läs skrivbordsversionen istället
En statlig utredning föreslår att anställda i privata företag inom skola, vård och omsorg ska få utökat meddelarskydd. Staffan Olsson, expert på området, förklarar vad det innebär.
Staffan Olsson – "På tiden att meddelarskyddet utökas till privata företag i skola, vård och omsorg"
Citat:
Repressalieförbudet innebär att arbetsgivaren inte kan sänka lönen, eller säga upp en person efter att denna lämnat ut uppgifter till media, det är ett brott.
Lojalitetsplikten är vanligtvis inskriven i kollektivavtalet och anställningsavtalet…Du får inte lämna uppgifter som skadar din arbetsgivare ens till din egen familj.
Det kan vara fiffel på olika sätt, som att assistenter uppmanas skriva upp arbetstid trots att de inte arbetat. Det kan vara arbetsmiljöfrågor med arbetsförhållanden som är katastrofala.
Det utökade meddelarskyddet gäller inte för de som sitter i styrelsen, suppleanter till styrelsen, vd och vice vd. Detta är en eftergift för att tillmötesgå kravet på skydd för företagshemligheter.
På en arbetsplats med många sjukskrivningar och uppsägningar kan arbetet som samordnare för en arbetsgrupp assistenter bli tufft. Läs "Marias" berättelse.
Maria – "Arbetet som samordnare blev ohållbart"
Citat:
Första året hade jag ingen semester, andra året tog jag tre veckor men fick avbryta semestern då jag var tvungen att rekrytera eftersom flera personer sade upp sig samtidigt.
Det hände att familjemedlemmar visade att de inte tyckte om vissa assistenter genom att tala illa om dem eller inte låtsas se dem.
Jag klarade inte av att beordra in folk eftersom stämningen var sådan att de kunde säga upp sig.
De skrev ett schema i efterhand som stämde med vad som var tillåtet. Var det för mycket timmar totalt kunde en del flyttas över till månaden efter. Jag signerade rapporterna digitalt.
Jag fick det beskrivet som att jag skulle ha lite extra koll, men det var så oerhört mycket mer och hade inget tak.
De båda folkpartistiska riksdagsledamöterna Ulf Nilsson och Christer Winbäck vill stoppa Försäkringskassans bedömningar men säger samtidigt att det handlar om att kompromissa inom alliansregeringen.
Man måste vara oerhört noggrann i utskottet och inte besluta något som inte är utrett eller regeringen inte är med på...Det är ju en alliansregering så det handlar alltid om att kompromissa.
Människor ska inte ha synpunkter på om en person med assistent går på bio eller går på krogen eller vad som helst.
Vi känner oss som mamma och pappa till den här rättighetslagstiftningen.
Det blir en mer jämn bedömning och mer rättvist med en huvudman och att låta staten finansiera LSS för att det ska komma tillbaka till vad det varit en gång i tiden.
Tidigare artiklar
Arbetsgivarföreningen KFO tycker, till skillnad från Vårdföretagarna, att det är fullt rimligt att 87 % av assistansersättningen går till assistenternas lönekostnader.
Vi har legat runt 87 – 90 %, men jag tror många blivit mer försiktiga med pengarna de senaste åren.
Det har tex förekommit att anhöriga jobbar 300 timmar per månad, vilket är mer som ett bidrag till familjen än personlig assistans.
Det borde finnas självkritik mot hur vissa brukare använt pengarna och uppgett felaktiga behov. Istället finns en attityd att man har alla rättigheter men inget ansvar.
Vilka förhoppningar har du på Agneta Rönn?
– Jag hoppas på ett vettigt förslag som inte slår sönder för mycket, och som kan tillfredsställa både användarna, anordnarna och skattebetalarna.
Tidigare artiklar
LSS har blivit en medial spottkopp
I rapporten LSS har blivit en medial spottkopp hävda Assistansanordnarna att assistansreformen angrips genom att assistansanvändare framställs som fuskare. Se deras paneldebatt om samma ämne.
Assistansanvändare sågs av handläggare under dansföreställning
Läs Om Emilia Wärf som av en handläggare blev sedd dansa under en föreställning och nu riskerar förlora sin assistans.
Göteborgsposten - Dansare kan förlora assistans
Upprop på nätet
FUB i Klippan har startat ett Upprop för LSS med anledning av avslöjandet i Kalla Fakta om att kommuner anlitar jurister för att utbildas i att avslå ansökningar om tex personlig assistans.
I början på nästa år kommer det frågeformulär som anordnarna svarar på i vår jämförelsetjänst att uppdateras. Det kommer nya frågor och några frågor vidareutvecklas.
Information kommer att skickas ut till alla anordnare när det nya frågeformuläret införs.
Nytt! Det är nu möjligt att spara utkast på datorn av beräkningar du gjort i Assistanskolls Behovsräknare som är ett hjälpmedel där du gör en egen bedömning av ditt behov av personlig assistans.
Behovsräknaren utgår från samma kategorier som Försäkringskassan använder i sina frågor under bedömningen.
Förbered dig inför din assistansbedömning
är en guide från Assistanskoll som ger hjälp och råd till dig som söker assistansersättning eller har en omprövning.
IVO:s register över assistansanordnare med tillstånd
(Välj LSS 9:2p i Lagrum)
Projektet Assistanstips har en ledig tjänst på deltid. Du ska bland annat vara insatt i personlig assistans, kunna formulera dig i skrift och ha kunskaper/intresse för marknadsföring. Assistanstips söker även fler "tipsare" till projektet.
Läs mer om tjänsten på Assistanstips
Assistanskolls nyhetsbrev bevakar assistansreformens utveckling/avveckling, informerar om den marknad som uppstått när hemsamariter ersattes av personliga assistenter och ger tips om hur man får ut det mesta av sin assistans.
Annonsering på Assistanskoll. Om du vill att din reklam ska vara med läs mer här.
I Assistanskolls Faktabas finns länkar till lagar, myndighetsinformation, rapporter från organisationer, propositioner, statliga utredningar, avhandlingar/uppsatser, facklitteratur, mediareportage, utbildningar för assistenter, utbildningar och rådgivning till assistansberättigade.
Guiden "Att välja assistansanordnare" ger hjälp att välja utifrån individuella behov och preferenser.
Guiden "Att vara egen arbetsgivare" ger information om hur det går till att anställer sina assistenter själv, om möjligheter och ansvaret det leder till.
Guiden "Att arbeta som personlig" assistent ger assistenter information om kollektivavtal, anställningsvillkor med mera.
Assistanskoll listar 253 assistansanordnare, av dessa har 236 lämnat uppgifter till Assistanskoll om sina tjänster och villkor. De 236 anordnarna har tillsammans 9 888 kunder, vilket motsvarar ca 50 procent av alla assistansberättigade i Sverige eller ca 86 procent av de som väljer icke-kommunala anordnare.
Uppskattningen baserar på 15 766 (aug 2013) personer med assistansersättning från Försäkringskassan och 3 900 personer (dec 2012) med personlig assistans via kommunala LSS-beslut. Enligt Försäkringskassan väljer ca 58,4 procent av de assistansberättigade privata anordnare. Siffror saknas om hur personer med kommunala LSS-beslut valt anordnare. Om samma valbeteende antas för båda grupperna täcker Assistanskoll 86 procent av den icke-kommunala marknaden.
Assistanskoll har sammanställt statistik om antal assistansberättigade och deras val av anordnare från 1994 - idag. Vi visar utvecklingen av de största assistansanordnarna och vilka företag som ingår i olika ägargrupper. Vi jämför assistansersättningens schablonbelopp med löneutvecklingen för personliga assistenter. Länk till vår statistik
Assistanskoll jämför samtliga kollektivavtal som gäller för personliga assistenter. Kollektivavtalen för KFO, KFS, Vårdföretagarna, Arbetsgivaralliansen och SKL/PACTA (inklusive de olika villkoren för HÖK och PAN-anställda assistenter och anhörigvårdare)
Anordnare som inte uppdaterat på 1 ½ år kommer att tas bort från jämförelsen. Vi vill därför påminna de anordnare som deltar i Assistanskoll att uppdatera uppgifterna i sina profiler.
Ett växande antal kommuner väljer att, på sin hemsida, länka till Assistanskoll för att hjälpa assistansanvändare att välja assistansanordnare: se listan på kommunerna som länkar till oss här
Läs intervju med Socialstyrelsen som rekommenderar kommuner att informera om assistanskoll: Ulla Clevnert, Socialstyrelsen - "Assistanskoll blir ett bra komplement till Socialstyrelsens information"
Läs intervju med Östhammars kommun om varför de hänvisar assistansberättigade till Assistanskolls jämförelse av anordnare Helena Molarin, chefshandläggare, Östhammars kommun - "Vi informerar om Assistanskoll i vårt skriftliga material"
Vi ser gärna att vår information på Assistanskoll sprids till så många som möjligt. Ni kan hjälpa oss med detta genom att länka till vår hemsida Assistanskoll
Länka också gärna till artiklar från Assistanskoll så länge ni anger oss som källa.
Nyhetsbrevet når ca 6 050 e-postadresser varav ca 725 är assistansanordnare och 1 000 är LSS-handläggare. Brevet går ut till handikapporganisationer och deras tidskrifter, fackföreningar, tjänstemän och politiker på olika nivåer samt assistansbrukare, anhöriga, och assistenter.
Adolf Ratzka
verksamhetsledare,
08-740 42 00
Algren Morgan
administratör,
08-506 221 77
Kenneth Westberg
journalist,
08-506 221 81
Erik Tillander
journalist,
08-506 221 81
Artiklar på Assistanskoll: skriv till Kenneth, telefon: 070-859 15 44 eller 08-506 22 181. (telefonsvarare finns)
Assistansanordnarnas profiler: skriv till Algren, telefon: 08-506 22 177. (telefonsvarare finns)
Om cookies och personuppgifter på Assistanskoll
Assistanskoll är en tjänst av
Independent Living Institute
Storforsplan 36, 10 tr
123 47 Farsta
Tel. 08-506 22 177.