Lyssna

Jämförelse av 13 personlig assistans anordnare i Gävleborgs län med kontor i länet

Anordnarens namn och hemsida

A-Assistans Leimir AB
a-assistans.se


Alma Assistans AB
almaassistans.se


Frösunda Personlig Assistans AB
personligassistans.se


Humana
humana.se


Indra Personlig Assistans AB
indraab.se


Kavon Care AB
kavoncare.se


Omsorgsgruppen IN AB
omsorgsgruppen.se


OP Assistans AB
opassistans.se


PASS-Team AB
passteam.se


Sensus Personlig assistans AB
sensusassistans.se


Särnmark Assistans AB
sarnmark.se


Ta-Verens Assistans & Ekonomi AB
ta-verens.se


Viola Assistans AB
violaassistans.se
Telefon 0650 - 54 15 51  010- 480 98 70  010-130 40 00  019-760 86 00  0708- 42 47 66  08-58777500 samt 0270-15200  011-16 63 65  026-14 38 38  0278 511 200  0651 - 300 878  Växel: 08-505 920 00  073-946 97 75  0709 687 711 
Besöksadress Kastellvägen 2C,
824 55 Hudiksvall ..  
Kungsängsvägen 27,
753 23 Uppsala
Tel.010 480 98 70 ..  
Druveforsvägen 32,
504 33 Borås ..  
Fabriksgatan 22, 5tr
701 43 Örebro ..  
Nobelvägen 2
802 67 GÄVLE 
Milstensvägen 16,
174 62 Sundbyberg ..  
Svärmaregatan 1
603 61 Norrköping ..  
Hattmakargatan 6A
803 11 Gävle 
Nygatan 50
821 42 Bollnäs ..  
Backagatan 22,
827 31 Ljusdal 
Stockholm, Sundbyberg,
Löfströms Allé 1B
172 66 Sundbyberg ..  
Brunnsgatan 66
802 51, Gävle ..  
Skepparevägen 2
151 38 Södertälje 
Verksamhetstyp Anordnaren är ett företag. Anordnaren verkar utan vinstintresse eller är SVB-bolag.  Anordnaren är ett företag.  Anordnaren är ett företag.  Anordnaren är ett företag.  Anordnaren är ett företag. Anordnaren verkar utan vinstintresse eller är SVB-bolag.  Anordnaren är ett företag.  Anordnaren är ett företag.  Anordnaren är ett företag.  Anordnaren är ett företag.  Anordnaren är ett företag.  Anordnaren är ett företag.  Anordnaren är ett företag.  Anordnaren är ett företag. 
Etableringsår1994 2010 1994 2001 2014 2011 1996 1998 1997 2012 1992 2002 2006
Antal assistenter600 assistenter 750 assistenter (300 årsanställda assistenter) 3500 assistenter 10000 assistenter (4500 årsanställda assistenter) 40 assistenter (27 årsanställda assistenter) 125 assistenter 150 assistenter 370 assistenter ? 75 assistenter 2500 assistenter (1000 årsanställda assistenter) 37 assistenter (19 årsanställda assistenter) 40 assistenter (30 årsanställda assistenter)
Antal kunder95 kunder 146 kunder 900 kunder 1900 kunder 8 kunder 28 kunder 35 kunder 52 kunder ? 15 kunder 350 kunder 4 kunder 7 kunder
Antal administrativ personal18 personal, 0 med assistans 25 personal, 2 med assistans 110 personal, 5 med assistans 300 personal, 2 med assistans 2 personal, 0 med assistans 4 personal, 1 med assistans 6 personal, 0 med assistans 7 personal, 1 med assistans personal, 0 med assistans 4 personal, 0 med assistans 80 personal, 3 med assistans 2,5 personal, 0 med assistans 2 personal, 0 med assistans
Bindnings- och uppsägningstidenIngen bindningstid, uppsägningstid 5-12 veckor
Läs standardavtal
uppsägningstid 4 veckor Bindningstid 8 veckor, uppsägningstid 8 veckor Ingen bindningstid, uppsägningstid 4 veckor Ingen bindningstid, uppsägningstid 4 veckor Ingen bindningstid, uppsägningstid 8 veckor uppsägningstid 8 veckor Bindningstid 12 veckor, uppsägningstid 12 veckor   uppsägningstid 4-12 veckor Bindningstid 8 veckor, uppsägningstid 8 veckor
Läs standardavtal
Bindningstid 8 veckor, uppsägningstid 8 veckor Ingen bindningstid, uppsägningstid 4 veckor
Arbetsledning av assistenternaKund/medlem eller av kund/medlem utsedd person bestämmer assistenternas arbetsuppgifter Både kund och/eller anordnare bestämmer assistenternas arbetsuppgifter Både kund och/eller anordnare bestämmer assistenternas arbetsuppgifter Både kund och/eller anordnare bestämmer assistenternas arbetsuppgifter Både kund och/eller anordnare bestämmer assistenternas arbetsuppgifter Både kund och/eller anordnare bestämmer assistenternas arbetsuppgifter Både kund och/eller anordnare bestämmer assistenternas arbetsuppgifter Kund/medlem eller av kund/medlem utsedd person bestämmer assistenternas arbetsuppgifter   Både kund och/eller anordnare bestämmer assistenternas arbetsuppgifter Både kund och/eller anordnare bestämmer assistenternas arbetsuppgifter Både kund och/eller anordnare bestämmer assistenternas arbetsuppgifter Både kund och/eller anordnare bestämmer assistenternas arbetsuppgifter
Garantiperson (medarbetsledare)Medarbetsledare om kunden vill Medarbetsledare om kunden vill Medarbetsledare om kunden vill Medarbetsledare om kunden vill Medarbetsledare om kunden vill Medarbetsledare om kunden vill Medarbetsledare om kunden vill Medarbetsledare om kunden vill   Medarbetsledare om kunden vill Medarbetsledare om kunden vill Medarbetsledare om kunden vill Medarbetsledare om kunden vill
Hur läggs arbetsscheman för assistenter?Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans Kund/medlem kan göra gör arbetsscheman om han/hon vill   Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans
Assistentpool med vikarier      Assistentpool finns   Assistentpool finns         Assistentpool finns   Assistentpool finns
Rekrytering av assistenter - vem skriver annons och gör intervjuAnordnaren och kund/medlem rekryterar tillsammans.
Platsannonser: 29
Anordnaren och kund/medlem rekryterar tillsammans.
Platsannonser: 90
Anordnaren och kund/medlem rekryterar tillsammans.
Platsannonser: 87
Anordnaren och kund/medlem rekryterar tillsammans.
Platsannonser: 170
Anordnaren och kund/medlem rekryterar tillsammans.
Platsannonser: 2
Anordnaren och kund/medlem rekryterar tillsammans.
Platsannonser: 4
Anordnaren och kund/medlem rekryterar tillsammans.
Platsannonser: 3
Kund/medlem kan rekrytera assistenterna om han/hon vill.
Platsannonser: 12
  Anordnaren och kund/medlem rekryterar tillsammans.
Platsannonser: 1
Anordnaren och kund/medlem rekryterar tillsammans.
Platsannonser: 75
Anordnaren och kund/medlem rekryterar tillsammans.
Platsannonser: 1
Anordnaren och kund/medlem rekryterar tillsammans.
Platsannonser: 1
Utdrag ur belastningsregistret vid rekryteringen?  Utdrag ur belastningsregistret krävs även vid anställning av assistenter till kunder över 18 år       Utdrag ur belastningsregistret krävs även vid anställning av assistenter till kunder över 18 år Utdrag ur belastningsregistret krävs även vid anställning av assistenter till kunder över 18 år Utdrag ur belastningsregistret krävs även vid anställning av assistenter till kunder över 18 år         Utdrag ur belastningsregistret krävs även vid anställning av assistenter till kunder över 18 år
Vem väljer de assistenter som anställs?Kunden väljer assistenter tillsammans med anordnaren Kunden väljer assistenter tillsammans med anordnaren Kunden väljer själv assistenter Kunden väljer själv assistenter Kunden väljer själv assistenter Kunden väljer assistenter tillsammans med anordnaren Kunden väljer själv assistenter Kunden väljer själv assistenter Kunden väljer själv assistenter Kunden väljer assistenter tillsammans med anordnaren Kunden väljer själv assistenter Kunden väljer själv assistenter Kunden väljer själv assistenter
Har kund/medlem ett avgörande inflytande över vilka utbildningar assistenterna ska få?Kunden bestämmer utbildningar Kunden bestämmer utbildningar   Kunden bestämmer utbildningar   Kunden bestämmer utbildningar Kunden bestämmer utbildningar Kunden bestämmer utbildningar   Kunden bestämmer utbildningar Kunden bestämmer utbildningar Kunden bestämmer utbildningar Kunden bestämmer utbildningar
Vilket kollektivavtal tillämpas?Fremia-Kommunal  Vårdföretagarna/Almega-Kommunal  Vårdföretagarna/Almega-Kommunal  Vårdföretagarna/Almega-Kommunal  Fremia-Kommunal  Vårdföretagarna/Almega-Kommunal  Vårdföretagarna/Almega-Kommunal  Vårdföretagarna/Almega-Kommunal    Fremia-Kommunal  Vårdföretagarna/Almega-Kommunal  Fremia-Kommunal  Fremia-Kommunal 
Genomsnittlig grundtimlön (exklusiv semester-ersättning/lön, exkl OB)152:00 kr/tim, minimitimlön 133:25 kr/tim 150:00 kr/tim, minimitimlön 129:00 kr/tim   147:00 kr/tim, minimitimlön 117:00 kr/tim 146:00 kr/tim, minimitimlön 138:00 kr/tim 145:00 kr/tim, minimitimlön 130:00 kr/tim 150:00 kr/tim, minimitimlön 130:00 kr/tim 132:66 kr/tim, minimitimlön 108:78 kr/tim     147:97 kr/tim 141:49 kr/tim, minimitimlön 120:00 kr/tim 179:00 kr/tim, minimitimlön 150:00 kr/tim
Tillämpar anordnaren individuell lönesättning?Individuell lönesättning Individuell lönesättning Individuell lönesättning Individuell lönesättning Individuell lönesättning Individuell lönesättning Individuell lönesättning Individuell lönesättning   Individuell lönesättning Individuell lönesättning Individuell lönesättning Individuell lönesättning
Kan kunden påverka assistenternas lönesättning?Kunden kan påverka assistenternas lön Kunden kan påverka assistenternas lön   Kunden kan påverka assistenternas lön Kunden kan påverka assistenternas lön Kunden kan påverka assistenternas lön Kunden kan påverka assistenternas lön Kunden kan påverka assistenternas lön   Kunden kan påverka assistenternas lön Kunden kan påverka assistenternas lön Kunden kan påverka assistenternas lön Kunden kan påverka assistenternas lön
Betalas assistans vid sjukhusvistelse om inte försäkrings­kassan beviljat detta?Ja Ja, enligt kollektivavtal Ja, vid akut sjukhusvistelse. Sker i enlighet med kollektivavtal. ja, enligt kollektivavtal Nej Ja, under en begränsad tid. ja, om inget annat arbete kan erbjudas Ja motsvarande uppsägningstid som är 4 veckor   Ja i 14dagar Ja, motsvarande uppsägningstid Ja ja
Har varje kund/medlem en egen budget som denne är med och påverkar och där det avsätts ett visst belopp till anordnarens kostnader för administration m.m.? Kunden har insyn i sin budget och budgetuppföljning. Ja egen budget där beloppet till anordnarens administration är 27:41 kr/tim (per assistanstimme).. Beloppet är förhandlingsbart. Ja egen budget där beloppet till anordnarens administration är 27:41 kr/tim - 41:11 kr/tim (per assistanstimme).. Beloppet är förhandlingsbart. - Ja egen budget. Beloppet är förhandlingsbart. Ja egen budget där beloppet till anordnarens administration är 27:41 kr/tim - 41:11 kr/tim (per assistanstimme).. Beloppet är förhandlingsbart. Ja egen budget där beloppet till anordnarens administration är 20:56 kr/tim - 41:11 kr/tim (per assistanstimme).. Beloppet är förhandlingsbart. Ja egen budget där beloppet till anordnarens administration är 20:00 kr/tim - 30:00 kr/tim (per assistanstimme).. Beloppet är förhandlingsbart. Ja egen budget där beloppet till anordnarens administration är 30:43 kr/tim - 42:60 kr/tim (per assistanstimme).. Beloppet är förhandlingsbart. - Ja egen budget. Beloppet är förhandlingsbart. Ja egen budget där beloppet till anordnarens administration är 34:26 kr/tim - 47:96 kr/tim (per assistanstimme). Ja egen budget. Beloppet är förhandlingsbart. Ja egen budget där beloppet till anordnarens administration är 30:83 kr/tim - 41:11 kr/tim (per assistanstimme).. Beloppet är förhandlingsbart.
Assistansomkostnader

Läs artikel om skatteverkets syn på sparade pengar för assistansomkostnader
3:43 kr/tim - 10:28 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
  • Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader sparas inte åt kund för framtida assistansomkostnader.
5:00 kr/tim - 8:00 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
  • Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader hos anordnaren.
1:00 kr/tim - 15:00 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
  • Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader hos anordnaren.
  • Begränsningar för sparade medel till assistansomkostnader i budgeten: Frösunda utgår alltid från kundens behov och gällande regelverk.
5:00 kr/tim - 15:00 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
  • Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader hos anordnaren.
  • Begränsningar för sparade medel till assistansomkostnader i budgeten: Kunden kan spara assistansomkostnader i minst 2 år.
6:42 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
  • Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader sparas inte åt kund för framtida assistansomkostnader.
6:85 kr/tim - 17:13 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
  • Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader hos anordnaren.
  • Begränsningar för sparade medel till assistansomkostnader i budgeten: Allt sker i dialog med kunden. Medel som kunden har sparat i företaget kan sparas framöver. Vid byte av anordnare har Kavon Care ingen möjlighet att betala ut detta till kommande anordnare.
3:00 kr/tim - 7:00 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
  • Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader sparas inte åt kund för framtida assistansomkostnader.
3:19 kr/tim - 14:38 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
  • Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader sparas inte åt kund för framtida assistansomkostnader.
 
  • Kunden får pengar i förskott varje månad till handkassa eller till bankkonto som kund disponerar.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader hos anordnaren.
2:40 kr/tim - 17:13 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
  • Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader hos anordnaren.
  • Begränsningar för sparade medel till assistansomkostnader i budgeten: I våra modeller kan du som kund själv bestämma hur mycket som ska gå till löner respektive hur mycket du ska spara. Våra assistansrådgivare och assistansekonomer hjälper dig att hitta en rimlig nivå i sparandet av medel avsedda för assistansomkostnader anpassat efter just dina behov i din assistans.
6:85 kr/tim - 10:28 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
  • Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader hos anordnaren.
5:00 kr/tim - 10:00 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
  • Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader sparas inte åt kund för framtida assistansomkostnader.
Följande tjänster ingår i anordnarens assistansIngår:
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkrings­kassan
  • juridisk rådgivning
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • personalannonsering
  • möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt
  • ersättning till kund/medlem för assistentrum vid assistans/väntetid på natten
  • Akuttelefon som är bemannad dygnet runt. Bolagsjurist.
Ingår:
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkrings­kassan
  • juridisk rådgivning
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • redovisning av hur kundens assistans­ersättning använts
  • personalannonsering
  • akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag
  • ersättning till kund/medlem för assistentrum vid assistans/väntetid på natten
Ingår:
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkrings­kassan
  • juridisk rådgivning
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • personalannonsering
  • möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt
  • Svar, stöd och hjälp dygnet runt. Vår centrala bemanningsfunktion är alltid tillgänglig för dig, dina närstående och dina assistenter. - Kompetensutveckling av assistenter - Introduktionsutbildning för alla assistenter samt vår webbaserad utbildningsplattform, Frösundaportalen, som erbjuder relevanta utbildningar för dina assistenter. - Lokala kundaktiviteter - Möjlighet att privat köpa fler assistanstimmar
Ingår:
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkrings­kassan
  • juridisk rådgivning
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • redovisning av hur kundens assistans­ersättning använts
  • personalannonsering
  • akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag
  • möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt
  • ersättning till kund/medlem för assistentrum vid assistans/väntetid på natten
  • Som kund har du juridisk experthjälp genom en egen jurist via Humana Assistans. Du får också tillgång till Humana Academy, vår unika kombination av utbildningar fysiskt och webbaserade. Dessutom träffar och evenemang med samarbetspartners. Humana arbetar även aktivt som remissinstans och är även påverkansaktör mot myndigheter och politiker.
Ingår:
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkrings­kassan
  • juridisk rådgivning
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • redovisning av hur kundens assistans­ersättning använts
  • personalannonsering
Ingår:
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkrings­kassan
  • juridisk rådgivning
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • redovisning av hur kundens assistans­ersättning använts
  • personalannonsering
  • akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag
  • möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt
  • Nytt rekryteringssystem via sociala media gör det lättare att rekrytera assistenter.
Ingår:
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkrings­kassan
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • redovisning av hur kundens assistans­ersättning använts
  • personalannonsering
  • ersättning till kund/medlem för assistentrum vid assistans/väntetid på natten
Ingår:
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkrings­kassan
  • juridisk rådgivning
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • redovisning av hur kundens assistans­ersättning använts
  • personalannonsering
  • akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag
  • möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt
  • ersättning till kund/medlem för assistentrum vid assistans/väntetid på natten
  • Alla assistenter erbjuds utbildning i Hjärt & lungräddning samt förflyttningskunskap enligt Durewallmetoden.
Ingår:
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
Ingår:
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkrings­kassan
  • juridisk rådgivning
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • redovisning av hur kundens assistans­ersättning använts
  • personalannonsering
  • akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag
  • möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt
  • ersättning till kund/medlem för el-förbrukning, vatten mm relaterat till assistenter
  • ersättning till kund/medlem för assistentrum vid assistans/väntetid på natten
Ingår:
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkrings­kassan
  • juridisk rådgivning
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • redovisning av hur kundens assistans­ersättning använts
  • personalannonsering
  • akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag
  • Alla assistenter erbjuds en grundutbildning i två steg samt utbildning i HLR. För medarbetsledare finns medarbetsledarutbildning. Utöver ovan bestämmer kund vilka utbildningar som assistent skall gå.
Ingår:
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkrings­kassan
  • juridisk rådgivning
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • redovisning av hur kundens assistans­ersättning använts
  • personalannonsering
  • Tillgänglighet. Det finns alltid någon dygnet runt som har telefon tid.
Ingår:
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkrings­kassan
  • juridisk rådgivning
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • redovisning av hur kundens assistans­ersättning använts
  • personalannonsering
  • akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag
I assistansen ingår ej Ingår ej:
  • möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt ingår ej
  • ersättning till kund/medlem för el-förbrukning, vatten mm relaterat till assistenter ingår ej
Ingår ej:
  • arbetsledar- och vidare­utbildning för kunden ingår ej
  • redovisning av hur kundens assistans­ersättning använts ingår ej
 Ingår ej:
  • akutvikarier via assistent­pool eller bemannings­företag ingår ej
Ingår ej:
  • ersättning till kund/medlem för el-förbrukning, vatten mm relaterat till assistenter ingår ej
  • ersättning till kund/medlem för assistentrum vid assistans/väntetid på natten ingår ej
Ingår ej:
  • juridisk rådgivning ingår ej
  • akutvikarier via assistent­pool eller bemannings­företag ingår ej
  • ersättning till kund/medlem för el-förbrukning, vatten mm relaterat till assistenter ingår ej
Ingår ej:
  • ersättning till kund/medlem för el-förbrukning, vatten mm relaterat till assistenter ingår ej
   Ingår ej:
  • akutvikarier via assistent­pool eller bemannings­företag ingår ej
 
Specialisering eller styrka med anordnarens egna ord (om inte annat anges)Med 30 års erfarenhet erbjuder vi personlig assistans i hela Sverige, och vårt fokus är att du ska känna dig trygg och nöjd med din assistans.Vi vet hur viktigt det är att du har assistenter som inte bara förstår dina behov utan också trivs med sitt arbete.Därför ser vi till att både du och dina assistenter har de bästa förutsättningarna för ett välfungerande samarbete.Om du är egen arbetsgivare kan vi hjälpa dig med allt administrativt arbete, så att du kan fokusera på det som verkligen betyder något – ditt välbefinnande... Det finns många stora assistansföretag i Sverige och så finns vi, Alma Assistans.Alma Assistans är det engagerade företaget som i samarbete med kunden skapar den personliga assistansen.Vi jobbar nära kunden och vet att goda relationer är nyckeln till en väl fungerande assistans.Vi är verksamma i hela Sverige med huvudkontor i Uppsala och lokalkontor i Umeå, Gävle, Växjö, Helsingborg Göteborg, Stockholm och Jönköping.Sedan starten 2010 är Alma Assistans ett företag som jobbar nära sina kunder och assistenter och det är något som vi tänker fortsätta med för att fortsätta skapa självständighet och glädje - oavsett förutsättningar!
Vill du komma i kontakt med oss, mejla eller ring:
info@almaassistans...
Frösunda Personlig Assistans är ett av landets ledande assistansbolag.Med över 95% kundnöjdhet erbjuder vi en väl fungerande personlig assistans som skapar livskvalitet för dig.Är du nyfiken på hur vi kan göra din assistans bättre? Välkommen att höra av dig med dina frågor och funderingar.- Livskvalitet för dig
Frösunda anordnar personlig assistans oavsett hur gammal du är, var i Sverige du bor, vilket språk du talar, vilken diagnos du har eller hur ditt hjälpbehov ser ut.Vi erbjuder assistans baserat på beslut från kommuner eller Försäkringskassan...
Humana är Sveriges största företag inom personlig assistans.Humana har egna jurister som ingår i tjänsten och hjälper dig till rätt beslut.Tack vare vår storlek har vi välutbildad personal på alla tjänster för att kunna ge hög service.Varför ska du välja Humana?
- Vi har unika möjligheter att rekrytera och bemanna
- Du får tillgång till landets största juristkår
- Dina assistenter får utbildning och bra villkor
- Vi arbetar efter vår värdegrund, engagemang, glädje och ansvar.Med storlek följer också resurser...
Vi utgår från alla människors lika värde och vi visar ett gott bemötande och god hänsyn till alla de människor vi möter. Vi är ett familjeägt företag som bedriver personlig assistans och skräddarsyr detta efter dina behov och villkor.Vi har lång personlig erfarenhet av att arbeta med personer som har funktionsnedsättning, i olika yrkesroller och på olika sätt.Dessa erfarenheter och kunskaper vill vi ta tillvara på och dela med oss av.Juridisk hjälp - Vi hjälper dig med juridisk hjälp under hela din tid hos oss.Vi jobbar ständigt med uppdateringar kring lagar och domslut och kan därför erbjuda rätt hjälp till dig.Trygg assistans - Vi har som mål att bistå dig med trygg assistans, oavsett funktionsnedsättning eller om du är barn, ungdom eller vuxen... Vi är ett familjärt assistansbolag med en nära kontakt med våra kunder och personal. Vi arbetar för att hålla en genomgående hög kvalitet och har inga vinstkrav i vår verksamhet utan eventuellt överskott återinvesteras i personal och verksamhet.Ledorden för personlig assistans hos Omsorgsgruppen är glädje, respekt, omtanke och helhet! Personlig assistans grundad på Respekt, Kompetens & Helhetssyn.
Hos oss har du som kund ett stort inflytande över vem som anställs som assistent, när assistenten ska jobba, vad assistenten ska göra, hur assistenten ska utföra arbetsuppgifterna och vilka assistenter som ska jobba med dig i särskilda situationer.
Samtidigt som vi erbjuder en assistans som tydligt utgår ifrån dina behov och önskemål prioriterar vi god arbetsmiljö för våra medarbetare.
  Ett helt fristående familjeföretag där grundarna är föräldrar till ett assistans berättigande barn. Särnmark grundades 1992 av Mikael Särnmark och Cecilia Ekholm efter att Mikaels liv förändrades i och med en olycka 1978.De var en av pionjärerna när personlig assistans skapades.Än idag så ägs Särnmark av Mikael och Cecilia – något som gör oss unika och skiljer oss från andra assistansbolag.Med vår erfarenhet har vi byggt upp en assistans som passar just dig.Vi har två olika modeller.Alla bygger på Särnmarks starka värdegrund – långsiktighet, stabilitet och nära kundkontakt.Om din assistans förändras eller du känner att du vill ta mer eller mindre ansvar, kan du alltid byta till en annan modell... VD är uppväxt med närmast anhörig inom assistans och har därmed ett brukarperspektiv samt assistanspersektiv.
Vi är i dag ett litet familjärt bolag som jobbar nära tillsammans med brukaren.

Vi är flexibla och ser alltid möjligheter till lösningar. Vi finns tillgängliga dygnet runt via jour.
Skräddarsyr assistansen efter brukarens behov. Trygghet, tillit och engagemang är våra ledord.
Tjänster för egna arbetsgivare?Vi hjälper även dig som är egen företagare med bokföring och annan administration till en låg kostnad. Nej Nej Nej Nej Nej nej Nej   Nej Nej Ja, ekonomi och löner, samordning vid behov Ja
Transparensindex (0-100)93 av 100 80 av 100 70 av 100 67 av 100 73 av 100 87 av 100 87 av 100 73 av 100 3 av 100 63 av 100 100 av 100 77 av 100 83 av 100
Källa och senaste uppdateringMira Jonsson, 2025-03-12  Mikael Johansson VD, 2025-02-14  Jessica Green, 2025-03-12  Erik Wahlgren, 2023-09-05  Monica Carlsson, 2023-02-13  Mattias Lindros - 0708211001, 2024-07-26  Sofia Mauchlen, 2025-01-16  Jessica Johansson, Kim Nersing, 2023-08-31  Jens Persson, 2007-02-16  Bengt Larsson, 2025-03-25  Stefan Jangenheim, 2025-05-21  Amanda Obenius, 2025-03-24  Bayazid Assali, 2025-02-10 
Utskriftsversion utskriftsversion: A-Assistans Leimir AB utskriftsversion: Alma Assistans AB utskriftsversion: Frösunda Personlig Assistans AB utskriftsversion: Humana utskriftsversion: Indra Personlig Assistans AB utskriftsversion: Kavon Care AB utskriftsversion: Omsorgsgruppen IN AB utskriftsversion: OP Assistans AB utskriftsversion: PASS-Team AB utskriftsversion: Sensus Personlig assistans AB utskriftsversion: Särnmark Assistans AB utskriftsversion: Ta-Verens Assistans & Ekonomi AB utskriftsversion: Viola Assistans AB

Vi vill uppmärksamma på att uppgifterna i anordnarens profil är lämnade av anordnaren själv och att de när som helst kan ändra sina uppgifter. Vi kan inte garantera att uppgifterna är korrekta.

Skicka sidan till: