Lyssna

Helena Karnström – ”Tvåårsomprövningen var som ett polisförhör”

Helena KarnströmTrots att Helena Karnström har assistansersättning dygnets alla timmar för att hon inte kan lämnas ensam frågade handläggaren ingående om minutåtgång för hennes toalettbesök.
Att flertalet politiska partier fördömer minuträknandet, samtidigt som Försäkringskassan tillåts använda det anser hon är ett stort hyckleri.

Minuträkning av alla grundläggande behov

Frukost 30*1 minuter, Fika 15*1 minuter, Lunch 60*1 minuter, Middag 90*1 minuter, Toabesök dag 25*5 minuter, Toabesök natt 7*1-2 minuter osv. Så ser det ut i resultatet av Helena Karnströms senaste tvåårsomprövning från 2013, hennes första bedömning med ingående minuträkning av grundläggande behov.
– Min förra omprövning gjordes på telefon i slutet av 2010, då konstaterade man mer att min funktionsnedsättning och mina behov var oförändrade.
Den här gången använde handläggaren bedömningsstödet med minuträkning för alla grundläggande behov. Helena Karnström upplevde det som mycket integritetskränkande.
– Jag fick beskriva hur jag tvättade mig, hur jag tar en duschtvål, hur jag börjar med håret först, hur jag smörjer mig osv. När det gäller toalettbesök hamnade vi på en nivå där vi diskuterade om varför det tar längre tid om jag är hård i magen eller har en ovan assistent.

Kände sig inte trodd

Mötet varade i tre timmar och kändes inte som en omprövning av den tidigare bedömningen. Det var en helt ny bedömning utifrån helt nya kriterier. Helena Karnström upplevde också att handläggaren inte trodde på hennes egen bedömning av hur lång tid olika saker tar.
– Jag kunde inte svara på hur lång tid det tar att flyttas från sängen till duschstolen. Jag ser hela morgonrutinen som en helhet och hade svårt att bedöma hur lång tid varje del tar. Han frågade till och med hur lång det tar att hosta, vilket kändes helt absurt. Han tyckte det var märkligt att jag inte kunde ge exakta tidsangivelser och visade tydligt att han blev irriterad, tex genom att himla med ögonen.
Handläggaren frågade även ingående vad hennes man arbetar med.
– Det vet jag inte varför han gjorde, det var som att han passade på att fråga om det.

Kändes som ett polisförhör

Det jobbigaste var dock inte att beskriva de nära behoven säger Helena Karnström, det värsta var handläggarens bemötande och upplevelsen att inte bli trodd.
– Det kändes som ett polisförhör, det värsta var handläggarens neutrala hållning, det fanns ingen kontakt oss emellan. När jag svävade på målet, frågade han ”hur tänker du nu”, ”vad menar du nu” och betedde sig som en polis som förhör någon.
Du kände dig ifrågasatt?
– Ja, till slut kändes det som att jag ljög, det var en fruktansvärt obehaglig känsla. När jag gick ut från mötet sade jag att det här var bland det värsta jag varit med om.
Vad svarade han då?
– ”Jaha, det var inte meningen, vad var det som var värst” undrade han. Ditt sätt emot mig, den neutrala hållningen svarade jag.

Trippelassistans i bilkön

Helena Karnström har assistans hela dygnet och dubbelassistans vid vissa tillfällen.
– Jag utnyttjar inte allt utan en del timmar går tillbaka till kassan, så har det varit i alla år. Jag har alltid varit noga med att komma in med uppgifter i tid och återkoppla direkt om det uppstår något problem.
Handläggaren hade nu exakta datum framför sig om hur Helena Karnström använt sina assistanstimmar.
– Det är bra att de har koll, men det kändes som att det fanns en misstanke mot mig hela tiden. Han sade att jag haft trippelassistans vid två tillfällen, ”det har du väl inte rätt till?” fortsatte han och det lät som att det pågått under en hel dag. Jag kunde inte svara på det då, utan sade att jag behöver återkomma om det.
När Helena Karnström kom hem frågade hon sin man Mats som sköter det administrativa då hon har sin assistans i ett eget bolag.
– Då kunde han se att jag vid båda tillfällena var försenad i köer på väg hem från jobbet. Två assistenter stod och väntade en timme varje gång, vilket ledde till att tre assistenter rapporterade lön samtidigt. Jag kan ju inte ändra deras arbetstider och scheman i efterhand, det vore emot alla arbetsrättsregler.

Fick samma beslut som tidigare

Efteråt ringde Helena Karnström till sin förra handläggare på Försäkringskassan och berättade hur hon upplevt mötet.
– Hon sade att jag hade kunnat begära att få henne som handläggare, det hade jag naturligtvis gjort om jag kunnat. Sedan kontaktade jag handläggarnas chef på Försäkringskassan och sade att jag vill göra om utredningen eftersom jag kände att jag hade tappat kontrollen över vad jag sagt.
Vad svarade hon?
– Att det var beklagligt men att jag borde invänta utredningen först, den är nog redan klar sade hon.
När Helena Karnström fick se utredningen blev hon överraskad av att hon tyckte att den var mycket bra skriven.
– Den var välskriven och jag fick lika många timmar som vid förra omprövningen.

Borde inte ställa mer frågor än nödvändigt

Helena Karnströms grundläggande behov blev omfattande, 47.7 timmar/vecka. Det var självklart att hon hade tillräckligt mycket timmar för att komma över 20-timmarsgränsen. Det framgår också tydligt i utredningen att Helena Karnström inte kan lämnas ensam utan behöver assistans dygnet runt.
– Det är absurt att fråga mig hur lång tid det tar att spreja håret eller få hjälp att hosta, frågor som utgår från att jag kan vara ensam och samtidigt konstatera att jag inte kan lämnas ensam eftersom jag kan dö om jag får slem i halsen.
Det har funnits diskussioner om att inte fråga mer än nödvändigt om det är självklart att någon kommer över 20-timmarsgränsen. Helena Karnström tycker att minuträknandet i sig är integritetskränkande men att dessutom ställa frågorna i onödan blir grymt.
– Jag har haft assistans sedan 1986, det finns hur mycket läkarjournaler som helst på mig, jag har spinal muskelatrofi och min funktionsnedsättning kommer inte att bli bättre. Tanken på att jag nu ska gå igenom detta vartannat år känns absurd.

Samma handläggare ringde hem till hennes assistent

Helena Karnström berättar att samma handläggare som gjorde hennes bedömning har ringt hem till hennes man som jobbar som assistent och ställt frågor.
– Jag hade brist på assistenter och min man jobbade för länge i sträck, handläggaren ville veta varför det blivit så, om han kunde hålla sig vaken osv. De hade säkert ringt vem som helst av mina assistenter om något liknande hänt.
Helena Karnström reagerade starkt mot att kassan kontaktade hennes assistent och sade att jag hon som arbetsgivare vill svara på alla frågor.
– Jag har sagt till mina assistenter att de inte ska svara på frågor från kassan utan hänvisa till sin arbetsgivare, alltså till mig.

Vet inte om hon fick specialbehandling

Helena Karnström har funderat om hon kanske granskades extra noga och om hon var misstänkt för fusk. Att hon driver assistansen via ett eget bolag kanske har påverkat tänker hon. Även om de flesta av hennes assistenter inte är anhöriga till henne så arbetar hennes dotter som assistent och även hennes man lite grann vid sidan av sitt vanliga arbete. Att ha anhöriga som assistenter har ju nämnts som en orsak till fusk i den allmänna debatten.
– Jag vet att det skiljer sig mellan olika handläggare. Jag har varit med vid andra vid omprövningar och det har sett helt annorlunda ut.
På vilket sätt?
– I ett fall där ett barn med assistansersättning hade en omprövning var jag och ena föräldern med. Då tryckte de inte alls på lika hårt och gick inte in på lika mycket på detaljer.

Politikerna är hycklare

Politiker från flertalet riksdagspartier säger i olika intervjuer att de inte vill ha minuträkning för att det är integritetskränkande, allt från Socialdemokraterna, Vänsterpartiet, Miljöpartiet till Kristdemokraterna, Moderaterna och Folkpartiet. Detta menar Helena Karnström är ett exempel på hyckleri i stora mått.
– Jag menar att politikerna satt igång det här.
Men regeringspartierna säger ju att kassan satt igång detta på egen hand…
– Försäkringskassan har styrning från regeringen. Politikerna har i tysthet anammat vad kassan gör, och gömmer sig nu bakom kassans metoder. Det är lite som att någon tycker att det är alldeles för mycket invandrare i landet och säger att de inte röstar på SD men tycker det bra att de växer.
Helena Karnström tror att politikerna liksom de flesta är påverkade av att det förekommer fusk i personlig assistans och att det pågår ett mediadrev.
– Vi är överösta av artiklar om fusket och hur mycket assistansen kostar.
Det finns ju artiklar om personer som blivit av med sin assistans också…
– Det gör det, men jag tror inte att människor upprörs lika mycket idag över att Nisse blir av med sin assistans. Det finns andra saker på agendan som upprör mer idag. Behovet av assistans var på agendan strax innan assistansen kom 1994 men idag tänker kanske många att de har ju redan fått den hjälp de behöver.

Vill se hårdare tag mot organiserad brottslighet

Helena Karnström tror att minuträknandet och de hårdare bedömningarna kommit till på grund av fusket. Svante Borg fd Försäkringsdirektör på Försäkringskassan har i en intervju på Assistanskoll sagt att det finns en maffialiknande organiserad brottslighet bland vissa assistansföretag.Helena Karnström anser straffen mot personer som drivit dessa assistansföretag måste vara hårda.
– Det går att se hur personer som dömts för ekonomisk brottslighet inom assistans fortsätter att driva företag efter att de avtjänat sitt straff. Där finns en otrolig slapphet här. Sätt åt dem hårdare istället för att förhöra personer med uppenbara behov.
Helena Karnström vill också se mer kontroll av att de personer som söker assistansersättning första gången verkligen har en funktionsnedsättning.
– Det får inte gå till så att människor bara kan hävda att de har tex en CP-skada. Det är skrämmande hur ett antal personer kunnat bluffa sig igenom hela systemet och hävdat att de har en funktonsnedsättning, säger Helena Karnström.

Helena Karnström intervjuades av Kenneth Westberg 2014-02-14

Skicka sidan till: