läs skrivbordsversionen istället
En stor skillnad….
…är att du till skillnad från egna arbetsgivare inte behöver återbetala oanvända medel från använda assistanstimmar var sjätte månad. Eftersom anordnaren är en egen juridisk person skild från din egen ekonomi kan du som i vanlig näringsverksamhet, tex avsätta medel i periodiseringsfonder och låta ett eventuellt överskott återinvesteras eller bli vinst. Du kan även skapa en buffert för oförutsedda utgifter.
Å andra sidan…
…har du ett mycket större ansvar själv och du måste du söka tillstånd för verksamheten på IVO, Inspektionen för vård och omsorg. Det innebär att du behöver uppfylla samma krav som anordnare som kan ta emot hundratals kunder.
Information från Försäkringskassan till den som driver en assistansanordnare
Som egen anordnare kan du köpa din assistans via ditt eget aktiebolag, ekonomisk förening eller handelsbolag, alla är självständiga juridiska personer, vilket betyder att den själv kan själv teckna avtal, ha anställda, äga saker och vara part i rättegångar. Detta gäller även föräldrar som köper assistans för sitt barns räkning.
OBS! Du kan du inte köpa assistans av din enskilda firma om du är näringsidkare, eftersom den inte ses som fristående i förhållande till dig som person.
Aktiebolag: Aktiebolaget är en juridisk person. I varje aktiebolag ska det finnas en styrelse, som förutom VD: n ska bestå av minst en ordinarie ledamot och en suppleant. När du startar aktiebolag ska du lägga 25 000 kr som kontantinsats. Revisor behövs om omsättningen år över en viss nivå Läs mer om krav på revisor. I ett aktiebolag är ägarna inte personligen ansvariga för företagets skulder. Läs mer på Bolagsverket och Skatteverket. Det finns även möjlighet att köpa färdiga så kallade lagerbolag.
Handelsbolag: Ett handelsbolag har två eller flera bolagsmän (delägare). Det behövs ingen kontantinsats av ägarna. Delägarna är personligt ansvariga, vilket innebär att de ansvarar med sin privata ekonomi för företagets skulder och ingångna avtal. Läs mer på Bolagsverket och Skatteverket
Ekonomisk förening: En ekonomisk förening har syftet att främja ett ekonomiskt intresse för föreningens medlemmar. Det ska finnas minst tre medlemmar i föreningen och den ska företrädas av en styrelse och ha minst en revisor. Styrelse och revisor väljs av föreningsstämman där varje medlem har en röst. I föreningens stadgar ska syftet med föreningen anges. Det behövs ingen kontantinsats. Läs mer på Bolagsverket och Skatteverket
2011 infördes det krav på tillstånd för att bedriva personlig assistans. Tillståndsgivningen sköts av Inspektionen för vård och omsorg, IVO.
Avgift för ansökan från 1 januari 2019
Från den 1 januari 2019 kostar det 30 000 kronor att ansöka om ett tillstånd, och 21 000 kronor att ansöka om en ändring av ett tillstånd. Detta står i Förordning (1993:1090) om stöd och service till vissa funktionshindrade
IVO prövar lämpligheten hos personer i styrelsen och ägare till anordnaren samt de personer som har ett direkt inflytande över anordnaren. IVO beskriver detta i ett Bedömningsstöd för lämplighetsprövning.
De kollas mot register på Bolagsverket, Skatteverket, Kronofogden och Polisen. Kraven beskrivs närmare i Förordning (1993:1090) om stöd och service till vissa funktionshindrade.
Det krävs dokumenterade kunskaper om att bedriva verksamhet generellt och LSS-verksamhet, du kan ha fått de både genom utbildning eller genom erfarenhet.
Det finns ett antal konsulter och jurister som mot ersättning hjälper till med en tillståndsansökan. Vi skriver inte ut några namn på företag eftersom vi inte kan garantera kvaliteten eller gynna några särskilda. Men de går att hitta med en Googlesökning.
Nedan har vi listat frågorna i IVO:s Blankett ansökan för att bedriva personlig assistans
Under de frågor där det finns en lagtext som man behöver kunna för att svara, finns en länk till den lag, förordning eller handbok där kravet nämns eller där det går att få mer information om hur man ska svara. Det finns ibland en kort kommentar till frågan.
Information från IVO om personlig assistans och tillståndsansökan
a: Avser ansökan avser nytt tillstånd - isåfall ska hela blanketten fyllas i.
b: Avser ansökan gäller ändring i befintligt tillstånd, tex byte av verksamhetsansvarig, ändring av målgrupp eller annan ändring.
a-i: Fyll i namn på bolaget, organisationsnummer, kontaktuppgifter och län/kommun där verksamheten ska bedrivas.
j-m: Uppgifter om kontaktperson för ansökan samt vilken funktion kontaktpersonen har i verksamheten.
a. Ange hur bolagets företrädare (VD, styrelse eller ägare) förvärvat insikt om gällande lagar och föreskrifter som gäller för verksamheten. Detta ska styrkas med till exempel kursintyg, examensbevis, tjänstgöringsintyg eller liknande.
b. Ange hur bolagets företrädare (VD, styrelse eller ägare) förvärvat insikt och kunskap om ekonomi, redovisning och bokföring. Detta ska styrkas med till exempel kursintyg, examensbevis, tjänstgöringsintyg eller liknande.
c. Ange hur bolagets företrädare (VD, styrelse eller ägare) förvärvat insikt och kunskap om arbetsmiljö och arbetsrätt. Detta ska styrkas med till exempel kursintyg, examensbevis, tjänstgöringsintyg eller liknande.
a: Namn på verksamheten
b: Beskriv vilka ledande befattningar som kommer finnas i verksamhetens organisation, och vilka personer som ska ha dessa befattningar.
c-d: Ange namn och personnummer på verksamhetsansvarig
a: Ange för vilka personkretsar eller annan avgränsning av målgrupp som verksamheten är avsedd för.
b: Ange om verksamheten ska vända sig till barn eller vuxna.
Kommentar:
Ju vidare målgrupp du anger här desto mer omfattande ska svaren vara. Om du bara anger personkrets tre så behöver inte svaren vara lika omfattande som om du anger alla personkretsar. Likadant med barn, om du anger att du tar emot barn behöver du visa att du har kunskaper för detta.
Om du bara ska bedriva din egen assistans tänk dig att du beskriver rutiner för en person som du inte känner men som har en liknande funktionsnedsättning och tillhör samma personkrets som du.
Om du som förälder vill starta ett bolag för ditt barn behöver du svara på alla kommande frågor som gäller barn. Tänk då att du beskriver rutiner för ett annat barn än ditt eget men som tillhör samma personkrets.
c: Beskriv hur verksamheten ska bedrivas. Exempelvis hur verksamhetens organisation ser ut och hur ni ska arbeta med den enskildes rätt till inflytande. Se 6 § LSS och 8 § 9 LSS–Förordningen. Se 8 § 3 i LSS–Förordningen
Kommentar:
Om du bara har din assistans hos anordnaren, kan organisationen bara vara (dig)assistansberättigad som är verksamhetsansvarig och assistenter. Om verksamheten däremot ska finnas på fem olika ställen i landet behövs det en omfattande skiss som visar olika anställdas ansvar. Viktigt att se vem som ansvarar för vad.
Kommentar:
Du ska visa att du förstår intentionerna i LSS och att assistansen ska utgå från den enskildes önskemål. Den assistansberättigade ska vara i fokus. Visa vem som har inflytande och hur, är det den assistansberättigade, bolaget eller assistenterna.
d: Beskriv den enskildes medverkan i rekryteringen av sina personliga assistenter (både för vuxna och barn)
e: Om verksamheten vänder sig till barn: Beskriv hur verksamheten ska arbeta för att barn ska få relevant information och få möjlighet att framföra sina åsikter. Se 8 § andra stycket LSS Se 6 a § LSS
Kommentar:
Om du som förälder vill starta ett bolag för ditt barn behöver du svara på alla frågor som gäller barn. Du behöver tänka att det kommer in ett annat barn med samma personkrets, hur gör du då rutiner, för det barnet. Försök avpersonifiera barnet när du beskriver rutinerna, istället för att skriva om ditt eget barn.
Tänk igenom hur barnets bästa beaktas tex i rekrytering av personliga assistenter, hur dess åsikter, intressen och önskemål kommer fram. Beskriv hur alla delar i verksamheten förhåller sig till barnet.
f: Ge exempel på hur ni kommer att säkerställa att verksamheten bedrivs enligt gällande rätt, dvs att verksamheten följer de lagar och föreskrifter som gäller. Detta kan vara tex:
Kommentar:
Visa att du har en idé om hur du säkerställer att verksamheten följer lagar och regler. Svaret kan till exempel vara att man har personal med rätt kompetens, att man har planer för kompetensutveckling, att man jobbat med ledningssystem och kvalitetsuppföljning.
g: Beskriv hur den assistansberättigade ges möjlighet att framföra synpunkter och klagomål, samt hur de tas tillvara.
h: Beskriv hur verksamheten ska finansieras.
i: Beskriv vilken personal som ska anställas och hur planerna för personalens kompetensutveckling ser ut. Se 8 § 7 LSS–Förordningen
Kommentar:
Visa hur verksamhetsansvarig och all annan personal ska kompetensutvecklas i ny lagstiftning, vem som gör vad och när. Redogör för hur kompetensutvecklingen ska gå till i ekonomi, arbetsmiljölagstiftning, LSS och andra föreskrifter som gäller i verksamheten.
j. Om verksamheten vänder sig till barn/ungdomar intyga att att ingen anställs för att ge stöd- och serviceinsatser åt barn med funktionshinder utan att först kontrollera registerutdrag enligt lagen (1998:620) om belastningsregister avseende den som ska anställas.
Namnunderskrift och namnförtydligande av behörig firmatecknare samt uppgift om epostadress.
Kommentar:
Visa rutiner, vem gör vad, när och hur. Avtal, rekrytering, hur får jag tex tag i verksamhetsansvarig, hur når kunden bolaget.
Beskriv hur verksamheten hanterar kontakt med olika legala ställföreträdare som Förvaltare/god man i de fall det förekommer.
Kommentar:
Rutinen ska visa en ny assistent tex vem som ringer till Försäkringskassan, är det den assistansberättigade, en assistent, en anhörig. Vem i bolaget har de här kontakterna och hur meddelas arbetsgruppen om detta. Vem gör vad i verksamheten och när och hur dokumenteras det.
Det är inget krav att ha ett kollektivavtal, men det underlättar. Du kan söka medlemskap i Fremia, Vårdföretagarna och Sobona. Ett kollektivavtal reglerar allt mellan assistenten och dig som arbetsgivare, tex löner, anställningsform, anställningsavtal och försäkringar. Du kan få råd och stöd i en förhandling med fackförbundet Kommunal, tex vid en tvist med en assistent. Se fakta och artiklar om kollektivavtal
Du behöver känna till lagstiftning på arbetsmarknaden. Förhållandet mellan arbetsgivare och arbetstagare regleras i LAS (lagen om anställningsskydd), semesterlagen, arbetsmiljölagen och Arbetstidslagen.
Du kan få mer information av din arbetsgivarorganisation eller av IfA - Intressegruppen för Assistansberättigade om du är medlem där.
Du kan köpa tjänster av företag som erbjuder system för tidrapportering och schemaläggning av personlig assistans. Läs mer om vilka företag och tjänster som finns
Sedan augusti 2014 kontrollerar Försäkringskassan hur mycket assistenterna arbetar. Om en personlig assistent arbetar mer tid än tillåtet i arbetstidslagstiftning och gällande kollektivavtal betalar Försäkringskassan inte ut assistansersättning för den tiden. Se Försäkringskassans vägledning (sid 178-182).
I och med lagändringen 1 juli 2013 i LSS blev assistansanordnare blir skyldiga att lämna uppgifter till Försäkringskassan om de känner till att assistansersättningen används felaktigt, eller om livsförhållandena för den assistansberättigade ändras. Assistansanordnaren kan bli återbetalningsskyldiga om de inte rapporterat förändringar de känt till. Även assistansberättigade kan bli återbetalningsskyldiga om de de lämnat felaktiga uppgifter eller inte anmält "väsentligt ändrade förhållanden".
Återkrav av assistansersättning utgör sedan den 1 sep 2022 exekutionstitel enligt 3 kap. 1 § 6 i utsökningsbalken (UB), vilket innebär att de hanteras som allmänna mål hos Kronofogden. De kan sedan dess inte överklagas i allmän domstol utan enbart i förvaltningsdomstol. Se intervju: Försäkringskassan, Fredrik Falk – ”Återkrav behandlas nu som allmänna mål hos Kronofogden”
Den anställde ska ha ett anställningsavtal, vilket du kan du få via din arbetsgivarorganisation. Om den anställde har en tillsvidareanställning eller visstidsanställning kan du välja att ge personen lön samma månad eller en månad i efterskott. Timanställda som arbetar vid behov får alltid lön i efterskott.
Personer som är tillsvidareanställda kan du beordra att arbeta om någon blir sjuk och du inte hittar en ersättare, annars ska du meddela planerade schemaändringar minst två veckor i förväg.
Som arbetsgivare är det viktigt att ha anställda du litar på, att de har god yrkesmoral och att de känner ansvar för exempelvis tystnadsplikt. Anställningsintervjun och introduktionen räcker inte alltid för att ta reda på hur en person är. Därför kan det vara bra att assistenterna har en provanställning under sex månader, innan de får sin ordinarie anställning. Du bör fråga efter referenser, en bra fråga till den förra arbetsgivaren är om denne skulle anställa personen igen.
Se intervju: "Konfrontera den sökande med några tänkta arbetssituationer"
Det finns krav på vilka personer som du får anställa. Sedan 1 juli 2013 måste en assistent ha fyllt 18 år, vara bosatt i EES-området. Assistenten får inte heller var sk oförmögen att arbeta pga hög ålder eller sjukdom. Det finns vissa undantag om du anställer personer som bor utanför EES-området.
I en intervju med Försäkringskassan sägs det "Om en assistent blir akut sjuk kan en person bosatt i det landet gå in och vara assistent. Och om ett barn under 18 år har en förälder bosatt utanför EES så kan den föräldern arbeta som assistent när barnet vistas i det landet. Undantag gäller också för personer som arbetar eller studerar utanför EES"
Du är den självklare arbetsledaren, du ansvarar för schemaläggning för dina assistenter, att ge och fördela arbetsuppgifter till assistenterna, lära upp nya assistenter, planera semesterledigheter osv.
Intervju om att själv arbetsleda: "Att instruera sina assistenter" av Bengt Elmén.
Du har som arbetsgivare ansvar för assistenternas arbetsmiljö. Detta innebär att du är skyldig att bedriva systematiskt arbetsmiljöarbete vilket innebär att det ska finnas riskbedömningar för den fysiska och psykiska arbetsmiljön i hemmet och under resor. Det ska finnas ett dokument där dessa risker antecknas och följs upp. Ett exempel är Prevents checklista för personlig assistans.
Arbetsgivaren har det yttersta ansvaret men arbetstagarna ansvarar för att fylla i checklistorna och meddela risker till arbetsgivaren.
Se intervju om arbetsmiljö: Stefan Pelc, egen arbetsgivare - "Om mina assistenter mår bra, mår jag bra"
Du kan avsätta medel för friskvård till assistenterna, exempelvis bidrag till simning eller träning på gym eller konditionsanläggning.
Som arbetsgivare har du rehabiliteringsansvar om någon anställd har/får missbruksproblem. Det innebär att du inte bara kan säga upp assistenten utan att först ha gett personen en möjlig chans sluta sitt missbruk. Sätt då upp en tydlig rehabiliteringsplan med delmål och tidpunkter. Om assistenten inte klarar de gemensamt uppsatta målen kan du behöva ta en diskussion om uppsägning med assistenten och eventuellt fackförbund som assistenten är medlem i.
Artiklar på Assistanskoll: skriv till Kenneth, telefon: 070-859 15 44 eller 08-506 22 181. (telefonsvarare finns)
Assistansanordnarnas profiler: skriv till Algren, telefon: 08-506 22 177. (telefonsvarare finns)
Om cookies och personuppgifter på Assistanskoll
Assistanskoll är en tjänst av
Independent Living Institute
Storforsplan 36, 10 tr
123 47 Farsta
Tel. 08-506 22 177.