Lyssna

Jämförelse av 15 personlig assistans anordnare i Västmanlands län med kontor i länet

Anordnarens namn och hemsida

Accresco Assistans AB
accresco.nu


Azalea Care AB
azaleacare.se


EKA Assistans och Utbildning AB
ekaassistans.se


FM Care AB
fmcare.se


Frösunda Personlig Assistans AB
personligassistans.se


Grytan Assistans & Konsult AB
grytanassistans.se


Humana
humana.se


Inova Assistans AB
inovaassistans.se


Nordisk Hem och LSS Assistans AB
nordiskassistans.se


Novasis Mitt AB
novasis.se


Personstöd Mälardalen AB
personstod.se


Preventia Assistans AB
preventiaassistans.se


2U Assistans AB
2uassistans.se


Viola Assistans AB
violaassistans.se


Vivida Assistans AB
vivida.se
Telefon 070-6874209  021 - 480 60 00  0224-13738  021-480 35 00/ 021-480 35 12  010-130 40 00  070-621 09 37  019-760 86 00  070-665 16 77  Stockholm 08-7715990 - Västerås 021 – 41 59 90 - Västra Götaland 031-7742990  021-30 34 90  021-475 72 00  018 350 800 eller 076 195 36 62 / 073 533 95 29  021-33 33 26  0709 687 711  019-555 43 00 
Besöksadress Vasagatan 65
72218 Västerås 
Västerås
Sjöhagsvägen 2,
721 32 Västerås ..  
Hyttvägen 2
733 38 Sala ..  
Sigurdsgatan 6
72130 Västerås 
Druveforsvägen 32,
504 33 Borås ..  
Kärrbo Nyby 3
725 97 Västerås 
Fabriksgatan 22, 5tr
701 43 Örebro ..  
Gruvvägen 8,
733 33 Sala 
Henrikdalsallén 37,
120 71 Stockholm ..  
Svalgången 1
724 81 Västerås ..  
Pilgatan 8D
721 30 Västerås 
Kungsgatan 107
753 18 Uppsala ..  
Vasagatan 20 A
722 15 Västerås ..  
Skepparevägen 2
151 38 Södertälje 
Riagatan 1
702 27 Örebro 
Verksamhetstyp Anordnaren är ett företag.  Anordnaren är ett företag.  Anordnaren är ett företag.  Anordnaren är ett företag.  Anordnaren är ett företag.  Anordnaren är ett företag.  Anordnaren är ett företag.  Anordnaren är ett företag.  Anordnaren är ett företag.  Anordnaren är ett företag.  Anordnaren är ett företag.  Anordnaren är ett företag.  Anordnaren är ett företag.  Anordnaren är ett företag.  Anordnaren är ett företag. 
Etableringsår2012 2016 2003 2016 1994 2018 2001 2012 2012 2007 2002 1997 2018 2006 2004
Antal assistenter14 assistenter (åtta årsanställda assistenter) ? 200 assistenter 75 assistenter (40 årsanställda assistenter) 3500 assistenter 7 assistenter 10000 assistenter (4500 årsanställda assistenter) 90 assistenter (50 årsanställda assistenter) 350 assistenter (155 årsanställda assistenter) 750 assistenter 140 assistenter 130 assistenter 250 assistenter (150 årsanställda assistenter) 40 assistenter (30 årsanställda assistenter) 1200 assistenter (390 årsanställda assistenter)
Antal kunder3 kunder ? 33 kunder 12 kunder 900 kunder 1 kund 1900 kunder 13 kunder 100 kunder 121 kunder 25 kunder 25 kunder 60 kunder 7 kunder 150 kunder
Antal administrativ personal1,0 personal, 1 med assistans personal, 0 med assistans 6 personal, 0 med assistans 2 personal, 0 med assistans 110 personal, 5 med assistans 1 personal, 0 med assistans 300 personal, 2 med assistans 3 personal, 0 med assistans 18 personal, 0 med assistans 9 personal, 2 med assistans 4 personal, 0 med assistans 6 personal, 0 med assistans personal, 0 med assistans 2 personal, 0 med assistans 30 personal, 0 med assistans
Bindnings- och uppsägningstidenIngen bindningstid, uppsägningstid 8 veckor   Bindningstid 12 veckor, uppsägningstid 12 veckor uppsägningstid 8 veckor Bindningstid 8 veckor, uppsägningstid 8 veckor Bindningstid 12 veckor, uppsägningstid 12 veckor Ingen bindningstid, uppsägningstid 4 veckor Ingen bindningstid, uppsägningstid 4 veckor Ingen bindningstid, uppsägningstid 4 veckor Ingen bindningstid, uppsägningstid 4-12 veckor Bindningstid 12 veckor, uppsägningstid 12 veckor Ingen bindningstid, uppsägningstid 8 veckor Bindningstid 4-5 veckor, uppsägningstid 4-5 veckor Ingen bindningstid, uppsägningstid 4 veckor Bindningstid 4 veckor, uppsägningstid 4 veckor
Läs standardavtal
Arbetsledning av assistenternaKund/medlem eller av kund/medlem utsedd person bestämmer assistenternas arbetsuppgifter   Både kund och/eller anordnare bestämmer assistenternas arbetsuppgifter Kund/medlem eller av kund/medlem utsedd person bestämmer assistenternas arbetsuppgifter Både kund och/eller anordnare bestämmer assistenternas arbetsuppgifter Både kund och/eller anordnare bestämmer assistenternas arbetsuppgifter Både kund och/eller anordnare bestämmer assistenternas arbetsuppgifter Både kund och/eller anordnare bestämmer assistenternas arbetsuppgifter Både kund och/eller anordnare bestämmer assistenternas arbetsuppgifter Både kund och/eller anordnare bestämmer assistenternas arbetsuppgifter Både kund och/eller anordnare bestämmer assistenternas arbetsuppgifter Kund/medlem eller av kund/medlem utsedd person bestämmer assistenternas arbetsuppgifter   Både kund och/eller anordnare bestämmer assistenternas arbetsuppgifter Både kund och/eller anordnare bestämmer assistenternas arbetsuppgifter
Garantiperson (medarbetsledare)Medarbetsledare om kunden vill   Medarbetsledare om kunden vill Medarbetsledare om kunden vill Medarbetsledare om kunden vill Medarbetsledare om kunden vill Medarbetsledare om kunden vill Medarbetsledare om kunden vill   Medarbetsledare om kunden vill Medarbetsledare om kunden vill Medarbetsledare om kunden vill Medarbetsledare om kunden vill Medarbetsledare om kunden vill Medarbetsledare om kunden vill
Hur läggs arbetsscheman för assistenter?Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans   Anordnaren gör arbetsscheman Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans
Assistentpool med vikarier    Assistentpool finns Assistentpool finns     Assistentpool finns   Assistentpool finns Assistentpool finns Assistentpool finns Assistentpool finns   Assistentpool finns Assistentpool finns
Rekrytering av assistenter - vem skriver annons och gör intervjuAnordnaren och kund/medlem rekryterar tillsammans  Platsannonser: 12 Anordnaren och kund/medlem rekryterar tillsammans Kund/medlem kan rekrytera assistenterna om han/hon vill.
Platsannonser: 1
Anordnaren och kund/medlem rekryterar tillsammans.
Platsannonser: 115
Anordnaren och kund/medlem rekryterar tillsammans.
Platsannonser: 1
Anordnaren och kund/medlem rekryterar tillsammans.
Platsannonser: 204
Anordnaren och kund/medlem rekryterar tillsammans.
Platsannonser: 3
Anordnaren och kund/medlem rekryterar tillsammans.
Platsannonser: 7
Anordnaren och kund/medlem rekryterar tillsammans.
Platsannonser: 19
Anordnaren och kund/medlem rekryterar tillsammans Anordnaren och kund/medlem rekryterar tillsammans.
Platsannonser: 12
Anordnaren och kund/medlem rekryterar tillsammans.
Platsannonser: 6
Anordnaren och kund/medlem rekryterar tillsammans Anordnaren och kund/medlem rekryterar tillsammans.
Platsannonser: 35
Utdrag ur belastningsregistret vid rekryteringen?Utdrag ur belastningsregistret krävs även vid anställning av assistenter till kunder över 18 år   Utdrag ur belastningsregistret krävs även vid anställning av assistenter till kunder över 18 år Utdrag ur belastningsregistret krävs även vid anställning av assistenter till kunder över 18 år   Utdrag ur belastningsregistret krävs även vid anställning av assistenter till kunder över 18 år   Utdrag ur belastningsregistret krävs även vid anställning av assistenter till kunder över 18 år Utdrag ur belastningsregistret krävs även vid anställning av assistenter till kunder över 18 år Utdrag ur belastningsregistret krävs även vid anställning av assistenter till kunder över 18 år Utdrag ur belastningsregistret krävs även vid anställning av assistenter till kunder över 18 år Utdrag ur belastningsregistret krävs även vid anställning av assistenter till kunder över 18 år   Utdrag ur belastningsregistret krävs även vid anställning av assistenter till kunder över 18 år Utdrag ur belastningsregistret krävs även vid anställning av assistenter till kunder över 18 år
Vem väljer de assistenter som anställs?Kunden väljer själv assistenter   Kunden väljer själv assistenter Kunden väljer själv assistenter Kunden väljer själv assistenter Kunden väljer själv assistenter Kunden väljer själv assistenter Kunden väljer själv assistenter Kunden väljer själv assistenter Kunden väljer själv assistenter Kunden väljer själv assistenter Kunden väljer själv assistenter Kunden väljer assistenter tillsammans med anordnaren Kunden väljer själv assistenter Kunden väljer själv assistenter
Har kund/medlem ett avgörande inflytande över vilka utbildningar assistenterna ska få?Kunden bestämmer utbildningar   Kunden bestämmer utbildningar     Kunden bestämmer utbildningar Kunden bestämmer utbildningar Kunden bestämmer utbildningar Kunden bestämmer utbildningar Kunden bestämmer utbildningar Kunden bestämmer utbildningar Kunden bestämmer utbildningar Kunden bestämmer utbildningar Kunden bestämmer utbildningar Kunden bestämmer utbildningar
Vilket kollektivavtal tillämpas?Fremia-Kommunal    Fremia-Kommunal  Vårdföretagarna/Almega-Kommunal  Vårdföretagarna/Almega-Kommunal  Vårdföretagarna/Almega-Kommunal  Vårdföretagarna/Almega-Kommunal  Vårdföretagarna/Almega-Kommunal  Vårdföretagarna/Almega-Kommunal  Fremia-Kommunal  Vårdföretagarna/Almega-Kommunal  Vårdföretagarna/Almega-Kommunal  Fremia-Kommunal  Fremia-Kommunal  Vårdföretagarna/Almega-Kommunal 
Genomsnittlig grundtimlön (exklusiv semester-ersättning/lön, exkl OB)140:27 kr/tim, minimitimlön 120:31 kr/tim   160:00 kr/tim 160:00 kr/tim, minimitimlön 150:89 kr/tim   149:00 kr/tim, minimitimlön 144:00 kr/tim 147:00 kr/tim, minimitimlön 117:00 kr/tim 145:00 kr/tim, minimitimlön 128:00 kr/tim 145:00 kr/tim, minimitimlön 125:00 kr/tim 165:00 kr/tim, minimitimlön 125:00 kr/tim 160:70 kr/tim, minimitimlön 152:40 kr/tim 146:00 kr/tim, minimitimlön 135:00 kr/tim  , minimitimlön 129:00 kr/tim 179:00 kr/tim, minimitimlön 150:00 kr/tim 155:00 kr/tim, minimitimlön 129:00 kr/tim
Tillämpar anordnaren individuell lönesättning?Individuell lönesättning   Individuell lönesättning Individuell lönesättning Individuell lönesättning Individuell lönesättning Individuell lönesättning Individuell lönesättning Individuell lönesättning Individuell lönesättning Individuell lönesättning Individuell lönesättning Individuell lönesättning Individuell lönesättning Individuell lönesättning
Kan kunden påverka assistenternas lönesättning?Kunden kan påverka assistenternas lön     Kunden kan påverka assistenternas lön   Kunden kan påverka assistenternas lön Kunden kan påverka assistenternas lön Kunden kan påverka assistenternas lön Kunden kan påverka assistenternas lön Kunden kan påverka assistenternas lön Kunden kan påverka assistenternas lön Kunden kan påverka assistenternas lön Kunden kan påverka assistenternas lön Kunden kan påverka assistenternas lön Kunden kan påverka assistenternas lön
Betalas assistans vid sjukhusvistelse om inte försäkrings­kassan beviljat detta?Ja i 14 dagar   ja i 4 veckor Ja, i fyra veckor Ja, vid akut sjukhusvistelse. Sker i enlighet med kollektivavtal. Ja, vid akut sjukhusvistelse. Sker i enlighet med kollektivavtal. ja, enligt kollektivavtal Enligt anställningsavtalet, garanterad arbetstid. Ja Ja, vi värnar om våra medarbetare varvid vi betalar ut lön ändå Nej Ja   ja Ja, i enlighet med kollektivavtal
Har varje kund/medlem en egen budget som denne är med och påverkar och där det avsätts ett visst belopp till anordnarens kostnader för administration m.m.? Kunden har insyn i sin budget och budgetuppföljning. Ja egen budget där beloppet till anordnarens administration är 28:00 kr/tim - 35:00 kr/tim (per assistanstimme).. Beloppet är förhandlingsbart. - Ja egen budget där beloppet till anordnarens administration är 15:00 kr/tim - 9:50 kr/tim (per assistanstimme).. Beloppet är förhandlingsbart. Ja egen budget där beloppet till anordnarens administration är 27:41 kr/tim - 41:11 kr/tim (per assistanstimme).. Beloppet är förhandlingsbart. - Ja egen budget där beloppet till anordnarens administration är 14:77 kr/tim - 23:63 kr/tim (per assistanstimme).. Beloppet är förhandlingsbart. Ja egen budget. Beloppet är förhandlingsbart. Ja egen budget där beloppet till anordnarens administration är 24:00 kr/tim - 29:00 kr/tim (per assistanstimme).. Beloppet är förhandlingsbart. Ja egen budget. Beloppet är förhandlingsbart. Ja egen budget där beloppet till anordnarens administration är 14:00 kr/tim - 28:00 kr/tim (per assistanstimme).. Beloppet är förhandlingsbart. Ja egen budget - - Ja egen budget där beloppet till anordnarens administration är 30:83 kr/tim - 41:11 kr/tim (per assistanstimme).. Beloppet är förhandlingsbart. Ja egen budget där beloppet till anordnarens administration är 20:56 kr/tim - 41:11 kr/tim (per assistanstimme).. Beloppet är förhandlingsbart.
Assistansomkostnader

Läs artikel om skatteverkets syn på sparade pengar för assistansomkostnader
  • Kunden eller assistenten får ersättning i efterhand.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader hos anordnaren.
  8:57 kr/tim - 3:00 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
  • Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader hos anordnaren.
3:00 kr/tim - 5:00 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
  • Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader hos anordnaren.
1:00 kr/tim - 15:00 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
  • Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader hos anordnaren.
  • Begränsningar för sparade medel till assistansomkostnader i budgeten: Frösunda utgår alltid från kundens behov och gällande regelverk.
2:95 kr/tim - 5:91 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
  • Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader hos anordnaren.
  • Begränsningar för sparade medel till assistansomkostnader i budgeten: Anordnaren kan reservera medel till assistansomkostnader åt sina kunder utan att behöva skatta för beloppen vid ett årsskifte. Detta förutsatt att det är preciserat när insatsen ska ske, vad pengarna ska användas till, och hur mycket pengar det handlar om.
5:00 kr/tim - 15:00 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
  • Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader hos anordnaren.
  • Begränsningar för sparade medel till assistansomkostnader i budgeten: Kunden kan spara assistansomkostnader i minst 2 år.
3:43 kr/tim - 6:85 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
  • Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader sparas inte åt kund för framtida assistansomkostnader.
  • Begränsningar för sparade medel till assistansomkostnader i budgeten: Inga särskilda begränsningar.
3:00 kr/tim - 8:00 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
  • Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader hos anordnaren.
2:00 kr/tim - 10:00 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
  • Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader hos anordnaren.
  • Begränsningar för sparade medel till assistansomkostnader i budgeten: Vi har inga begränsningar för sparade medel. Det enda kravet är att det ska gå till det som medlen är avsedda för i assistansen.
5:00 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
  • Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader hos anordnaren.
3:00 kr/tim - 6:00 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
  • Kunden får först förskott och när det är förbrukat ersättning i efterhand.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader hos anordnaren.
  5:00 kr/tim - 10:00 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
  • Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader sparas inte åt kund för framtida assistansomkostnader.
5:76 kr/tim - 11:52 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
  • Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader och användas efter ett byte av anordnare.
  • Begränsningar för sparade medel till assistansomkostnader i budgeten: Sparade assistansomkostnader måste användas under gällande räkenskapsår. Av den anledningen förskotterar Vivida assistansomkostnader så att hela summan går att använda från dag 1 i räkenskapsåret. Kunden behöver med andra ord inte tjäna in assistansomkostnaderna innan de kan användas.
Följande tjänster ingår i anordnarens assistansIngår:
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkrings­kassan
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • redovisning av hur kundens assistans­ersättning använts
  • personalannonsering
  • ersättning till kund/medlem för el-förbrukning, vatten mm relaterat till assistenter
  • ersättning till kund/medlem för assistentrum vid assistans/väntetid på natten
  • Vi lägger budget tillsammmans med dig som kund. Det är dina behov och önskemål som styr hur assistansersättnigen ska fördelas inom de ramar som lagar, förordningar och kollektivavtal ger.
 Ingår:
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkrings­kassan
  • juridisk rådgivning
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • redovisning av hur kundens assistans­ersättning använts
  • personalannonsering
  • akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag
  • möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt
  • ersättning till kund/medlem för el-förbrukning, vatten mm relaterat till assistenter
  • ersättning till kund/medlem för assistentrum vid assistans/väntetid på natten
Ingår:
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkrings­kassan
  • juridisk rådgivning
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • redovisning av hur kundens assistans­ersättning använts
  • personalannonsering
  • akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag
  • möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt
  • ersättning till kund/medlem för el-förbrukning, vatten mm relaterat till assistenter
  • ersättning till kund/medlem för assistentrum vid assistans/väntetid på natten
Ingår:
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkrings­kassan
  • juridisk rådgivning
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • personalannonsering
  • möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt
  • Svar, stöd och hjälp dygnet runt. Vår centrala bemanningsfunktion är alltid tillgänglig för dig, dina närstående och dina assistenter. - Kompetensutveckling av assistenter - Introduktionsutbildning för alla assistenter samt vår webbaserad utbildningsplattform, Frösundaportalen, som erbjuder relevanta utbildningar för dina assistenter. - Lokala kundaktiviteter - Möjlighet att privat köpa fler assistanstimmar
Ingår:
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkrings­kassan
  • juridisk rådgivning
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • redovisning av hur kundens assistans­ersättning använts
  • personalannonsering
  • möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt
Ingår:
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkrings­kassan
  • juridisk rådgivning
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • redovisning av hur kundens assistans­ersättning använts
  • personalannonsering
  • akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag
  • möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt
  • ersättning till kund/medlem för assistentrum vid assistans/väntetid på natten
  • Som kund har du juridisk experthjälp genom en egen jurist via Humana Assistans. Du får också tillgång till Humana Academy, vår unika kombination av utbildningar fysiskt och webbaserade. Dessutom träffar och evenemang med samarbetspartners. Humana arbetar även aktivt som remissinstans och är även påverkansaktör mot myndigheter och politiker.
Ingår:
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkrings­kassan
  • juridisk rådgivning
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • redovisning av hur kundens assistans­ersättning använts
  • personalannonsering
  • akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag
  • möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt
  • Fritt användande av vår lokal, plats för 50 personer med komplett kök.
Ingår:
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkrings­kassan
  • juridisk rådgivning
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • redovisning av hur kundens assistans­ersättning använts
  • personalannonsering
  • möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt
  • ersättning till kund/medlem för el-förbrukning, vatten mm relaterat till assistenter
  • ersättning till kund/medlem för assistentrum vid assistans/väntetid på natten
  • Individuell personutveckling.
Ingår:
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkrings­kassan
  • juridisk rådgivning
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • redovisning av hur kundens assistans­ersättning använts
  • personalannonsering
  • Jour telefon 24 timmar per dygn.
Ingår:
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkrings­kassan
  • juridisk rådgivning
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • redovisning av hur kundens assistans­ersättning använts
  • personalannonsering
  • akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag
Ingår:
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkrings­kassan
  • juridisk rådgivning
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • redovisning av hur kundens assistans­ersättning använts
  • personalannonsering
  • akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag
  • ersättning till kund/medlem för assistentrum vid assistans/väntetid på natten
Ingår:
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkrings­kassan
  • juridisk rådgivning
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • personalannonsering
  • möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt
  • ersättning till kund/medlem för assistentrum vid assistans/väntetid på natten
Ingår:
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkrings­kassan
  • juridisk rådgivning
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • redovisning av hur kundens assistans­ersättning använts
  • personalannonsering
  • akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag
Ingår:
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkrings­kassan
  • juridisk rådgivning
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • redovisning av hur kundens assistans­ersättning använts
  • personalannonsering
  • akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag
  • möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt
  • Personalvård som t ex tillgängliga chefer, bemanningshjälp dygnet runt, friskvårdsbidrag, handledning, kund- och assistentaktiviteter och träffar, företagshälsovård via Previa, kund- och personaltidning med mera.
I assistansen ingår ejIngår ej:
  • juridisk rådgivning ingår ej
  • akutvikarier via assistent­pool eller bemannings­företag ingår ej
  • möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt ingår ej
   Ingår ej:
  • arbetsledar- och vidare­utbildning för kunden ingår ej
  • redovisning av hur kundens assistans­ersättning använts ingår ej
Ingår ej:
  • arbetsledar- och vidare­utbildning för kunden ingår ej
  • akutvikarier via assistent­pool eller bemannings­företag ingår ej
  • ersättning till kund/medlem för el-förbrukning, vatten mm relaterat till assistenter ingår ej
  • ersättning till kund/medlem för assistentrum vid assistans/väntetid på natten ingår ej
 Ingår ej:
  • arbetsledar- och vidare­utbildning för kunden ingår ej
 Ingår ej:
  • akutvikarier via assistent­pool eller bemannings­företag ingår ej
Ingår ej:
  • möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt ingår ej
  • ersättning till kund/medlem för el-förbrukning, vatten mm relaterat till assistenter ingår ej
Ingår ej:
  • arbetsledar- och vidare­utbildning för kunden ingår ej
Ingår ej:
  • akutvikarier via assistent­pool eller bemannings­företag ingår ej
  • ersättning till kund/medlem för el-förbrukning, vatten mm relaterat till assistenter ingår ej
  
Specialisering eller styrka med anordnarens egna ord (om inte annat anges)Vi är ett litet företag med stor kunskap om hur det är att leva med assistans, både som assistansanvändare och som anhörig. Du bestämmer själv hur din assistans ska utformas. Vi är med vid medarbetarsamtal med assistenterna och ser till att allt fungerar smidigt. Vi hjälper dig att hitta ett schema och assistenter som passar dig! Vi lägger tillsammans en budget och du får en redovisning varje månad på vart pengarna gått. Vi tar emot både barn & vuxna.   Vi arbetar tillsammans med våra brukare och personliga assistenter.Vi har arbetsplats träffar varje månad.Det går att nå oss 24/.Vi har vikariepool.En personal arbetar med lyft och förflyttnings teknik kontinuerligt i alla arbetsgrupper.Vi hjälper till med kontakter till hjälpmedels centrum och arbetsterapeuter.Kontinuerlig uppföljning av arbetsmiljö.Vi har utbildad personal som jobbar med låg affektivt bemötande.HLR utbildning, Bemötande utbildning, vi hyr badbassäng för våra brukare med personal hjälper till med träning i bassängen... Vi upplever att grunden till framgång för personlig assistans är att känna våra kunder väl. Hos oss arbetar vi därför nära både kund och assistenter, för att kunna se till att bedriva den allra bästa assistansen för individen. Ett gott samarbete är nyckeln! Frösunda Personlig Assistans är ett av landets ledande assistansbolag.Med över 95% kundnöjdhet erbjuder vi en väl fungerande personlig assistans som skapar livskvalitet för dig.Är du nyfiken på hur vi kan göra din assistans bättre? Välkommen att höra av dig med dina frågor och funderingar.- Livskvalitet för dig
Frösunda anordnar personlig assistans oavsett hur gammal du är, var i Sverige du bor, vilket språk du talar, vilken diagnos du har eller hur ditt hjälpbehov ser ut.Vi erbjuder assistans baserat på beslut från kommuner eller Försäkringskassan...
Grytan assistans är det personliga assistansbolaget. Vi utgår ifrån att alla människor är unika och därför skräddarsyr vi varje enskild kundlösning. Målsättningen är att våra kunder ska stärka sina möjligheter att leva ett självständigt och oberoende liv. Våra ledord är Tillsammans, Glädje, Delaktighet och Kvalitet. Verksamhetsansvarig har lång erfarenhet av socialt arbete och har även egen erfarenhet av målgruppen då den 27 årige sonen är berättigad till personlig assistans enl LSS. Humana är Sveriges största företag inom personlig assistans.Humana har egna jurister som ingår i tjänsten och hjälper dig till rätt beslut.Tack vare vår storlek har vi välutbildad personal på alla tjänster för att kunna ge hög service.Varför ska du välja Humana?
- Vi har unika möjligheter att rekrytera och bemanna
- Du får tillgång till landets största juristkår
- Dina assistenter får utbildning och bra villkor
- Vi arbetar efter vår värdegrund, engagemang, glädje och ansvar.Med storlek följer också resurser...
Vi förbättrar och förenklar för våra brukare och assistenter. Vi har 20 års erfarenhet av personlig assistans. Vi nekar sällan ett uppdrag och tar även dygnet-runt-uppdrag. Vi satsar på tillgänglighet, närhet och har ett nära samarbete med både kunder och assistenter. Vårt mål endast 100% nöjda kunder. Novasis är ett medelstort företag som har det bästa ur två världar. Vi har det lilla företagets personliga engagemang i alla våra kunder. Hos oss är du unik och inte en i mängden. Vi har det stora företagets styrka, kunskap och kompetens för att du ska känna dig trygg.
Vår erfarne jurist är alltid med dig när du behöver proffesionellt hjälp.
Novasis Fritid är en ny enhet inom Novasis som arbetar med fritidsaktiviteter. Se mer info på vår hemsida.
I över tjugo år har vi på Personstöd varit verksamma inom personlig assistans.
Hos oss värnar vi om trivseln hos både kunder och medarbetare, vilket vi tror vi är nyckeln till en sund
och långsiktig relation. Vi tillhandahåller utbildningar och aktiviteter utifrån behov och önskemål.
Med vår långa erfarenhet kan du känna dig trygg med att låta oss sköta hela eller delar av ditt assistansuppdrag.
Preventia Assistans är det lilla företaget där trygghet och närhet till både kunder och anställda är av största vikt för oss.Preventia ska växa med förnuft, det finns inga ambitioner att bli störst.Vi har bemanningsassistenter anställda på kontoret i Uppsala och samordnare i vissa grupper i Hallstahammar.De är nyckelpersoner som bl.a.hjälper till vid rekrytering av assistenter, sätter in annons på platsbanken och är med vid intervjuer samt kontrollerar referenser.Preventia är mån om att behålla det goda ryktet, vilket ska avspeglas i hela verksamheten... Vi upplever att assistansberättigade som kommer till 2U Assistans stannar kvar i bolaget. Vi tror att de främsta anledningarna till detta är:

- Tillgänglighet och snabba återkopplingar
- Transparenta och ärliga
- Trygg och flexibel annordnare
- Gratis juridisk rådgivning
- God lönesättning till assistenter
Skräddarsyr assistansen efter brukarens behov. Trygghet, tillit och engagemang är våra ledord. - Vivida är en komplett assistansanordnare som startade 2004, och vi är det seriösa alternativet när du väljer assistansanordnare.- Målet är att vara förebilder för andra assistansföretag och hos oss fungerar assistansen i alla led.- Vi är ett av få assistansföretag som öppet redovisar vår årsredovisning.- Vivida är medlemmar i, och är med och driver den politiska debatten om assistansfrågor, inom arbetsgivarorganisationen Vårdföretagarna.- Vår verksamhet bygger på en stark värdegrund, och för denna har vi som ett av få företag, tilldelats den högsta R-licensen(guld) i etiskt företagande i Sverige (läs mer på https://rlicens...
Tjänster för egna arbetsgivare?Ja   nej Ja Nej Nej Nej Ja Ja Ja efter kundens önskemål Ja. Nej Nej Ja Ja, juridiska tjänster inom personlig assistans och annan förvaltningsrätt.
Transparensindex (0-100)70 av 100   90 av 100 73 av 100 70 av 100 67 av 100 67 av 100 80 av 100 77 av 100 67 av 100 77 av 100 80 av 100   83 av 100 97 av 100
Källa och senaste uppdateringCecilia Björkman, 2023-09-14  George Cojocaru, 2019-12-12  Ewa-Karin Andersson, 2025-02-14  Ulrika Hedmark, 2025-04-03  Jessica Green, 2025-03-12  Lena Lagerström, 2023-09-05  Erik Wahlgren, 2023-09-05  Mathias Pajuvirta, verksamhetschef, 2024-08-20  Joachim Davidsson, 2024-05-06  George Cojocaru, 2022-05-03  Ann-Sofie Gunnarsson, 2024-10-18  Monica Hjertstedt, 2023-09-04  Marcus Laini Bovellan, 2024-07-31  Bayazid Assali, 2025-02-10  Fredric Käll, VD, 2024-06-24 
Utskriftsversion utskriftsversion: Accresco Assistans AB utskriftsversion: Azalea Care AB utskriftsversion: EKA Assistans och Utbildning AB utskriftsversion: FM Care AB utskriftsversion: Frösunda Personlig Assistans AB utskriftsversion: Grytan Assistans & Konsult AB utskriftsversion: Humana utskriftsversion: Inova Assistans AB utskriftsversion: Nordisk Hem och LSS Assistans AB utskriftsversion: Novasis Mitt AB utskriftsversion: Personstöd Mälardalen AB utskriftsversion: Preventia Assistans AB utskriftsversion: 2U Assistans AB utskriftsversion: Viola Assistans AB utskriftsversion: Vivida Assistans AB

Vi vill uppmärksamma på att uppgifterna i anordnarens profil är lämnade av anordnaren själv och att de när som helst kan ändra sina uppgifter. Vi kan inte garantera att uppgifterna är korrekta.

Skicka sidan till: