta Målsäter, Försäkringskassan - ”Ytterligare en anställd är polisanmäld” , 2016-03-08
Therese Karlberg, Försäkringskassan – ”Vi ser oerhört allvarligt på att sekretessbelagda uppgifter lämnats ut” , 2016-02-11
Björn Jidéus, Arbetsgivarföreningen KFO – ”Lönesättningen handlar delvis om vem som har makten i assistansen” , 2014-05-27
Fredric Käll, Vårdföretagarna – ”Oseriösa anordnare kan luras med administrationsavgiften” , 2014-04-26
Sophie Karlsson, IfA – ”Missledande av anordnare att tala om en administrativ avgift” , 2014-01-21
Reportage om oseriös marknadsföring bland assistansföretag , 2013-11-03
Erika - "Assistansföretaget använde ett foto på mig och mitt barn i sin marknadsföring" , 2011-09-26
Joel Westerlund, Konsumentverket - "Om inte särskilda skäl finns bedömer jag en uppsägningstid på mer än tre månader som omotiverad" , 2011-04-19
Joel Westerlund, Konsumentverket - "Jag bedömer det som oskäligt av ett assistansföretag att kräva att tvister med en konsument ska lösas i skiljeförfarande"
, 2011-03-28
Göran Fredriksson, Vårdföretagarna - "marknadsföring bör hanteras med oerhört gott omdöme"
, 2009-08-10
Staffan Olsson, - "Att lämna ut kontaktuppgifter är ett allvarligt sekretessbrott"
, 2009-06-10
Flera artiklar i TEMA - Marknadsföring hos assistansanordnare ...