Heléna Karnström – ”Dygnspassen ger frihet till mig och mina assistenter”

Helena Karnström och Linnea Jämtin
Heléna Karnström och hennes personliga assistent Linnea Jämtin

Dygnspass ger en möjlighet att leva ett mer normalt liv, säger Heléna Karnström. Hennes assistent Linnea Jämtin beskriver hur dygnspass ger bra återhämtning, färre arbetsresor och mer tid med familjen.

EU-kommissionen kräver en strängare tillämpning av dygnsvila i kollektivavtalen från 1 okt i år. Det ska inte gå att lägga arbetspass intill varandra. Enligt Kommunal sker detta efter en anmälan från en person anställd på HÖK-avtalet. De svenska kollektivavtalen håller nu på att förhandlas om. För Heléna Karnström får detta stora konsekvenser då alla hennes assistenter arbetar 24-timmarspass.
– I Sverige har detta reglerats mellan arbetsmarknadens parter och det har fungerat bra.

Haft dygnspass sedan 1986

Hos Heléna Karnström arbetar assistenterna sex dygn i månaden, vilket innebär 92 procent av en heltid. Hennes assistenter jobbar från 18-18 och hon har haft 24-timmarspass sedan 1986 när hon för första gången hade personlig assistans. Om det inte längre går att lägga två arbetspass intill varandra går det inte att ha dygnspass, vilket vore förödande, säger Heléna Karnström.
– Det skulle innebära att vi lämnar ett attraktivt schema som alla jobbat in sig på och anpassat sina liv efter. De assistenter som jobbar här har valt att arbeta dygnspass därför att det passar deras liv.
Vilka fördelar finns det med dygnspass?
–. Det är lättare att ha en assistent här ett helt dygn, det blir mindre byten och man kommer i fas med varandra. Det blir enklare när man ska åka någonstans.
Jag antar att alternativet blir tolvtimmarspass…
– Ja, vilket blir uppsplittrat och inte lika attraktivt. Det innebär att assistenterna kanske söker sig till andra jobb.

Dubbelt så många arbetsresor

Helénas assistent Linnea Jämtin tycker att dygnspass fungerar bra. Arbetstiderna var en anledning till att hon sökte jobbet.
– Det tar sin tid att komma in i jobbet och vad Heléna gör på dagarna. Om man då ska sluta igen efter 12 timmar blir det inte samma sak. Det flyter på mycket bättre med ett helt dygn.
Linnea Jämtin bor också en bit långt ifrån Heléna.
– Jag har 1,5 timmars resväg. Det underlättar för mig att jag att jag inte behöver åka hit alltför många gånger. Om dygnspassen tas bort blir det dubbelt så många resor till och från jobbet. Jag har mycket mer tid med min familj med dygnspass.

Mat och vila

Heléna Karnström säger att arbetet på dagarna är varierande och att man löser matraster på ett naturligt sätt i vardagen.
– Det kan vara några timmar med full fart och sedan några timmar där det är lugnare.
Hur löser man raster och mat?
– Vi stämmer av med varandra och anpassar det efter vad man ska göra. Om vi åker någonstans planerar vi om vi äter ute eller om min assistent tar med mat och kan värma sin mat under resan.
Hur kan man förebygga att assistenten blir för trött efter natten?
– Det är ju lugnare på natten och det finns tid för vila. De är förberedda på att jobba ett långt pass och anpassar sig därmed efter det. Rena dagtidsjobb där du ska upp tidigt dag efter dag är ju för många mycket tuffare både psykiskt och fysiskt.

Bättre återhämtning med dygnspass

Det främsta argumentet mot dygnspass är just att assistenten blir för trött av att jobba 24 timmar. Linnea Jämtin tycker tvärtom att återhämtningen är bättre.
– Du får mycket vila mellan passen, du får ut mer av ledigheterna och kan återhämta dig. När jag har jobbat på andra arbetsplatser, i tex vården, ska man upp tidigt och kommer hem sent. Då är det svårt att komma till ro och sova. Då har jag varit mycket tröttare än nu.
Det finns ju assistenter som säger att de blir alltför trötta av dygnspass…
– Alla är olika och har olika dygnsrytmer. Det är tråkigt att några som är missnöjda med att arbeta dygnspass utser sig själva till talespersoner för resten av gruppen.

Fler assistenter måste med på resor

Kommunal har förhandlat i HÖK:avtalet att maxarbetstid plus jour blir 20 tim. Heléna Karnström har inte jour, men vid en resa kommer hon att behöva ha med sig fler assistenter om det blir tolvtimmarspass.
– Om jag behöver vara borta ett dygn behöver jag ha två med mig, vilket är helt vansinnigt. Om man reser flera dagar skulle man få byta var 12 timme och sedan ska assistenterna ha veckovila på 36 timmar, då måste man ev ha med tre assistenter.

”Fremia borde strida för dygnspassen”

I vårdföretagarna och Fremias kollektivavtal är det fortfarande oklart hur det blir med dygnspass och när Jasmina Helander på Fremia intervjuades på Assistanskoll, ville hon inte säga om hur Fremia kommer agera. Heléna Karnström är besviken och tycker att Fremia borde driva frågan.
– Jag är medlem i Fremia och betalar för att de ska företräda mig och mina intressen. Då förutsätter jag att de kommer att göra allt de kan för att inte gå med på det här. Om inte arbetsgivarorganisationen tar strid finns det inget motstånd, det är ju de som förhandlar med Kommunal. Och Kommunal verkar strunta i vad en stor grupp av deras medlemmar vill vilket vi sett i en namninsamling som skrivits under av över 15 000 personer.
Kommunal kanske vill ha de här förändringarna?
– Jag skulle gissa att det är Kommunal som på något vis har pushat på det här. De har aldrig tyckt om hur personlig assistans utformats i Sverige och verkar av princip var mot långa arbetspass. Jag tycker det är ett svek mot medlemmarna, säger Heléna Karnström.

Heléna Karnström och Linnea Jämtin intervjuades av Kenneth Westberg 2023-04-01

Skicka sidan till: