läs skrivbordsversionen istället
ISF har utvärderat lagändringarna 1 jan 2023, med fokus på assistansersättning och Försäkringskassans handläggning. Rapporten är första delen i ISF:s granskning, en huvudrapport kommer 21 jan 2025.
Jan–sept 2023 nyansökte 53 % fler assistansersättning jämfört med året innan. 526 beviljades jämfört med 330 året innan. Ökningen var störst i början av året för att sedan plana ut. Det är dock för tidigt att säga om ökningen är bestående.
– Det är för tidigt att säga något om effekterna av lagändringarna vad gäller antalet assistansberättigade. Vi kommer att följa utvecklingen i nästa rapport, säger projektledaren Helena Poirier i ett pressmeddelande.
ISF skriver att utformningen av lagstiftning och förarbeten innebär att skillnaden inte blir så stor jämfört med innan lagändringarna. Trots att syftet var att tex kvalificerade aktiverings- och motiveringsinsatser skulle innebära en utvidgning, visar ISFs granskning att det är svårt att avgöra om aktiverings- och motiveringsinsatserna är tillräckligt kvalificerade för att kunna utgöra en del av ett grundläggande behov.
Den 1 jan 2023 infördes två nya grundläggande behov, dels "Förebygga skada" och dels "Löpande stöd" pga ett medicinskt tillstånd. Tom sept 2023 har 103 personer beviljats tid för det nya grundläggande behovet "förebygga skada", varav 73 barn. Motsvarande siffror för "Löpande stöd" var 112 personer (varav 63 barn). ISF skriver att kraven är höga i förhållande till att reformen skulle innebära en stärkt rätt till personlig assistans.
– För att till exempel bli beviljad löpande stöd krävs påtaglig risk för livshotande tillstånd eller omedelbar försämring utan stöd. Assistenten ska också behövas i personens direkta närhet under minst 12 timmar per dygn, säger Helena Poirier i pressmeddelandet.
ISFs granskning visar att det är oklart hur det schabloniserade föräldraavdraget ska göras. Propositionen som låg till grund till lagändringen innehåller motsägelser, dels står det att schablonavdraget för föräldraansvar ska göras från sådana hjälpbehov som kan bero på barnets assistansgrundande funktionsnedsättning. I propositionen uttalar regeringen också att det ligger i sakens natur att avdraget ska göras från barnets samlade (totala) hjälpbehov och att det därför inte behöver anges i lagtexten.
– Bestämmelsen om schablonavdraget för föräldraansvar kan tolkas på olika sätt. Oavsett hur bestämmelsen tolkas leder det till problem i tillämpningen, säger Helena Poirier i pressmedelandet.
ISF skriver på sid 86 i rapporten: Att Försäkringskassan inte gör schablonavdraget från barnets totala behov av hjälp utan från det assistansgrundande hjälpbehovet får till följd att avdraget blir stort i förhållande till det totala antalet timmar som barnet behöver hjälp. De intervjuer som vi har genomfört med tjänstepersoner på Försäkringskassan ger en bild av att schablonavdraget leder till att färre barn beviljas assistansersättning efter att schablonavdraget för föräldraansvar infördes.
En alternativ tolkning är enligt ISF att schablonavdraget görs från barnets totala behov, alltså även hjälpbehov som inte beror på funktionsnedsättningen. Problemet då är enligt ISF att beslutet om assistansersättning efter en tid grundar sig på hjälpbehov som inte längre finns, eftersom de inte berodde på funktionsnedsättningen och att barnet har blivit äldre. Och Försäkringskassan har i dagsläget inte någon laglig möjlighet att göra regelbundna omprövningar, vilket innebär att beslut om assistansersättning kan vara livslånga.
Text: Kenneth Westberg 2024-01-23
Vidare läsning
ISFs kortare sammanfattning av rapporten 2024:1
ISFs Pressmeddelande om rapporten 2024:1
Artiklar på Assistanskoll: skriv till Kenneth, telefon: 070-859 15 44 eller 08-506 22 181. (telefonsvarare finns)
Assistansanordnarnas profiler: skriv till Algren, telefon: 08-506 22 177. (telefonsvarare finns)
Om cookies och personuppgifter på Assistanskoll
Assistanskoll är en tjänst av
Independent Living Institute
Storforsplan 36, 10 tr
123 47 Farsta
Tel. 08-506 22 177.