Lyssna

Jämförelse av 16 personlig assistans anordnare i Uppsala län med kontor i länet

Anordnarens namn och hemsida

Alma Assistans AB
almaassistans.se


Blå Assistans
blåassistans.se


Frösunda Personlig Assistans AB
personligassistans.se


Glaucus Assistans AB
glaucusassistans.se


Humana
humana.se


Inkludera Assistans AB
inkluderaassistans.se


inspirera Assistans AB
inspireraassistans.se


Johns Assistans AB
johnsassistans.se


KMK Omsorg AB
kmkomsorg.se


Libra Assistans AB
libraassistans.se


Preventia Assistans AB
preventiaassistans.se


SAAND Assistans AB
saandassistans.se


Saga Omsorg AB
sagaomsorg.se


Särnmark Assistans AB
sarnmark.se


Viola Assistans AB
violaassistans.se


Vivant Assistans AB
vivant.se
Telefon 010- 480 98 70  044-781 51 55  010-130 40 00  018-470 30 18  019-760 86 00  010-146 88 60  08 525 269 69  0322-300 299  073 218 01 64 & 010 252 53 97  023 - 70 31 70  018 350 800 eller 076 195 36 62 / 073 533 95 29  073-998 18 20  018 - 56 18 20  Växel: 08-505 920 00  0709 687 711  010-179 10 50 
Besöksadress Kungsängsvägen 27,
753 23 Uppsala
Tel.010 480 98 70 ..  
Östra Boulevarden 34
291 31 Kristianstad ..  
Druveforsvägen 32,
504 33 Borås ..  
Besöksadress;
Verkmästargatan 19
754 36 Uppsala ..  
Fabriksgatan 22, 5tr
701 43 Örebro ..  
Ångermannalandsgatan 12 A
891 35 Örnsköldsvik ..  
Sundbybergs torg 1
172 67 Sundbyberg ..  
Kristineholmsvägen 12,
441 39 Alingsås 
Bangårdsgatan 13,
753 20 Uppsala 
Magasinsgatan 9
791 37 Falun ..  
Kungsgatan 107
753 18 Uppsala ..  
HUVUDKONTOR
Platensgatan 25,
582 20 Linköping ..  
Bertilsvägen 20B,
75260 Uppsala 
Stockholm, Sundbyberg,
Löfströms Allé 1B
172 66 Sundbyberg ..  
Skepparevägen 2
151 38 Södertälje 
Vaksalagatan 6
753 20 UPPSALA 
Verksamhetstyp Anordnaren är ett företag.  Anordnaren drivs som ett kooperativ. Anordnaren verkar utan vinstintresse eller är SVB-bolag.   Anordnaren är ett företag.  Anordnaren är ett företag.  Anordnaren är ett företag.  Anordnaren är ett företag.  Anordnaren är ett företag.  Anordnaren är ett företag.  Anordnaren är ett företag.  Anordnaren är ett företag.  Anordnaren är ett företag.  Anordnaren är ett företag.  Anordnaren är ett företag.  Anordnaren är ett företag.  Anordnaren är ett företag.  Anordnaren är ett företag. 
Etableringsår2010 1994 1994 2017 2001 2015 2013 2018 2012 2006 1997 2015 2024 1992 2006 2010
Antal assistenter750 assistenter (300 årsanställda assistenter) 167 assistenter 3500 assistenter 290 assistenter (60 årsanställda assistenter) 10000 assistenter (4500 årsanställda assistenter) 270 assistenter 620 assistenter 60 assistenter (20 årsanställda assistenter) 100 assistenter (40 årsanställda assistenter) 550 assistenter 130 assistenter 1100 assistenter 15 assistenter 2500 assistenter (1000 årsanställda assistenter) 40 assistenter (30 årsanställda assistenter) 100 assistenter (57 årsanställda assistenter)
Antal kunder146 kunder 20 kunder 900 kunder 35 kunder 1900 kunder 40 kunder 135 kunder 10 kunder 20 kunder 93 kunder 25 kunder 250 kunder 2 kunder 355 kunder 7 kunder 24 kunder
Antal administrativ personal25 personal, 2 med assistans 4,78 personal, 0 med assistans 110 personal, 5 med assistans 10 personal, 0 med assistans 300 personal, 2 med assistans 13 personal, 1 med assistans 24 personal, 0 med assistans 2 personal, 0 med assistans 4 personal, 0 med assistans 15 personal, 1 med assistans 6 personal, 0 med assistans 19 personal, 3 med assistans personal, 0 med assistans 80 personal, 3 med assistans 2 personal, 0 med assistans 6 personal, 1 med assistans
Bindnings- och uppsägningstidenuppsägningstid 4 veckor Ingen bindningstid, uppsägningstid 8 veckor Bindningstid 8 veckor, uppsägningstid 8 veckor Bindningstid 4 veckor, uppsägningstid 4 veckor Ingen bindningstid, uppsägningstid 4 veckor Ingen bindningstid, uppsägningstid 8 veckor Ingen bindningstid, uppsägningstid 4 veckor Ingen bindningstid, uppsägningstid 8 veckor Bindningstid 4 veckor, uppsägningstid 4 veckor uppsägningstid 5 veckor Ingen bindningstid, uppsägningstid 8 veckor Ingen bindningstid, uppsägningstid 12 veckor uppsägningstid 4 veckor Bindningstid 8 veckor, uppsägningstid 8 veckor
Läs standardavtal
Ingen bindningstid, uppsägningstid 4 veckor Ingen bindningstid, uppsägningstid 12 veckor
Arbetsledning av assistenternaBåde kund och/eller anordnare bestämmer assistenternas arbetsuppgifter Kund/medlem eller av kund/medlem utsedd person bestämmer assistenternas arbetsuppgifter Både kund och/eller anordnare bestämmer assistenternas arbetsuppgifter Enbart kund/medlem bestämmer assistenternas arbetsuppgifter Både kund och/eller anordnare bestämmer assistenternas arbetsuppgifter Både kund och/eller anordnare bestämmer assistenternas arbetsuppgifter Både kund och/eller anordnare bestämmer assistenternas arbetsuppgifter Både kund och/eller anordnare bestämmer assistenternas arbetsuppgifter Både kund och/eller anordnare bestämmer assistenternas arbetsuppgifter Både kund och/eller anordnare bestämmer assistenternas arbetsuppgifter Kund/medlem eller av kund/medlem utsedd person bestämmer assistenternas arbetsuppgifter Både kund och/eller anordnare bestämmer assistenternas arbetsuppgifter Både kund och/eller anordnare bestämmer assistenternas arbetsuppgifter Både kund och/eller anordnare bestämmer assistenternas arbetsuppgifter Både kund och/eller anordnare bestämmer assistenternas arbetsuppgifter Både kund och/eller anordnare bestämmer assistenternas arbetsuppgifter
Garantiperson (medarbetsledare)Medarbetsledare om kunden vill Medarbetsledare om kunden vill Medarbetsledare om kunden vill Medarbetsledare om kunden vill Medarbetsledare om kunden vill Medarbetsledare om kunden vill Medarbetsledare om kunden vill Medarbetsledare om kunden vill Medarbetsledare om kunden vill Medarbetsledare om kunden vill Medarbetsledare om kunden vill Medarbetsledare om kunden vill Medarbetsledare om kunden vill Medarbetsledare om kunden vill Medarbetsledare om kunden vill Medarbetsledare om kunden vill
Hur läggs arbetsscheman för assistenter?Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans Anordnaren gör arbetsscheman Kund/medlem kan göra gör arbetsscheman om han/hon vill Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans
Assistentpool med vikarier        Assistentpool finns   Assistentpool finns Assistentpool finns Assistentpool finns Assistentpool finns Assistentpool finns   Assistentpool finns Assistentpool finns Assistentpool finns Assistentpool finns
Rekrytering av assistenter - vem skriver annons och gör intervjuAnordnaren och kund/medlem rekryterar tillsammans.
Platsannonser: 92
Kund/medlem rekryterar assistenterna.
Platsannonser: 2
Anordnaren och kund/medlem rekryterar tillsammans.
Platsannonser: 115
Anordnaren och kund/medlem rekryterar tillsammans.
Platsannonser: 7
Anordnaren och kund/medlem rekryterar tillsammans.
Platsannonser: 204
Anordnaren och kund/medlem rekryterar tillsammans.
Platsannonser: 30
Anordnaren och kund/medlem rekryterar tillsammans.
Platsannonser: 26
Kund/medlem kan rekrytera assistenterna om han/hon vill.
Platsannonser: 1
Anordnaren och kund/medlem rekryterar tillsammans.
Platsannonser: 2
Anordnaren och kund/medlem rekryterar tillsammans.
Platsannonser: 78
Anordnaren och kund/medlem rekryterar tillsammans.
Platsannonser: 12
Anordnaren och kund/medlem rekryterar tillsammans.
Platsannonser: 52
Kund/medlem kan rekrytera assistenterna om han/hon vill Anordnaren och kund/medlem rekryterar tillsammans.
Platsannonser: 95
Anordnaren och kund/medlem rekryterar tillsammans Anordnaren och kund/medlem rekryterar tillsammans.
Platsannonser: 9
Utdrag ur belastningsregistret vid rekryteringen?Utdrag ur belastningsregistret krävs även vid anställning av assistenter till kunder över 18 år     Utdrag ur belastningsregistret krävs även vid anställning av assistenter till kunder över 18 år   Utdrag ur belastningsregistret krävs även vid anställning av assistenter till kunder över 18 år     Utdrag ur belastningsregistret krävs även vid anställning av assistenter till kunder över 18 år   Utdrag ur belastningsregistret krävs även vid anställning av assistenter till kunder över 18 år Utdrag ur belastningsregistret krävs även vid anställning av assistenter till kunder över 18 år Utdrag ur belastningsregistret krävs även vid anställning av assistenter till kunder över 18 år   Utdrag ur belastningsregistret krävs även vid anställning av assistenter till kunder över 18 år Utdrag ur belastningsregistret krävs även vid anställning av assistenter till kunder över 18 år
Vem väljer de assistenter som anställs?Kunden väljer assistenter tillsammans med anordnaren Kunden väljer själv assistenter Kunden väljer själv assistenter Kunden väljer assistenter tillsammans med anordnaren Kunden väljer själv assistenter Kunden väljer själv assistenter Kunden väljer själv assistenter Kunden väljer assistenter tillsammans med anordnaren Kunden väljer själv assistenter Kunden väljer assistenter tillsammans med anordnaren Kunden väljer själv assistenter Kunden väljer själv assistenter Kunden väljer bland assistenter som anordnaren rekryterar Kunden väljer själv assistenter Kunden väljer själv assistenter Kunden väljer själv assistenter
Har kund/medlem ett avgörande inflytande över vilka utbildningar assistenterna ska få?Kunden bestämmer utbildningar     Kunden bestämmer utbildningar Kunden bestämmer utbildningar Kunden bestämmer utbildningar Kunden bestämmer utbildningar Kunden bestämmer utbildningar Kunden bestämmer utbildningar Kunden bestämmer utbildningar Kunden bestämmer utbildningar Kunden bestämmer utbildningar Kunden bestämmer utbildningar Kunden bestämmer utbildningar Kunden bestämmer utbildningar Kunden bestämmer utbildningar
Vilket kollektivavtal tillämpas?Vårdföretagarna/Almega-Kommunal  Fremia-Kommunal  Vårdföretagarna/Almega-Kommunal  Fremia-Kommunal  Vårdföretagarna/Almega-Kommunal  Vårdföretagarna/Almega-Kommunal  Vårdföretagarna/Almega-Kommunal  Fremia-Kommunal  Fremia-Kommunal  Fremia-Kommunal  Vårdföretagarna/Almega-Kommunal  Vårdföretagarna/Almega-Kommunal  Vårdföretagarna/Almega-Kommunal  Vårdföretagarna/Almega-Kommunal  Fremia-Kommunal  Vårdföretagarna/Almega-Kommunal 
Genomsnittlig grundtimlön (exklusiv semester-ersättning/lön, exkl OB)150:00 kr/tim, minimitimlön 129:00 kr/tim 150:00 kr/tim, minimitimlön 128:00 kr/tim   145:00 kr/tim, minimitimlön 129:00 kr/tim 147:00 kr/tim, minimitimlön 117:00 kr/tim 145:00 kr/tim, minimitimlön 121:00 kr/tim 147:00 kr/tim, minimitimlön 135:00 kr/tim 151:00 kr/tim, minimitimlön 130:00 kr/tim   150:00 kr/tim, minimitimlön 124:00 kr/tim 146:00 kr/tim, minimitimlön 135:00 kr/tim 156:00 kr/tim, minimitimlön 129:00 kr/tim 150:00 kr/tim, minimitimlön 130:00 kr/tim 147:97 kr/tim 179:00 kr/tim, minimitimlön 150:00 kr/tim  
Tillämpar anordnaren individuell lönesättning?Individuell lönesättning Individuell lönesättning Individuell lönesättning Individuell lönesättning Individuell lönesättning Individuell lönesättning Individuell lönesättning Individuell lönesättning Individuell lönesättning Individuell lönesättning Individuell lönesättning Individuell lönesättning Individuell lönesättning Individuell lönesättning Individuell lönesättning Individuell lönesättning
Kan kunden påverka assistenternas lönesättning?Kunden kan påverka assistenternas lön Kunden kan påverka assistenternas lön   Kunden kan påverka assistenternas lön Kunden kan påverka assistenternas lön Kunden kan påverka assistenternas lön Kunden kan påverka assistenternas lön Kunden kan påverka assistenternas lön Kunden kan påverka assistenternas lön   Kunden kan påverka assistenternas lön Kunden kan påverka assistenternas lön Kunden kan påverka assistenternas lön Kunden kan påverka assistenternas lön Kunden kan påverka assistenternas lön Kunden kan påverka assistenternas lön
Betalas assistans vid sjukhusvistelse om inte försäkrings­kassan beviljat detta?Ja, enligt kollektivavtal Ja under uppsägningtid Ja, vid akut sjukhusvistelse. Sker i enlighet med kollektivavtal. Ja ja, enligt kollektivavtal Ja Ja, enligt kollektivavtal Ja KMK Assistans stämmer av med kommun/försäkringskassan och sjukhuset vid inläggning om en planering. ja i form av uppsägningslön Ja enligt kollektivavtal Ja enligt kollektivavtal Ja, motsvarande uppsägningstid ja Ja-Individuell utredning om möjligt eller ej
Har varje kund/medlem en egen budget som denne är med och påverkar och där det avsätts ett visst belopp till anordnarens kostnader för administration m.m.? Kunden har insyn i sin budget och budgetuppföljning. Ja egen budget där beloppet till anordnarens administration är 27:41 kr/tim - 41:11 kr/tim (per assistanstimme).. Beloppet är förhandlingsbart. Ja egen budget där beloppet till anordnarens administration är 30:50 kr/tim (per assistanstimme). - Ja egen budget. Beloppet är förhandlingsbart. Ja egen budget. Beloppet är förhandlingsbart. Ja egen budget där beloppet till anordnarens administration är 41:11 kr/tim - 47:96 kr/tim (per assistanstimme).. Beloppet är förhandlingsbart. - Ja egen budget där beloppet till anordnarens administration är 34:26 kr/tim - 41:11 kr/tim (per assistanstimme).. Beloppet är förhandlingsbart. Ja egen budget där beloppet till anordnarens administration är 26:00 kr/tim - 40:00 kr/tim (per assistanstimme).. Beloppet är förhandlingsbart. Ja egen budget där beloppet till anordnarens administration är 22:00 kr/tim - 26:00 kr/tim (per assistanstimme). - Ja egen budget där beloppet till anordnarens administration är 34:26 kr/tim - 41:11 kr/tim (per assistanstimme).. Beloppet är förhandlingsbart. Ja egen budget där beloppet till anordnarens administration är 27:41 kr/tim - 41:11 kr/tim (per assistanstimme).. Beloppet är förhandlingsbart. Ja egen budget där beloppet till anordnarens administration är 34:26 kr/tim - 47:96 kr/tim (per assistanstimme). Ja egen budget där beloppet till anordnarens administration är 30:83 kr/tim - 41:11 kr/tim (per assistanstimme).. Beloppet är förhandlingsbart. Ja egen budget. Beloppet är förhandlingsbart.
Assistansomkostnader

Läs artikel om skatteverkets syn på sparade pengar för assistansomkostnader
5:00 kr/tim - 8:00 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
  • Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader hos anordnaren.
  • Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader sparas inte åt kund för framtida assistansomkostnader.
1:00 kr/tim - 15:00 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
  • Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader hos anordnaren.
  • Begränsningar för sparade medel till assistansomkostnader i budgeten: Frösunda utgår alltid från kundens behov och gällande regelverk.
1:00 kr/tim - 7:00 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
  • Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader hos anordnaren.
  • Begränsningar för sparade medel till assistansomkostnader i budgeten: Finns sparad assistansomkostnadspeng kvar vid nytt kalenderår förs kundens sparade summa över från föregående år till det nya året.
5:00 kr/tim - 15:00 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
  • Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader hos anordnaren.
  • Begränsningar för sparade medel till assistansomkostnader i budgeten: Kunden kan spara assistansomkostnader i minst 2 år.
6:85 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
  • Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader sparas inte åt kund för framtida assistansomkostnader.
5:14 kr/tim - 6:85 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
  • Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader sparas inte åt kund för framtida assistansomkostnader.
10:28 kr/tim - 17:13 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
  • Kunden eller assistenten får ersättning i efterhand.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader hos anordnaren.
  • Begränsningar för sparade medel till assistansomkostnader i budgeten: Medel till assistansomkostnader kan sparas under obegränsad tid, dock maximalt kapitalbelopp om 250 000. Målet är alltid att inte ackumulera omotiverat överskott.
5:00 kr/tim - 8:00 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
  • Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader hos anordnaren.
6:00 kr/tim - 8:00 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
  • Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader sparas inte åt kund för framtida assistansomkostnader.
  • Begränsningar för sparade medel till assistansomkostnader i budgeten: Upp till 20 000:- kan sparas för särskilt ändamål men skall nyttjas nästkommande år.
3:00 kr/tim - 6:00 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
  • Kunden får först förskott och när det är förbrukat ersättning i efterhand.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader hos anordnaren.
3:43 kr/tim - 10:28 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
  • Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader hos anordnaren.
  • Begränsningar för sparade medel till assistansomkostnader i budgeten: Genom en dialog kommer vi överens kring detta.
7:00 kr/tim - 20:00 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
  • Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader hos anordnaren.
2:40 kr/tim - 17:13 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
  • Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader hos anordnaren.
  • Begränsningar för sparade medel till assistansomkostnader i budgeten: I våra modeller kan du som kund själv bestämma hur mycket som ska gå till löner respektive hur mycket du ska spara. Våra assistansrådgivare och assistansekonomer hjälper dig att hitta en rimlig nivå i sparandet av medel avsedda för assistansomkostnader anpassat efter just dina behov i din assistans.
5:00 kr/tim - 10:00 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
  • Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader sparas inte åt kund för framtida assistansomkostnader.
3:43 kr/tim - 10:28 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
  • Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader hos anordnaren.
Följande tjänster ingår i anordnarens assistansIngår:
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkrings­kassan
  • juridisk rådgivning
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • redovisning av hur kundens assistans­ersättning använts
  • personalannonsering
  • akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag
  • ersättning till kund/medlem för assistentrum vid assistans/väntetid på natten
Ingår:
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkrings­kassan
  • juridisk rådgivning
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • redovisning av hur kundens assistans­ersättning använts
  • personalannonsering
  • möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt
Ingår:
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkrings­kassan
  • juridisk rådgivning
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • personalannonsering
  • möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt
  • Svar, stöd och hjälp dygnet runt. Vår centrala bemanningsfunktion är alltid tillgänglig för dig, dina närstående och dina assistenter. - Kompetensutveckling av assistenter - Introduktionsutbildning för alla assistenter samt vår webbaserad utbildningsplattform, Frösundaportalen, som erbjuder relevanta utbildningar för dina assistenter. - Lokala kundaktiviteter - Möjlighet att privat köpa fler assistanstimmar
Ingår:
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkrings­kassan
  • juridisk rådgivning
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • redovisning av hur kundens assistans­ersättning använts
  • personalannonsering
  • akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag
  • möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt
  • Vi samarbetar med jurist Emil Classon på Emvald Juridik. Arbetsledning dygnet runt. Vakans -och vikariehantering dygnet runt.
Ingår:
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkrings­kassan
  • juridisk rådgivning
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • redovisning av hur kundens assistans­ersättning använts
  • personalannonsering
  • akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag
  • möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt
  • ersättning till kund/medlem för assistentrum vid assistans/väntetid på natten
  • Som kund har du juridisk experthjälp genom en egen jurist via Humana Assistans. Du får också tillgång till Humana Academy, vår unika kombination av utbildningar fysiskt och webbaserade. Dessutom träffar och evenemang med samarbetspartners. Humana arbetar även aktivt som remissinstans och är även påverkansaktör mot myndigheter och politiker.
Ingår:
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkrings­kassan
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • redovisning av hur kundens assistans­ersättning använts
  • personalannonsering
  • möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt
Ingår:
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkrings­kassan
  • juridisk rådgivning
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • redovisning av hur kundens assistans­ersättning använts
  • personalannonsering
Ingår:
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkrings­kassan
  • juridisk rådgivning
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • redovisning av hur kundens assistans­ersättning använts
  • personalannonsering
  • akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag
  • möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt
  • ersättning till kund/medlem för el-förbrukning, vatten mm relaterat till assistenter
  • ersättning till kund/medlem för assistentrum vid assistans/väntetid på natten
  • Stöttning och hjälp runt allt som har med assistansen att göra. Inte bara administrationen utan också hur den personliga assistansen ska fungera i hemmet och för dig/ er som familj. Full juridisk hjälp med allt som rör LSS och övriga samhällsstöd.
Ingår:
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkrings­kassan
  • juridisk rådgivning
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • redovisning av hur kundens assistans­ersättning använts
  • personalannonsering
  • akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag
  • möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt
  • ersättning till kund/medlem för assistentrum vid assistans/väntetid på natten
  • Vi ser livet som en helhet och LSS som del av denna helhet, för att att det ska fungera i vardagen så bistår KMK Omsorg personlig assistans med psykosocialt och praktisk stöd i olika livsområden.
Ingår:
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkrings­kassan
  • juridisk rådgivning
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • redovisning av hur kundens assistans­ersättning använts
  • personalannonsering
  • akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag
  • möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt
  • ersättning till kund/medlem för el-förbrukning, vatten mm relaterat till assistenter
  • ersättning till kund/medlem för assistentrum vid assistans/väntetid på natten
  • Jourtelefon service 24h/dygn
Ingår:
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkrings­kassan
  • juridisk rådgivning
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • redovisning av hur kundens assistans­ersättning använts
  • personalannonsering
  • akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag
  • ersättning till kund/medlem för assistentrum vid assistans/väntetid på natten
Ingår:
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkrings­kassan
  • juridisk rådgivning
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • redovisning av hur kundens assistans­ersättning använts
  • personalannonsering
  • ersättning till kund/medlem för assistentrum vid assistans/väntetid på natten
  • Engagerade och lättillgängliga uppdragschefer
Ingår:
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkrings­kassan
  • juridisk rådgivning
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • redovisning av hur kundens assistans­ersättning använts
  • personalannonsering
  • akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag
  • möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt
  • ersättning till kund/medlem för el-förbrukning, vatten mm relaterat till assistenter
  • ersättning till kund/medlem för assistentrum vid assistans/väntetid på natten
Ingår:
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkrings­kassan
  • juridisk rådgivning
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • redovisning av hur kundens assistans­ersättning använts
  • personalannonsering
  • akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag
  • Alla assistenter erbjuds en grundutbildning i två steg samt utbildning i HLR. För medarbetsledare finns medarbetsledarutbildning. Utöver ovan bestämmer kund vilka utbildningar som assistent skall gå.
Ingår:
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkrings­kassan
  • juridisk rådgivning
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • redovisning av hur kundens assistans­ersättning använts
  • personalannonsering
  • akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag
Ingår:
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkrings­kassan
  • juridisk rådgivning
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • redovisning av hur kundens assistans­ersättning använts
  • personalannonsering
  • akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag
  • möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt
  • Råd och stöd kring andra viktiga frågor.
I assistansen ingår ejIngår ej:
  • möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt ingår ej
  • ersättning till kund/medlem för el-förbrukning, vatten mm relaterat till assistenter ingår ej
Ingår ej:
  • akutvikarier via assistent­pool eller bemannings­företag ingår ej
  • ersättning till kund/medlem för el-förbrukning, vatten mm relaterat till assistenter ingår ej
Ingår ej:
  • arbetsledar- och vidare­utbildning för kunden ingår ej
  • redovisning av hur kundens assistans­ersättning använts ingår ej
Ingår ej:
  • arbetsledar- och vidare­utbildning för kunden ingår ej
  • ersättning till kund/medlem för el-förbrukning, vatten mm relaterat till assistenter ingår ej
 Ingår ej:
  • akutvikarier via assistent­pool eller bemannings­företag ingår ej
  • ersättning till kund/medlem för el-förbrukning, vatten mm relaterat till assistenter ingår ej
    Ingår ej:
  • arbetsledar- och vidare­utbildning för kunden ingår ej
     
Specialisering eller styrka med anordnarens egna ord (om inte annat anges)Det finns många stora assistansföretag i Sverige och så finns vi, Alma Assistans.Alma Assistans är det engagerade företaget som i samarbete med kunden skapar den personliga assistansen.Vi jobbar nära kunden och vet att goda relationer är nyckeln till en väl fungerande assistans.Vi är verksamma i hela Sverige med huvudkontor i Uppsala och lokalkontor i Umeå, Gävle, Växjö, Helsingborg Göteborg, Stockholm och Jönköping.Sedan starten 2010 är Alma Assistans ett företag som jobbar nära sina kunder och assistenter och det är något som vi tänker fortsätta med för att fortsätta skapa självständighet och glädje - oavsett förutsättningar!
Vill du komma i kontakt med oss, mejla eller ring:
info@almaassistans...
Medlemstyrt brukarkooperativ med personlig kännedom om alla medlemmar och de flesta assistenter. Frösunda Personlig Assistans är ett av landets ledande assistansbolag.Med över 95% kundnöjdhet erbjuder vi en väl fungerande personlig assistans som skapar livskvalitet för dig.Är du nyfiken på hur vi kan göra din assistans bättre? Välkommen att höra av dig med dina frågor och funderingar.- Livskvalitet för dig
Frösunda anordnar personlig assistans oavsett hur gammal du är, var i Sverige du bor, vilket språk du talar, vilken diagnos du har eller hur ditt hjälpbehov ser ut.Vi erbjuder assistans baserat på beslut från kommuner eller Försäkringskassan...
Vi som arbetar på Glaucus Assistans har mångårig erfarenhet från LSS och personlig assistans.Hos oss får du personlig service direkt.Vi finns tillgängliga dygnet runt och har bred kompetens.Vi tar det fulla ansvaret för utförandet av hela din personliga assistans.Vi har juridisk kompetens och rådgivning i samarbetarbete med vår jurist Emil Classon på Emvald Juridik. Humana är Sveriges största företag inom personlig assistans.Humana har egna jurister som ingår i tjänsten och hjälper dig till rätt beslut.Tack vare vår storlek har vi välutbildad personal på alla tjänster för att kunna ge hög service.Varför ska du välja Humana?
- Vi har unika möjligheter att rekrytera och bemanna
- Du får tillgång till landets största juristkår
- Dina assistenter får utbildning och bra villkor
- Vi arbetar efter vår värdegrund, engagemang, glädje och ansvar.Med storlek följer också resurser...
Inkludera Assistans vill vara med och verka för en hållbar LSS-reform.Hållbarhet gäller inte bara luften vi andas, bilarna vi kör eller energislagen vi nyttjar.Hållbarhet är så mycket mer och omfattar oss alla.Vi vill verka för hållbar omsorg, för hållbara arbetsplatser och villkor och för en hållbar och ansvarsfull välfärd där privata och kommunala aktörer agerar tillsammans med myndigheter mot ett gemensamt mål.För oss på Inkludera assistans är det målet tydligt.Bevara och utveckla frihetsreformen LSS och samtidigt möjliggöra för var och en att leva ett liv som andra, utifrån sina förutsättningar... EKROT – Vår värdegrund
Vår viktiga värdegrund är sprungen ur våra medarbetares beskrivning av hur de upplever Inspirera Assistans och det vi representerar.Ur detta uppstod våra fem värdeord – EKROT:

Engagemang – vi ska alltid ge det lilla extra, med fokus på hög kvalitet och ansvar för vår arbetsuppgift.Kompetens – innebär att se möjligheterna i alla situationer, med förståelse för såväl kund som medarbetares behov.Att agera professionellt samt vara uppdaterad och ha kunskap om verksamhetsområdet och aktuell lagstiftning...
Johns Assistans startades för att hjälpa människor med speciella behov att få en enklare
vardag.Det finns så mycket mer med personlig assistans än bara rekrytering av personal och
hantering av administration av löner och försäkringskassans blanketter.Det är bra att få
administrativ hjälp, men allt det där andra vill man inte bli lämnad själv med.Man behöver
upprätta listor och rutiner för hur det funkar hemma hos dig, och hålla detta uppdaterat.Man behöver ha någon som fixar trevliga aktiviteter för personalen och ser till att
utbildningar och kompetensutveckling genomförs...
På KMK Omsorg finns inga standardlösningar för personlig assistans.Vi vill ge dig trygghet i vardagen och utformar därför assistansen efter dina önskemål och behov.KMK Omsorg AB är ett företag som jobbar nära sina kunder och assistenter och det är något som vi tänker fortsätta med för att fortsätta skapa självständighet och glädje - oavsett förutsättningar!
Vi är verksamma i hela Sverige med huvudkontor i Uppsala.Vill du komma i kontakt med oss, mejla eller ring:
info@kmkomsorg.se/ 0732180164/ 010-252 53 97...
Libra Assistans AB vill vara den mest attraktiva assistansanordnaren för assistansanvändare och personliga assistenter i Dalarna med omnejd.
Närhet, service och en familjär anda är några av nyckelorden i verksamheten.
Preventia Assistans är det lilla företaget där trygghet och närhet till både kunder och anställda är av största vikt för oss.Preventia ska växa med förnuft, det finns inga ambitioner att bli störst.Vi har bemanningsassistenter anställda på kontoret i Uppsala och samordnare i vissa grupper i Hallstahammar.De är nyckelpersoner som bl.a.hjälper till vid rekrytering av assistenter, sätter in annons på platsbanken och är med vid intervjuer samt kontrollerar referenser.Preventia är mån om att behålla det goda ryktet, vilket ska avspeglas i hela verksamheten... Vi har bred erfarenhet av olika funktionsvariationer. Genom vår administrativa personal har vi bra erfarenhet av tillgänglighetsfrågor, etiska dilemman, arbetsrehabilitering, NPF-frågor.

Våra uppdragsansvariga har mångårig erfarenhet från andra assistansbolag och vi har därmed haft förmånen kunna att ta godbitarna och samla de bästa erfarenheterna till oss på SAAND.

SAAND är stolta sponsorer för såväl boccia, bordtennis, racerunning som rullstolsrugby.
  Särnmark grundades 1992 av Mikael Särnmark och Cecilia Ekholm efter att Mikaels liv förändrades i och med en olycka 1978.De var en av pionjärerna när personlig assistans skapades.Än idag så ägs Särnmark av Mikael och Cecilia – något som gör oss unika och skiljer oss från andra assistansbolag.Med vår erfarenhet har vi byggt upp en assistans som passar just dig.Vi har två olika modeller.Alla bygger på Särnmarks starka värdegrund – långsiktighet, stabilitet och nära kundkontakt.Om din assistans förändras eller du känner att du vill ta mer eller mindre ansvar, kan du alltid byta till en annan modell... Skräddarsyr assistansen efter brukarens behov. Trygghet, tillit och engagemang är våra ledord. Vi vill att alla ska kunna leva ett fritt liv oavsett kön, ras eller funktionsvariation.Vi värdesätter dig och vill att du ska vara med och bestämma hur din assistans ska se ut för att du ska få den frihet du är värd.Vivant är för dig som vill ha en personlig relation där du blir en del utav företaget.Du blir en del utav vår gemenskap och vi kommer att göra vårt yttersta för att du ska vara nöjd med din assistans.Språk som finns inom företaget är Svenska, Engelska, Persiska, Turkiska, Kurdiska och även Arabiska...
Tjänster för egna arbetsgivare?Nej nej Nej nej Nej Nej Nej Nej Nej JA, tidsredovisning, lönekörning och bokföring Nej Nej ja Nej Ja Nej
Transparensindex (0-100)80 av 100 69 av 100 70 av 100 83 av 100 67 av 100 73 av 100 67 av 100 90 av 100 73 av 100 73 av 100 80 av 100 83 av 100 67 av 100 100 av 100 83 av 100 67 av 100
Källa och senaste uppdateringMikael Johansson VD, 2025-02-14  Jessica Johansson, 2024-10-24  Jessica Green, 2025-03-12  Sandra Lötbom Andersson, 2025-03-04  Erik Wahlgren, 2023-09-05  Daniel Lindkvist, 2024-09-30  Linda Niberius, 2023-02-17  Sten Lövrup, 2025-03-05  Rabia Dogan, socionom och verksamhetsansvarig på KMK Omsorg, 2024-09-11  Roberth Klarquist, 2023-10-09  Monica Hjertstedt, 2023-09-04  Mattias Karlsson, 2025-05-07  Simon Grabavac, 2025-01-20  Stefan Jangenheim, 2025-05-13  Bayazid Assali, 2025-02-10  Seyithan Öngörur, 2024-02-14 
Utskriftsversion utskriftsversion: Alma Assistans AB utskriftsversion: Blå Assistans utskriftsversion: Frösunda Personlig Assistans AB utskriftsversion: Glaucus Assistans AB utskriftsversion: Humana utskriftsversion: Inkludera Assistans AB utskriftsversion: inspirera Assistans AB utskriftsversion: Johns Assistans AB utskriftsversion: KMK Omsorg AB utskriftsversion: Libra Assistans AB utskriftsversion: Preventia Assistans AB utskriftsversion: SAAND Assistans AB utskriftsversion: Saga Omsorg AB utskriftsversion: Särnmark Assistans AB utskriftsversion: Viola Assistans AB utskriftsversion: Vivant Assistans AB

Vi vill uppmärksamma på att uppgifterna i anordnarens profil är lämnade av anordnaren själv och att de när som helst kan ändra sina uppgifter. Vi kan inte garantera att uppgifterna är korrekta.

Skicka sidan till: