Lyssna

Jämförelse av 19 personlig assistans anordnare i Östergötlands län med kontor i länet

Anordnarens namn och hemsida

Access Assistans i Sverige AB
accessassistans.se


Akria Personlig Assistans AB
personligassistans.akria.se


Björkö Assistans Sören Eriksson AB
bjorkoassistans.se


DVT Assistans AB
dvtassistans.se


Frösunda Personlig Assistans AB
personligassistans.se


God Assistans i Mitt AB
godassistans.se/vara-kontor/personlig-assistans-stockholm


Humana
humana.se


inspirera Assistans AB
inspireraassistans.se


Kolmårdens Personliga Assistans AB
kolmardenspersonliga.se


Novasis Mitt AB
novasis.se


Olivia Personlig Assistans AB
oliviapersonligassistans.se


Omsorgsfamiljen Personlig Assistans AB
omsorgsfamiljen.se


Omsorgsgruppen IN AB
omsorgsgruppen.se


Poppelstaden Omsorg AB
poppelstaden.se


Redvisa i Norrköping AB
redvisa.se


Rix Omsorg AB
rixomsorg.se


SAAND Assistans AB
saandassistans.se


Särnmark Assistans AB
sarnmark.se


Viola Assistans AB
violaassistans.se
Telefon 090 12 88 00  010-26 566 00  013 103990  016-13 14 60  010-130 40 00  08-23 26 00  019-760 86 00  08 525 269 69  011-500 23 30  021-30 34 90  08-522 825 50  0721-719901 eller 072 3016603 eller 070 8344165  011-16 63 65  0141-23 96 44  070-3712228  013-31 06 02  073-998 18 20  Växel: 08-505 920 00  0709 687 711 
Besöksadress Formvägen 16,
906 21 Umeå 
Slottsgatan 69
602 22 Norrköping ..  
Industrigatan 11
582 77 Linköping ..  
Mått Johanssons väg 16
633 46 Eskilstuna ..  
Druveforsvägen 32,
504 33 Borås ..  
Huvudkontorets besöksadress är i Helios lokaler i Signalfabriken
Vasagatan 6
172 67 Sundbyberg ..  
Fabriksgatan 22, 5tr
701 43 Örebro ..  
Sundbybergs torg 1
172 67 Sundbyberg ..  
Svärmaregatan 1
603 61 Norrköping 
Svalgången 1
724 81 Västerås ..  
Huvudkontor
Vendevägen 85 A
182 91 Danderyd ..  
Hagsätra torg 19/21
124 93 Bandhagen ..  
Svärmaregatan 1
603 61 Norrköping ..  
Södra Allén 21B,
591 37 Motala 
Finspångsvägen 179
602 09 Norrköping 
Repslagaregatan 6
582 22 Linköping 
HUVUDKONTOR
Platensgatan 25,
582 20 Linköping ..  
Stockholm, Sundbyberg,
Löfströms Allé 1B
172 66 Sundbyberg ..  
Skepparevägen 2
151 38 Södertälje 
Verksamhetstyp Anordnaren är ett företag.  Anordnaren är ett företag.  Anordnaren är ett företag.  Anordnaren är ett företag.  Anordnaren är ett företag.  Anordnaren är ett företag.  Anordnaren är ett företag.  Anordnaren är ett företag.  Anordnaren är ett företag.  Anordnaren är ett företag.  Anordnaren är ett företag.  Anordnaren är ett företag.  Anordnaren är ett företag.  Anordnaren är ett företag.  Anordnaren är ett företag.  Anordnaren är ett företag.  Anordnaren är ett företag.  Anordnaren är ett företag.  Anordnaren är ett företag. 
Etableringsår2023 2019 2003 2005 1994 2012 2001 2013 2013 2007 2002 2010 1996 1994 2008 2004 2015 1992 2006
Antal assistenter250 assistenter ? 165 assistenter 290 assistenter (150 årsanställda assistenter) 3500 assistenter 500 assistenter (380 årsanställda assistenter) 10000 assistenter (4500 årsanställda assistenter) 620 assistenter 150 assistenter 750 assistenter 750 assistenter ? 150 assistenter ? 33 assistenter (23 årsanställda assistenter) 40 assistenter (40 årsanställda assistenter) 1100 assistenter 2500 assistenter (1000 årsanställda assistenter) 40 assistenter (30 årsanställda assistenter)
Antal kunder40 kunder ? 32 kunder 55 kunder 900 kunder 119 kunder 1900 kunder 135 kunder 15 kunder 121 kunder 170 kunder ? 35 kunder ? 9 kunder 10 kunder 250 kunder 350 kunder 7 kunder
Antal administrativ personal4 personal, 0 med assistans personal, 0 med assistans 3 personal, 0 med assistans 8 personal, 0 med assistans 110 personal, 5 med assistans 11,8 personal, 0 med assistans 300 personal, 2 med assistans 24 personal, 0 med assistans 4 personal, 1 med assistans 9 personal, 2 med assistans 25 personal, 0 med assistans personal, 0 med assistans 6 personal, 0 med assistans personal, 0 med assistans 1 personal, 1 med assistans 2 personal, 0 med assistans 19 personal, 3 med assistans 80 personal, 3 med assistans 2 personal, 0 med assistans
Bindnings- och uppsägningstidenIngen bindningstid, uppsägningstid 12 veckor   Bindningstid 4 veckor, uppsägningstid 4 veckor Ingen bindningstid, uppsägningstid 4 veckor Bindningstid 8 veckor, uppsägningstid 8 veckor Bindningstid 4 veckor, uppsägningstid 4 veckor
Läs standardavtal
Ingen bindningstid, uppsägningstid 4 veckor Ingen bindningstid, uppsägningstid 4 veckor uppsägningstid 4 veckor Ingen bindningstid, uppsägningstid 4-12 veckor Bindningstid 4 veckor, uppsägningstid 4 veckor   uppsägningstid 8 veckor   Bindningstid 4 veckor, uppsägningstid 4 veckor Bindningstid 4 veckor, uppsägningstid 4 veckor Ingen bindningstid, uppsägningstid 12 veckor Bindningstid 8 veckor, uppsägningstid 8 veckor
Läs standardavtal
Ingen bindningstid, uppsägningstid 4 veckor
Arbetsledning av assistenternaBåde kund och/eller anordnare bestämmer assistenternas arbetsuppgifter   Både kund och/eller anordnare bestämmer assistenternas arbetsuppgifter Både kund och/eller anordnare bestämmer assistenternas arbetsuppgifter Både kund och/eller anordnare bestämmer assistenternas arbetsuppgifter Både kund och/eller anordnare bestämmer assistenternas arbetsuppgifter Både kund och/eller anordnare bestämmer assistenternas arbetsuppgifter Både kund och/eller anordnare bestämmer assistenternas arbetsuppgifter Både kund och/eller anordnare bestämmer assistenternas arbetsuppgifter Både kund och/eller anordnare bestämmer assistenternas arbetsuppgifter Både kund och/eller anordnare bestämmer assistenternas arbetsuppgifter   Både kund och/eller anordnare bestämmer assistenternas arbetsuppgifter   Både kund och/eller anordnare bestämmer assistenternas arbetsuppgifter Både kund och/eller anordnare bestämmer assistenternas arbetsuppgifter Både kund och/eller anordnare bestämmer assistenternas arbetsuppgifter Både kund och/eller anordnare bestämmer assistenternas arbetsuppgifter Både kund och/eller anordnare bestämmer assistenternas arbetsuppgifter
Garantiperson (medarbetsledare)Medarbetsledare om kunden vill   Medarbetsledare om kunden vill Medarbetsledare om kunden vill Medarbetsledare om kunden vill Medarbetsledare om kunden vill Medarbetsledare om kunden vill Medarbetsledare om kunden vill Medarbetsledare om kunden vill Medarbetsledare om kunden vill Medarbetsledare om kunden vill   Medarbetsledare om kunden vill   Medarbetsledare om kunden vill Medarbetsledare om kunden vill Medarbetsledare om kunden vill Medarbetsledare om kunden vill Medarbetsledare om kunden vill
Hur läggs arbetsscheman för assistenter?Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans   Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans Anordnaren gör arbetsscheman Kund/medlem gör arbetsscheman för assistenterna Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans   Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans   Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans
Assistentpool med vikarier      Assistentpool finns     Assistentpool finns Assistentpool finns   Assistentpool finns       Assistentpool finns Assistentpool finns Assistentpool finns   Assistentpool finns Assistentpool finns
Rekrytering av assistenter - vem skriver annons och gör intervjuAnordnaren och kund/medlem rekryterar tillsammans.
Platsannonser: 11
 Platsannonser: 6 Anordnaren och kund/medlem rekryterar tillsammans.
Platsannonser: 8
Anordnaren och kund/medlem rekryterar tillsammans.
Platsannonser: 13
Anordnaren och kund/medlem rekryterar tillsammans.
Platsannonser: 89
Anordnaren och kund/medlem rekryterar tillsammans.
Platsannonser: 92
Anordnaren och kund/medlem rekryterar tillsammans.
Platsannonser: 170
Anordnaren och kund/medlem rekryterar tillsammans.
Platsannonser: 18
Anordnaren och kund/medlem rekryterar tillsammans.
Platsannonser: 2
Anordnaren och kund/medlem rekryterar tillsammans.
Platsannonser: 19
Anordnaren och kund/medlem rekryterar tillsammans.
Platsannonser: 28
  Anordnaren och kund/medlem rekryterar tillsammans.
Platsannonser: 5
Anordnaren rekrytera assistenterna.
Platsannonser: 3
Anordnaren och kund/medlem rekryterar tillsammans Anordnaren och kund/medlem rekryterar tillsammans.
Platsannonser: 1
Anordnaren och kund/medlem rekryterar tillsammans.
Platsannonser: 49
Anordnaren och kund/medlem rekryterar tillsammans.
Platsannonser: 84
Anordnaren och kund/medlem rekryterar tillsammans.
Platsannonser: 1
Utdrag ur belastningsregistret vid rekryteringen?Utdrag ur belastningsregistret krävs även vid anställning av assistenter till kunder över 18 år         Utdrag ur belastningsregistret krävs även vid anställning av assistenter till kunder över 18 år     Utdrag ur belastningsregistret krävs även vid anställning av assistenter till kunder över 18 år Utdrag ur belastningsregistret krävs även vid anställning av assistenter till kunder över 18 år     Utdrag ur belastningsregistret krävs även vid anställning av assistenter till kunder över 18 år     Utdrag ur belastningsregistret krävs även vid anställning av assistenter till kunder över 18 år Utdrag ur belastningsregistret krävs även vid anställning av assistenter till kunder över 18 år   Utdrag ur belastningsregistret krävs även vid anställning av assistenter till kunder över 18 år
Vem väljer de assistenter som anställs?Kunden väljer assistenter tillsammans med anordnaren   Kunden väljer själv assistenter Kunden väljer själv assistenter Kunden väljer själv assistenter Kunden väljer själv assistenter Kunden väljer själv assistenter Kunden väljer själv assistenter Kunden väljer själv assistenter Kunden väljer själv assistenter Kunden väljer själv assistenter   Kunden väljer själv assistenter Kunden väljer själv assistenter Kunden väljer själv assistenter Kunden väljer själv assistenter Kunden väljer själv assistenter Kunden väljer själv assistenter Kunden väljer själv assistenter
Har kund/medlem ett avgörande inflytande över vilka utbildningar assistenterna ska få?Kunden bestämmer utbildningar   Kunden bestämmer utbildningar Kunden bestämmer utbildningar   Kunden bestämmer utbildningar Kunden bestämmer utbildningar Kunden bestämmer utbildningar Kunden bestämmer utbildningar Kunden bestämmer utbildningar Kunden bestämmer utbildningar   Kunden bestämmer utbildningar   Kunden bestämmer utbildningar Kunden bestämmer utbildningar Kunden bestämmer utbildningar Kunden bestämmer utbildningar Kunden bestämmer utbildningar
Vilket kollektivavtal tillämpas?Fremia-Kommunal    Vårdföretagarna/Almega-Kommunal  Vårdföretagarna/Almega-Kommunal  Vårdföretagarna/Almega-Kommunal  Vårdföretagarna/Almega-Kommunal  Vårdföretagarna/Almega-Kommunal  Vårdföretagarna/Almega-Kommunal  Vårdföretagarna/Almega-Kommunal  Fremia-Kommunal  Vårdföretagarna/Almega-Kommunal    Vårdföretagarna/Almega-Kommunal    Vårdföretagarna/Almega-Kommunal  Vårdföretagarna/Almega-Kommunal  Vårdföretagarna/Almega-Kommunal  Vårdföretagarna/Almega-Kommunal  Fremia-Kommunal 
Genomsnittlig grundtimlön (exklusiv semester-ersättning/lön, exkl OB)156:29 kr/tim, minimitimlön 129:08 kr/tim   143:17 kr/tim, minimitimlön 129:00 kr/tim 155:00 kr/tim, minimitimlön 129:00 kr/tim   140:00 kr/tim, minimitimlön 120:00 kr/tim 147:00 kr/tim, minimitimlön 117:00 kr/tim 147:00 kr/tim, minimitimlön 135:00 kr/tim   165:00 kr/tim, minimitimlön 125:00 kr/tim 145:00 kr/tim, minimitimlön 124:88 kr/tim   150:00 kr/tim, minimitimlön 130:00 kr/tim       156:00 kr/tim, minimitimlön 129:00 kr/tim 147:97 kr/tim 179:00 kr/tim, minimitimlön 150:00 kr/tim
Tillämpar anordnaren individuell lönesättning?Individuell lönesättning   Individuell lönesättning Individuell lönesättning Individuell lönesättning Individuell lönesättning Individuell lönesättning Individuell lönesättning Individuell lönesättning Individuell lönesättning Individuell lönesättning   Individuell lönesättning   Individuell lönesättning Individuell lönesättning Individuell lönesättning Individuell lönesättning Individuell lönesättning
Kan kunden påverka assistenternas lönesättning?Kunden kan påverka assistenternas lön   Kunden kan påverka assistenternas lön Kunden kan påverka assistenternas lön   Kunden kan påverka assistenternas lön Kunden kan påverka assistenternas lön Kunden kan påverka assistenternas lön   Kunden kan påverka assistenternas lön Kunden kan påverka assistenternas lön   Kunden kan påverka assistenternas lön   Kunden kan påverka assistenternas lön Kunden kan påverka assistenternas lön Kunden kan påverka assistenternas lön Kunden kan påverka assistenternas lön Kunden kan påverka assistenternas lön
Betalas assistans vid sjukhusvistelse om inte försäkrings­kassan beviljat detta?Ja, under 1 månad   Ja ja, styrs dock utifrån respektive upplägg Ja, vid akut sjukhusvistelse. Sker i enlighet med kollektivavtal. ja, enligt kollektivavtal. ja, enligt kollektivavtal Ja, enligt kollektivavtal   Ja, vi värnar om våra medarbetare varvid vi betalar ut lön ändå I grunden nej, men det avgörs från fall till fall   ja, om inget annat arbete kan erbjudas   ja. Ja enligt kollektivavtal Ja, motsvarande uppsägningstid ja
Har varje kund/medlem en egen budget som denne är med och påverkar och där det avsätts ett visst belopp till anordnarens kostnader för administration m.m.? Kunden har insyn i sin budget och budgetuppföljning. Ja egen budget där beloppet till anordnarens administration är 8:00 kr/tim - 10:00 kr/tim (per assistanstimme).. Beloppet är förhandlingsbart. - Ja egen budget där beloppet till anordnarens administration är 25:00 kr/tim - 34:00 kr/tim (per assistanstimme).. Beloppet är förhandlingsbart. Ja egen budget där beloppet till anordnarens administration är 30:83 kr/tim - 48:00 kr/tim (per assistanstimme).. Beloppet är förhandlingsbart. - Ja egen budget där beloppet till anordnarens administration är 41:11 kr/tim (per assistanstimme). Ja egen budget. Beloppet är förhandlingsbart. - - Ja egen budget där beloppet till anordnarens administration är 14:00 kr/tim - 28:00 kr/tim (per assistanstimme).. Beloppet är förhandlingsbart. Ja egen budget - Ja egen budget där beloppet till anordnarens administration är 20:00 kr/tim - 30:00 kr/tim (per assistanstimme).. Beloppet är förhandlingsbart. - Ja egen budget. Beloppet är förhandlingsbart. Ja egen budget. Beloppet är förhandlingsbart. Ja egen budget där beloppet till anordnarens administration är 34:26 kr/tim - 41:11 kr/tim (per assistanstimme).. Beloppet är förhandlingsbart. Ja egen budget där beloppet till anordnarens administration är 34:26 kr/tim - 47:96 kr/tim (per assistanstimme). Ja egen budget där beloppet till anordnarens administration är 30:83 kr/tim - 41:11 kr/tim (per assistanstimme).. Beloppet är förhandlingsbart.
Assistansomkostnader

Läs artikel om skatteverkets syn på sparade pengar för assistansomkostnader
3:00 kr/tim - 4:00 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
  • Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader sparas inte åt kund för framtida assistansomkostnader.
  6:85 kr/tim - 20:56 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
  • Kunden eller assistenten får ersättning i efterhand.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader sparas inte åt kund för framtida assistansomkostnader.
5:00 kr/tim - 30:00 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
  • Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader hos anordnaren.
1:00 kr/tim - 15:00 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
  • Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader hos anordnaren.
  • Begränsningar för sparade medel till assistansomkostnader i budgeten: Frösunda utgår alltid från kundens behov och gällande regelverk.
4:00 kr/tim - 15:00 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
  • Kunden eller assistenten får ersättning i efterhand.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader och användas efter ett byte av anordnare.
  • Begränsningar för sparade medel till assistansomkostnader i budgeten: Inga begränsningar men vi vill att assistansersättningen skall gå till det den är tänkt till - dvs verksamheten runt vår kund. Vi rekommenderar en buffert för oförutsedda kostnader.
5:00 kr/tim - 15:00 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
  • Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader hos anordnaren.
  • Begränsningar för sparade medel till assistansomkostnader i budgeten: Kunden kan spara assistansomkostnader i minst 2 år.
5:14 kr/tim - 6:85 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
  • Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader sparas inte åt kund för framtida assistansomkostnader.
  • Kunden eller assistenten får ersättning i efterhand.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader hos anordnaren.
2:00 kr/tim - 10:00 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
  • Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader hos anordnaren.
  • Begränsningar för sparade medel till assistansomkostnader i budgeten: Vi har inga begränsningar för sparade medel. Det enda kravet är att det ska gå till det som medlen är avsedda för i assistansen.
3:00 kr/tim - 10:00 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
  • Kunden eller assistenten får ersättning i efterhand.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader hos anordnaren.
  3:00 kr/tim - 7:00 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
  • Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader sparas inte åt kund för framtida assistansomkostnader.
 
  • Kunden eller assistenten får ersättning i efterhand.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader sparas inte åt kund för framtida assistansomkostnader.
  • Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader hos anordnaren.
3:43 kr/tim - 10:28 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
  • Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader hos anordnaren.
  • Begränsningar för sparade medel till assistansomkostnader i budgeten: Genom en dialog kommer vi överens kring detta.
2:40 kr/tim - 17:13 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
  • Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader hos anordnaren.
  • Begränsningar för sparade medel till assistansomkostnader i budgeten: I våra modeller kan du som kund själv bestämma hur mycket som ska gå till löner respektive hur mycket du ska spara. Våra assistansrådgivare och assistansekonomer hjälper dig att hitta en rimlig nivå i sparandet av medel avsedda för assistansomkostnader anpassat efter just dina behov i din assistans.
5:00 kr/tim - 10:00 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
  • Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader sparas inte åt kund för framtida assistansomkostnader.
Följande tjänster ingår i anordnarens assistansIngår:
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkrings­kassan
  • juridisk rådgivning
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • redovisning av hur kundens assistans­ersättning använts
  • personalannonsering
  • möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt
  • ersättning till kund/medlem för el-förbrukning, vatten mm relaterat till assistenter
  • ersättning till kund/medlem för assistentrum vid assistans/väntetid på natten
 Ingår:
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkrings­kassan
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • redovisning av hur kundens assistans­ersättning använts
  • personalannonsering
Ingår:
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkrings­kassan
  • juridisk rådgivning
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • redovisning av hur kundens assistans­ersättning använts
  • personalannonsering
  • akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag
  • möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt
  • ersättning till kund/medlem för assistentrum vid assistans/väntetid på natten
  • Kunden blir en del av familjen DVT Assistans. En familj som finns tillhands, ställer upp, stöttar och hjälper kunden i vardagen, även i situationer och problem som inte har någon koppling till personlig assistans - självklart utan kostnad. DVT ser till att det alltid finns inskolade vikarier till respektive personalgrupp. Varje kund hos oss har egna inskolade vikarier som kunden känner väl och är trygg med. Våra kunder ska känna TRYGGHET genom att de känner oss personligen och VET att vi gör allt för att våra kunder ska må bra.
Ingår:
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkrings­kassan
  • juridisk rådgivning
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • personalannonsering
  • möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt
  • Svar, stöd och hjälp dygnet runt. Vår centrala bemanningsfunktion är alltid tillgänglig för dig, dina närstående och dina assistenter. - Kompetensutveckling av assistenter - Introduktionsutbildning för alla assistenter samt vår webbaserad utbildningsplattform, Frösundaportalen, som erbjuder relevanta utbildningar för dina assistenter. - Lokala kundaktiviteter - Möjlighet att privat köpa fler assistanstimmar
Ingår:
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkrings­kassan
  • juridisk rådgivning
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • redovisning av hur kundens assistans­ersättning använts
  • personalannonsering
  • Tidrapporteringssystem, Föreläsningar, medarbetar- och lönesamtal, personalmöten, kund- och personalaktiviteter. Gratis deltagande på loppet Glädjeruset, möjlighet till medlemskap i God Assistans IF (vår idrottsförening). Juridisk rådgivning via God Juridik till kunder och medarbetare.
Ingår:
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkrings­kassan
  • juridisk rådgivning
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • redovisning av hur kundens assistans­ersättning använts
  • personalannonsering
  • akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag
  • möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt
  • ersättning till kund/medlem för assistentrum vid assistans/väntetid på natten
  • Som kund har du juridisk experthjälp genom en egen jurist via Humana Assistans. Du får också tillgång till Humana Academy, vår unika kombination av utbildningar fysiskt och webbaserade. Dessutom träffar och evenemang med samarbetspartners. Humana arbetar även aktivt som remissinstans och är även påverkansaktör mot myndigheter och politiker.
Ingår:
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkrings­kassan
  • juridisk rådgivning
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • redovisning av hur kundens assistans­ersättning använts
  • personalannonsering
Ingår:
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkrings­kassan
  • juridisk rådgivning
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • personalannonsering
Ingår:
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkrings­kassan
  • juridisk rådgivning
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • redovisning av hur kundens assistans­ersättning använts
  • personalannonsering
  • Jour telefon 24 timmar per dygn.
Ingår:
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkrings­kassan
  • juridisk rådgivning
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • personalannonsering
  • akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag
  • möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt
  • ersättning till kund/medlem för assistentrum vid assistans/väntetid på natten
  • Kunden erbjuds sociala aktiviteter som fester, museibesök, konserter, resor mm.
 Ingår:
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkrings­kassan
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • redovisning av hur kundens assistans­ersättning använts
  • personalannonsering
  • ersättning till kund/medlem för assistentrum vid assistans/väntetid på natten
Ingår:
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkrings­kassan
  • personalannonsering
Ingår:
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkrings­kassan
  • juridisk rådgivning
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • redovisning av hur kundens assistans­ersättning använts
  • personalannonsering
  • möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt
Ingår:
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkrings­kassan
  • juridisk rådgivning
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • redovisning av hur kundens assistans­ersättning använts
  • personalannonsering
  • möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt
Ingår:
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkrings­kassan
  • juridisk rådgivning
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • redovisning av hur kundens assistans­ersättning använts
  • personalannonsering
  • ersättning till kund/medlem för assistentrum vid assistans/väntetid på natten
  • Engagerade och lättillgängliga uppdragschefer
Ingår:
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkrings­kassan
  • juridisk rådgivning
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • redovisning av hur kundens assistans­ersättning använts
  • personalannonsering
  • akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag
  • Alla assistenter erbjuds en grundutbildning i två steg samt utbildning i HLR. För medarbetsledare finns medarbetsledarutbildning. Utöver ovan bestämmer kund vilka utbildningar som assistent skall gå.
Ingår:
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkrings­kassan
  • juridisk rådgivning
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • redovisning av hur kundens assistans­ersättning använts
  • personalannonsering
  • akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag
I assistansen ingår ejIngår ej:
  • akutvikarier via assistent­pool eller bemannings­företag ingår ej
 Ingår ej:
  • juridisk rådgivning ingår ej
  • akutvikarier via assistent­pool eller bemannings­företag ingår ej
Ingår ej:
  • ersättning till kund/medlem för el-förbrukning, vatten mm relaterat till assistenter ingår ej
Ingår ej:
  • arbetsledar- och vidare­utbildning för kunden ingår ej
  • redovisning av hur kundens assistans­ersättning använts ingår ej
Ingår ej:
  • akutvikarier via assistent­pool eller bemannings­företag ingår ej
   Ingår ej:
  • akutvikarier via assistent­pool eller bemannings­företag ingår ej
Ingår ej:
  • redovisning av hur kundens assistans­ersättning använts ingår ej
  • ersättning till kund/medlem för el-förbrukning, vatten mm relaterat till assistenter ingår ej
 Ingår ej:
  • juridisk rådgivning ingår ej
  • akutvikarier via assistent­pool eller bemannings­företag ingår ej
  • ersättning till kund/medlem för el-förbrukning, vatten mm relaterat till assistenter ingår ej
 Ingår ej:
  • akutvikarier via assistent­pool eller bemannings­företag ingår ej
  • ersättning till kund/medlem för el-förbrukning, vatten mm relaterat till assistenter ingår ej
  • ersättning till kund/medlem för assistentrum vid assistans/väntetid på natten ingår ej
    
Specialisering eller styrka med anordnarens egna ord (om inte annat anges)Många års erfarenhet av personlig assistans, trots företagets korta verksamhetstid, då anställda arbetat med assistans sedan 1999.   Björkö Assistans har funnits sedan 2003 och grundades av Sören Eriksson.Han startade företaget i samband med att äldste sonen Jens, som hade ett gravt fysiskt handikapp, skulle flytta hemifrån.Sören ville då ge sin son de bästa möjliga förutsättningarna för en fungerande vardag.Familjens synsätt och värderingar tillsammans med Jens behov gjorde att Sören tog saken i egna händer och Björkö Assistans bildades.Vi vill vara med och skapa livskvalitet för dig, på dina villkor.Då fungerar inga generella lösningar... DVT Assistans är en mindre assistansanordnare som idag är verksam över större delen av Sverige. Vi har valt att växa sakta för att kunna vara säkra på att bibehålla kvalité och service till våra kunder - och framförallt kunna ha personliga relationer. Vi strävar efter långsiktiga relationer och känner våra kunder personligen. Har vi dessa förutsättningar är det inte svårt att leverara en kvalitativ och proffesionell assistans, utformad utifrån kundens förutsättnigar och önskemål. Frösunda Personlig Assistans är ett av landets ledande assistansbolag.Med över 95% kundnöjdhet erbjuder vi en väl fungerande personlig assistans som skapar livskvalitet för dig.Är du nyfiken på hur vi kan göra din assistans bättre? Välkommen att höra av dig med dina frågor och funderingar.- Livskvalitet för dig
Frösunda anordnar personlig assistans oavsett hur gammal du är, var i Sverige du bor, vilket språk du talar, vilken diagnos du har eller hur ditt hjälpbehov ser ut.Vi erbjuder assistans baserat på beslut från kommuner eller Försäkringskassan...
God Assistans i Mitt är en del av en företagsgrupp där fyra andra assistansbolag ingår, God Assistans i Norr, Väst, Värmland och Syd.Vi har huvudkontor i Solna och ett lokalkontor i Norrköping.Vår värdegrund och kultur genomsyrar samtliga bolag, nämligen att göra något bra och att göra skillnad – Det är vårt löfte.Varför God Assistans i Mitt?
Vi erbjuder personlig assistans i de mellersta delarna av landet.Vår verksamhet riktar sig till såväl barn, ungdomar och vuxna med funktionsvariation.Vi vill bidra med att göra vardagen lite enklare för er...
Humana är Sveriges största företag inom personlig assistans.Humana har egna jurister som ingår i tjänsten och hjälper dig till rätt beslut.Tack vare vår storlek har vi välutbildad personal på alla tjänster för att kunna ge hög service.Varför ska du välja Humana?
- Vi har unika möjligheter att rekrytera och bemanna
- Du får tillgång till landets största juristkår
- Dina assistenter får utbildning och bra villkor
- Vi arbetar efter vår värdegrund, engagemang, glädje och ansvar.Med storlek följer också resurser...
EKROT – Vår värdegrund
Vår viktiga värdegrund är sprungen ur våra medarbetares beskrivning av hur de upplever Inspirera Assistans och det vi representerar.Ur detta uppstod våra fem värdeord – EKROT:

Engagemang – vi ska alltid ge det lilla extra, med fokus på hög kvalitet och ansvar för vår arbetsuppgift.Kompetens – innebär att se möjligheterna i alla situationer, med förståelse för såväl kund som medarbetares behov.Att agera professionellt samt vara uppdaterad och ha kunskap om verksamhetsområdet och aktuell lagstiftning...
  Novasis är ett medelstort företag som har det bästa ur två världar. Vi har det lilla företagets personliga engagemang i alla våra kunder. Hos oss är du unik och inte en i mängden. Vi har det stora företagets styrka, kunskap och kompetens för att du ska känna dig trygg.
Vår erfarne jurist är alltid med dig när du behöver proffesionellt hjälp.
Novasis Fritid är en ny enhet inom Novasis som arbetar med fritidsaktiviteter. Se mer info på vår hemsida.
Att vi kan ta omfattande assistansuppdrag med många assistanstimmar.Vi har också en kvalificerad arbetsledning med dygnetruntservice.Som kund hos oss på Olivia har man tillgång till "mitt team" som består av

1.Uppdragsansvarig chef är spindeln i nätet i din assistans och är assistenternas närmaste chef som
ser till att tex schemaläggning och bemanning fungerar
2.Jurist, hjälper till med ansökan/ omprövning/utökning av assistansbeslut
3.Rekryteringsenhet Hjälper uppdragsansvariga chefen med rekrytering av assistenter
4...
  Vi är ett familjärt assistansbolag med en nära kontakt med våra kunder och personal. Vi arbetar för att hålla en genomgående hög kvalitet och har inga vinstkrav i vår verksamhet utan eventuellt överskott återinvesteras i personal och verksamhet.Ledorden för personlig assistans hos Omsorgsgruppen är glädje, respekt, omtanke och helhet!   Utbildad personal i små arbetsgrupper där brukaren erhåller samma personal för sin personliga assistans. Vikarier finns i
respektive arbetslag vilket ger trygghet och kontinuitet för brukaren.
Brukaren har stort inflytande i hur avtalet ska se ut vad gäller löner, omkostnader, utbildningar, arbetsledning etc. Vi tar fram ett förslag på upplägg utifrån brukarens förutsättningar men är helt öppna för individuell anpassning. Hög servicenivå med täta kontakter mellan brukare anordnare. Vi har bred erfarenhet av olika funktionsvariationer. Genom vår administrativa personal har vi bra erfarenhet av tillgänglighetsfrågor, etiska dilemman, arbetsrehabilitering, NPF-frågor.

Våra uppdragsansvariga har mångårig erfarenhet från andra assistansbolag och vi har därmed haft förmånen kunna att ta godbitarna och samla de bästa erfarenheterna till oss på SAAND.

SAAND är stolta sponsorer för såväl boccia, bordtennis, racerunning som rullstolsrugby.
Särnmark grundades 1992 av Mikael Särnmark och Cecilia Ekholm efter att Mikaels liv förändrades i och med en olycka 1978.De var en av pionjärerna när personlig assistans skapades.Än idag så ägs Särnmark av Mikael och Cecilia – något som gör oss unika och skiljer oss från andra assistansbolag.Med vår erfarenhet har vi byggt upp en assistans som passar just dig.Vi har två olika modeller.Alla bygger på Särnmarks starka värdegrund – långsiktighet, stabilitet och nära kundkontakt.Om din assistans förändras eller du känner att du vill ta mer eller mindre ansvar, kan du alltid byta till en annan modell... Skräddarsyr assistansen efter brukarens behov. Trygghet, tillit och engagemang är våra ledord.
Tjänster för egna arbetsgivare?Ja   Nej Nej Nej Nej Nej Nej   Ja efter kundens önskemål nej   nej     Ja, löneadministration Nej Nej Ja
Transparensindex (0-100)80 av 100   90 av 100 83 av 100 70 av 100 90 av 100 77 av 100 67 av 100   67 av 100 77 av 100   87 av 100 7 av 100 53 av 100 63 av 100 83 av 100 100 av 100 83 av 100
Källa och senaste uppdateringAnna Nyberg, 2024-11-14  Micaela Wigander Brahn, 2023-11-15  Hanna Weitman, 2025-01-16  Patrik Ahlvin, 2025-05-21  Jessica Green, 2025-03-12  Charlotte Templeton, 2023-09-04  Erik Wahlgren, 2025-06-18  Linda Niberius, 2023-02-17  Björn Colliander, 2024-08-06  George Cojocaru, 2022-05-03  Kim Nersing, 2025-06-17  Terese Hammenrudh, Ingrid Amneklev, 2017-05-03  Sofia Mauchlen, 2025-01-16  Reiner Gillman, VD, 2007-09-27  Thomas Andersson, 2023-09-11  Jan Engstrand, 2024-08-01  Mattias Karlsson, 2025-05-07  Stefan Jangenheim, 2025-05-21  Bayazid Assali, 2025-02-10 
Utskriftsversion utskriftsversion: Access Assistans i Sverige AB utskriftsversion: Akria Personlig Assistans AB utskriftsversion: Björkö Assistans Sören Eriksson AB utskriftsversion: DVT Assistans AB utskriftsversion: Frösunda Personlig Assistans AB utskriftsversion: God Assistans i Mitt AB utskriftsversion: Humana utskriftsversion: inspirera Assistans AB utskriftsversion: Kolmårdens Personliga Assistans AB utskriftsversion: Novasis Mitt AB utskriftsversion: Olivia Personlig Assistans AB utskriftsversion: Omsorgsfamiljen Personlig Assistans AB utskriftsversion: Omsorgsgruppen IN AB utskriftsversion: Poppelstaden Omsorg AB utskriftsversion: Redvisa i Norrköping AB utskriftsversion: Rix Omsorg AB utskriftsversion: SAAND Assistans AB utskriftsversion: Särnmark Assistans AB utskriftsversion: Viola Assistans AB

Vi vill uppmärksamma på att uppgifterna i anordnarens profil är lämnade av anordnaren själv och att de när som helst kan ändra sina uppgifter. Vi kan inte garantera att uppgifterna är korrekta.

Skicka sidan till: