läs skrivbordsversionen istället
JO:s kritik av Försäkringskassans oanmälda hembesök ger en bild av en myndighet som har gått för långt i sin iver att upptäcka felaktigheter, säger Anna Strimbold, verksamhetsjurist på JAG.
– Det är inte första gången JO påminner om att myndighetspersoner inte får ta sig in i en persons hem utan personens tydliga samtycke.
Justitieombudsmannen Thomas Norling gav nyligen Försäkringskassan allvarlig kritik för ett oanmält hembesök som inte meddelades i förväg. En assistent släppte in kassans personal som gick in i bostaden utan att samtycke getts från den assistansberättigade. Anna Strimbold ser detta som allvarlig och befogad kritik.
– Jag hoppas att JO:s uttalande ska leda till ökad kunskap och bättre respekt för människors integritet från Försäkringskassans sida.
Hur skulle JAGs medlemmar reagera på om något liknande händer?
– Jag är övertygad om att JAGs uppdragsgivare och deras närstående skulle uppleva ett liknande oanmält hembesök som ett våldsamt intrång i den privata sfären, där en känner sig utlämnad och maktlös. Det skulle uppfattas som ett misstänkliggörande från Försäkringskassans sida, och skapa oro för den fortsatta rätten till assistans.
JO bedömer att Försäkringskassan inte respekterade bl.a. 2 kap. 6 § regeringsformen där det bland annat sägs att var och en är skyddad mot intrång från det allmänna. Anna Strimbold säger att det inte är första gången JO påminner om grundlagsskyddet för privatlivet, och att myndighetspersoner inte får ta sig in i en persons hem utan personens tydliga samtycke.
– JO har på liknande grunder flera gånger kritiserat hembesök som gjorts tex hos personer med hemtjänst. Jag tycker att JO väl beskriver den beroendeställning som den enskilde befinner sig i, och som gör att en kan känna sig tvingad att acceptera ett plötsligt hembesök av rädsla för att ett avvisande skulle kunna uppfattas som att en har något att dölja.
Vad förväntar du dig av kassan om de gör oanmälda hembesök?
– Det är viktigt är att handläggaren, om ett hembesök anses befogat, har ett respektfullt bemötande och tydligt informerar om friheten att neka tillträde till hemmet.
I en intervju på Assistanskoll säger Charlotte Hoff att Försäkringskassan tar till sig kritiken från JO och att deras personal bara får gå in i bostaden om de får samtycke ”vid dörren”. Charlotte Hoff sade också att det görs cirka 100 hembesök per år och Anna Strimbold oroas här av att Försäkringskassan tar till ett så ingripande kontrollverktyg så många gånger.
– Jag undrar om alla dessa besök verkligen har föregåtts av en noggrann prövning av nödvändigheten. I övrigt tycker jag att Charlotte Hoff bekräftar behovet av ökad kunskap inom myndigheten, och hoppas översynen av deras rutiner ska bidra till det.
Det är viktigt att instruera sina assistenter i hur de ska agera ifall Försäkringskassan plötsligt ringer på, säger Anna Strimbold.
– I stunden är det rimligt att fråga varför Försäkringskassan anser att ett oanmält hembesök är nödvändigt. Sedan är det självklart upp till var och en om en vill släppa in handläggarna i sitt hem eller inte. Ett alternativ kan vara att föreslå ett samtal på någon annan plats eller att komma överens om tid för ett samtal i hemmet vid ett senare tillfälle då en är förberedd.
Anna Strimbold anser att Försäkringskassan behöver ge sina handläggare kunskaper om enskildas grundläggande fri- och rättigheter och att de ska undersöka om de kan nå sitt syfte med en mindre ingripande åtgärd än ett oanmält besök, t.ex. ett i förväg överenskommet besök eller samtal.
– Framför allt tänker jag att de behöver skapa förståelse hos sina handläggare för den enskildes utsatta situation i förhållande till myndigheten. Försäkringskassans allt starkare fokus på att bekämpa brottslighet har medfört en generellt förändrad inställning till assistansberättigade i riktning mot ifrågasättande, misstro och kontroller, säger Anna Strimbold.
Artiklar på Assistanskoll: skriv till Kenneth, telefon: 070-859 15 44 eller 08-506 22 181. (telefonsvarare finns)
Assistansanordnarnas profiler: skriv till Algren, telefon: 08-506 22 177. (telefonsvarare finns)
Om cookies och personuppgifter på Assistanskoll
Assistanskoll är en tjänst av
Independent Living Institute
Storforsplan 36, 10 tr
123 47 Farsta
Tel. 08-506 22 177.